Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním."— Transkript prezentace:

1 Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 Co je to píseň?  Nejběžněji používaný hudební útvar  Jednoduchá forma  Blízká nejširším vrstvám lidí  Prostředek k vyjádření pocitů, myšlenek, nálad apod.  Vzniká v lidovém prostředí, ale tvoří ji i skladatelé  Lidová tvorba je často skladatelskou inspirací pro vznik písňových cyklů, sonát, symfonií apod. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

3 Antika  Z této doby máme velmi málo hudebních památek  Nejstarší dochovanou písní je Seikilova píseň (nalezena na kamenném sloupu u Trallesu, pochází pravděpodobně z 2. či 1. století př. n. l.)  Seikilova píseň Seikilova píseň Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

4 Období románského slohu  Křesťanský duchovní zpěv – chorál  Chorál zpívali pouze kněží učení pro zpěv chorálu  O lidové tvorbě v této době nemáme žádné historické doklady, ale předpokládá se, že lidé tvořili vlastní hudbu, protože chorál nebyl pro „běžný denní“ zpěv vhodný Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

5 Období gotického slohu  V tomto období vznikají první vícehlasy  Písně, které vznikají, jsou převážně písně rytířské opěvující rytířské ctnosti, krásu žen a přírody  Melodie písní se stává bohatší  Písně jsou často doprovázeny jednoduchými nástroji  Tvůrci rytířských písní jsou tzv. truvéři a trubadúři ve Francii a minnesängři v Německu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

6 Renesance  Rozvoj vícehlasé hudby – polyfonie (všechny hlasy jsou stejně důležité)  Forma kánonu a madrigalu  Kánon – oblíbená forma imitační polyfonie  Písně neměly pevný harmonický doprovod  viva la musica viva la musica Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

7 Baroko  Snaha o velkolepost, úchvatnost, pestrost  Používání melodických a rytmických ozdob  Melodická linka podtržená akordickým doprovodem  Doprovázená melodie – hlavně u operních árií  Canticorum Jubilo Canticorum Jubilo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

8 Klasicismus  Písně jsou zjednodušovány a jsou srozumitelnější  Vzor v lidové písni  Uplatnění homofonie – doprovázená melodie  Skladatelé hledají inspiraci v písňové tvorbě, např. W. A. Mozart  Óda na radost – L. van Beethoven Óda na radost – L. van Beethoven Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

9 Romantismus  Píseň se stává hlavním zdrojem umělecké tvorby  Skladatelé se inspirují lidovou tvorbou a na jejích základech tvoří písně nové – umělé  „král písně“ Franz Schubert – cca 600 písní  U nás – Bedřich Smetana a Antonín Dvořák  Zajatá – A. Dvořák – Moravské dvojzpěvy Zajatá – A. Dvořák – Moravské dvojzpěvy Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

10 20. století a současnost  Písňová tvorba navazuje na předchozí epochy a dále hledá nové možnosti, jak s písní pracovat  Vliv mimoevropských kultur, atonalita apod.  Současná píseň je různorodá, běžné je prolínání žánrů, vzájemné ovlivňování stylů apod. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

11  Použité nahrávky jsou ze serveru Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Stáhnout ppt "Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním."

Podobné prezentace


Reklamy Google