Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pěvecká interpretace. 1. Portály věnující se problematice hlasu a hlasové výchovy Hlasové centrum, o.p.s. Jitka Vydrová:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pěvecká interpretace. 1. Portály věnující se problematice hlasu a hlasové výchovy Hlasové centrum, o.p.s. Jitka Vydrová:"— Transkript prezentace:

1 Pěvecká interpretace

2 1. Portály věnující se problematice hlasu a hlasové výchovy Hlasové centrum, o.p.s. Jitka Vydrová: Schopnosti a možnosti hlasivek Vzácné poruchy hlasu 2-tep-4/ /video/ tep-4/ /video/251242

3 Televizní pořad o hlase a uměleckém hlase televizni-akademie/ televizni-akademie-umeni-a- zivot/obsah/ mudr-jitka-vydrova/ televizni-akademie/ televizni-akademie-umeni-a- zivot/obsah/ mudr-jitka-vydrova/ Akustické listy Centrum léčby hlasových poruch pdf pdf

4 Hlasohled stazeni---prispevky-z-minulych-rocniku.html stazeni---prispevky-z-minulych-rocniku.html Výzkumné centrum hudební akustiky – podsekce výzkum hlasu Hlas, mluva řeč 0mluva%20rec.../file 0mluva%20rec.../file

5 2. Základní poznatky z oblasti hlasové výchovy (shrnutí) „Tak jako houslista rozeznívá struny svého nástroje smyčcem, tak zpěvák rozezní svoje hlasivky správně ovládaným proudem vydechovaného vzduchu, který opírá o dobře vytrénovaný brániční sval.“

6 mísení hrudní a hlavové rezonance

7 Vlastnosti hlasu A) síla B) barva C) výška soprán (h-c 3 ) mezzosoprán (g-a 2 ) alt (e-e 2 ) tenor (H-c 2 ) baryton (G-g 1 ) bas (E-e 1 )

8 Přirozený pěvecký střed Zde musí začít hlasová a pěvecká výuky všemi základními cvičeními) Přirozený pěvecký střed má rozsah cca č.5 - v.6 Hlasová cvičení: Tón zazní nejprve v představě a potom měkkým hlasovým začátkem Ústa se otvírají především na výšku než na šířku

9 brumendo Patří k základním hlasovým cvičením začátečník se při něm může snadno kontrolovat a zároveň plněn soustředit na tvorbu tónu Správně tvořené zní bez jakéhokoliv tlaku, neunavuje… V počátku jsou nejvhodnější sestupná cvičení

10 Hlasová hygiena - pedagogický syndrom Hlas velice trpí, jestliže je nucen do zpěvu po nějakém rozčilení. V takovém případě je nutné se nejprve uklidnit, aby překrvené hlasivky nebyly namáhány…

11 3. Stručně k historii pěvecké interpretace Kastráti Katolická církev se od počátku, zejména pak ve středověku, řídila slovy svatého Pavla, že ženy mají být v kostele zticha. Pro provozování chrámové hudby byl vybírán zpěv dětí a vysoce posazené hlasy přirozených tenorů. Později tento výběr nestačil, neboť kontratenoristé často vydávali nepříjemné zvuky a kastráti se stali ideálním řešením. vali nepříjemné zvuky a kastráti se stali ideálním řešením

12 Farinelli (Carlo Broschi; )

13 Sylabický vs. melismatický zpěv (způsob zpěvu, kdy je řada tónů nebo melodie zpívána na jedné slabice) Barokní ornamentika - zpočátku snaha zdůraznit nejvýznamnější či nejexpresivnější slova textu. k zamyšlení, aneb co zůstalo od baroka dodnes: Protože společnost mnohdy oceňovala výše virtuózní výkon interpreta než výkon skladatele, osoboval si interpret často nadměrná práva.

14 belcanto či bel canto (italsky krásný zpěv) je pěvecká technika, která vznikla v Itálii počátkem 17. století spolu s vznikem opery a byla až asi do roku 1840 převládající technikou evropské opery. Vyznačuje se legátovým vedením hlasu, použitím techniky messa di voce (změnou síly hlasu při zpívání jednoho tónu) a používáním různých ozdob (appoggiatury, koloratury, fioritury). Belcanto vyšlo z módy s nástupem Verdiho a verismu; bylo to i z praktických důvodů, protože belcantový zpěv se nemohl prosadit proti rozšířenému orchestrálnímu aparátu.

