Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA."— Transkript prezentace:

1 Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _5 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Kojenecké období Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu kojeneckého období Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:

2

3  Prudký psychický vývoj, tělesný růst a zrání CNS – první rok – první krok – první slovo –individuální rozdíly  Jedinec se mění v osobnost  Erikson – základní důvěra X nedůvěře  Freud – orální stádium  Pro kontakt s okolím jsou důležitá ústa

4 Pokuste se vymyslet co nejvíce výhod kojení pro maminku i dítě.

5  Do 1 roku vyroste cca o 25 cm, hmotnost zvýší trojnásobně (+6-7 kg)  Nepoměr hlavy a těla  První zoubek se prořízne obyčejně mezi měs. Spí asi 16 hodin

6  Vývoj postupuje od hlavy k patě = směrem cefalokaudálním – zvedá hlavičku – sedí- stojí - chodí  Proximodistálním – postupuje od ramenního kloubu přes loket po jemnou motoriku ruky a prstů

7  1) loketně-dlaňové uchopování měs.  2) dlaňové – není ještě vyvinuta opozice palce – 6.-7.měs.  3) nůžkové – měs. – palec se staví do opozice  4) pinzetové (klíšťkové) – opozice palce, rozvoj jemné motoriky  (do 6. měsíce používá dítě k uchopování obě ruce)

8  Ovládnutí hlavičky – 2.měsíc  Úchop a manipulace s objekty – 4.měsíc  5.měsíc – přetočení na bok či bříško  Cca po 7. měsíci dítě samo sedí – sezení je důležitým mezníkem, který umožňuje osamostatnění v oblasti stimulace

9  Po 6. měsíci jí tužší stravu, kolem 10.měs. pije z hrnku  Počátky samostatné lokomoce –  měsíc lezení, konec 1. roku samostatná chůze

10  Zrak: 3 měsíce – zaostří na 12 – 50 cm, 6 měsíců – zaostří až na 1 m  Barvocit: ve 2-3 měsících rozliší základní barvy – (dává přednost červené a modré před zelenou a žlutou)  Malý kojenec preferuje před jakýmkoliv jiným vizuálním podnětem lidský obličej

11  Dítě již od narození preferuje zvuk lidského hlasu  Sluchové vnímání je předpokladem pro rozvoj řeči  Od 4.měsíce broukání  měsíc žvatlání  Ke konci 1.roku – první slova mající význam

12  Schopnost porozumět řeči měsíc (ne, nesmíš, dej, vlastní jméno)  Koncem 1.roku rozvoj neverbálních gest  Rozvoj řeči je závislý na stimulaci a pozitivní zpětné vazbě

13  Do 1 roku předřečové období, dávají přednost vysokým tónům, preferuje lidský hlas, pozná matka, uklidní ho zvuk srdce  Předpokladem pro rozvoj řeči je sluchové vnímání  Od 4. měs. – broukání – zpočátku reflexní charakter  měs. žvatlání – zvuk už zní jako nějaká hláska  měs jednoduché slabiky, které opakuje - mama

14  měsíc – první úsměv  Různé typy pláče  Broukání  Matka v kontaktu s dítětem funguje jako zrcadlo a poskytuje tak dítěti zpětnou vazbu  měsíc – separační úzkost, strach z cizích lidí (důležitý signál normálního vývoje)

15  Velmi silný citový vztah k matce (primární pečovatelské osobě) má velký význam pro vytváření silných citových vztahů v dalším životě dítěte.

16  - deprivace  - senzitace

17  VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN  ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN  LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN

18


Stáhnout ppt "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA."

Podobné prezentace


Reklamy Google