15 Klasicistní umírněnost – snaha o rovnováhu rozumu citu (mizí barokní efekt a afekt), v duchu estetických ideálů 3P – prostota, pravdivost, přirozenost W. A. Mozart – 1791 premiéra Kouzelné flétny – libreto je psáno v němčině (v té doby byla pro jazyk opery běžná italština) – podhoubí pro vznik oper v národním jazyce

16 Romantismus určité zintimnění (domácí muzicírování – hra na klavír a zpěv jako znak „dobré výchovy“ měšťanů…) Píseň prokomponovaná – každou sloku textu zhudebňuje jiným způsobem, vysoké nároky Píseň strofická – všechny sloky jsou zhudebněny stejně Franz Schubert – napsal přes 600 písní

17 Wagnerovský pěvec Wagnerovy opery jsou extrémně dlouhé (asi jako Pán prstenů ) v extrémně vypjatých polohách, pro pěvce fyzicky náročné Dříve se v jedné roli wagnerovské oper vystřídalo více zpěváků

18 20. století Debussy – (Pélleas a Melisanda) – vyznání lásky milenců umisťuje do pološeptaných slov bez doprovodu orchestru… celá opera záměrně pracuje s deklamací s poměrně malými intervalovými odchylkami U Janáčka hudba vyplývá z mluveného slova, nářečí – tzv. nápěvková mluva Alois Hába – čtvrttónová opera Matka

19 Nejslavnější operní árie – kulturní přehled Nessun dorma - Turandot (Giacomo Puccini). O Mio Babbino Caro - Gianni Schicchi (Giacomo Puccini) Měsíčku na nebi hlubokém – Rusalka (Antotnín Dvořák)

20 4. Alternativní hlasové techniky Alikvotní zpěv - technika, pomocí které lze zesílit alikvotní tóny, přirozeně obsažené v hlase a vytvořit iluzi dvojhlasého zpěvu Sprechgesang - technika, která se nachází přibližně napůl cesty mezi řečí a zpěvem. Využil ji například Arnold Schoenberg ve své skladbě Pierrot Lunaire Scat - improvizovaný jazzový zpěv beze slov nebo s nesmyslným textem Jódlování - technika, která je součástí lidové hudby v Alpských zemích, převážně v Rakousku a Švýcarsku. Je založena na velkých a rychlých intervalových skocích, které jsou navíc doprovázeny změnou hlasového rejstříku. Nižší tón je zpíván prsním rejstříkem a vyšší pak falzetem

21 5. Jak si vybrat vhodnou píseň?  Ideálně, pokud máte k písni „citový“ vztah  Vymezte se rozsahem svého hlasu (tzn. soprán-alt-tenor-bas + určete, zda-li zní Váš hlas v celém svém rozsahu uceleně…)  Určete si, zda umíte zpívat dlouhé tóny, pakliže ne, zvolte písničku, kde se hodně střídají slabiky (písnička má jakoby „herecký“ charakter – trefování se do tonů)

22 Pokud si ve zpěvu nevěříte, vyberte píseň, kterou zpívají herci (např. B. Polívka, J. Bohdalová ad. Inspirujte se v televizních estrádách…) Pokud Vám píseň svým charakterem vyhovuje, ale tóninou nikoli, transponujte ji do Vám vyhovující tóniny.

23 Příklady pěvecké literatury: Já písnička 1-5 Písnička 2 Písničky z pohádek a dětských filmů 1-4 Jan Masaryk: Národní písně Ferdinand Sládek: Náš poklad 1-2 Ema Destinová: Album klasiků Americký musical Svet muzikálov aj.

24 Shrnutí požadavků k získání zápočtu z předmětu KHV/55PN3 Zazpíváte 3 písně zpaměti s klavírním doprovodem (nemusíte se doprovázet sami, ale můžete požádat své spolužáky) V zásadě můžete vyžít jakoukoli zpěvníkovou literaturu, nezpívejte primárně tzv. dětské písně typu "Houpy houpy, kočka snědla kroupy“ Ideální je, pokud budou písně vzájemně kontrastní (dur - moll, lidová - umělá) Zápočet proběhne v čase – (viz systém STAG)


Stáhnout ppt "Pěvecká interpretace. 1. Portály věnující se problematice hlasu a hlasové výchovy Hlasové centrum, o.p.s. Jitka Vydrová:"

Podobné prezentace


Reklamy Google