Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Internetové stránky pro veřejnost: jak na ně ve výzkumných institucích? zkušenosti z Ústavu experimentální.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Internetové stránky pro veřejnost: jak na ně ve výzkumných institucích? zkušenosti z Ústavu experimentální."— Transkript prezentace:

1 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Internetové stránky pro veřejnost: jak na ně ve výzkumných institucích? zkušenosti z Ústavu experimentální botaniky AV ČR

2 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Proč web pro veřejnost? - Média o vás ne vždy informují tak, jak byste chtěli. Proto o sobě musíte informovat také sami. - poměrně snadný, levný a potenciálně účinný způsob prezentace - Skoro všichni ostatní už ho mají. Nemůžete si dovolit být poslední.

3 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Web pro veřejnost je nutné dobře promyslet - mnoho organizací internetové stránky pro veřejnost buď nemá, nebo je má nepřehledné, neatraktivní apod. - na internetu je obrovská konkurence: špatný web návštěvníky nepřiláká - naštěstí stačí pro začátek dodržovat několik jednoduchých pravidel

4 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Internetové stránky ÚEB - redakční systém založený na softwaru Drupal - úpravy systému a grafický design od externího dodavatele - obsah už vytvářejí sami zaměstnanci (uživatelsky snadná tvorba příspěvků) - výsledek: http://www.ueb.cas.cz/http://www.ueb.cas.cz/

5 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 1: snadná orientace - lidé nebudou na vašem webu po informacích pátrat - musíte jim je přinést až pod nos - zřiďte speciální sekci pro veřejnost - odkaz na ni dejte přímo na hlavní stránku vaší instituce - homepage ÚEB: http://www.ueb.cas.cz/http://www.ueb.cas.cz/

6 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 2: srozumitelnost - I složitou problematiku lze vysvětlit laikům. Jak? - poučte se od novinářů: - minimum cizích slov - názorné metafory z běžného života - nezabíhejte příliš do detailů - příklady: systémová biologie, regulace genové expresesystémová biologieregulace genové exprese

7 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 3: stručnost - Lidé na internetu moc nečtou. Čtení z obrazovky je pomalejší a méně pohodlné než z papíru. - příspěvky pište krátké - stanovte si délkový limit (v ÚEB obvykle 1500 znaků, výjimečně i ke 2000) a ten pak striktně dodržujte - při psaní se soustřeďte na podstatu - příklad: komplikovaná interakce hormonůkomplikovaná interakce hormonů

8 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 4: dostatek obrázků - Uživatelé internetu jsou na obrázky zvyklí. I všechny zpravodajské servery už ke každé zprávě přidávají ilustrační fotografii. - dávejte obrázek ke každému příspěvku na webu - můžete zřídit i samostatné fotogalerie - příklady: obrázky i v seznamu příspěvků, fotogalerieobrázky i v seznamu příspěvkůfotogalerie

9 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 5: vzbudit zvědavost - Stránky musí zaujmout, jinak návštěvník rychle odejde. Na webu jsou ale zábavnější věci než věda. Co s tím? - atraktivní titulky a úvodní odstavce, které lákají k přečtení zbytku článku - Prezentujte výzkum jako příběhy (dobrodružné, záhadné...). Ukažte, čím mohou být výsledky užitečné. - příklad: rostlinné historkyrostlinné historky

10 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 6: komunikativnost - Weby některých institucí jsou neosobní. Působí dojmem, jako by je psal nějaký studený čumák. - Přizpůsobte jazyk adresátům. Píšete povídání pro lidi, ne grantový návrh. Vyhýbejte se „úředním“ formulacím. - oslovujte návštěvníky (podívejte se na...; přečtěte si o; myslíte, že...; přesvědčte se...) - příklad: úvod sekce pro veřejnost, pozvánka do kavárnyúvod sekce pro veřejnostpozvánka do kavárny

11 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 7: propagace - Na internetu je obrovské množství jiných stránek. Proto musíte o té vaší dávat vědět. - sociální sítě (Facebook, Twitter...) - výměnná inzerce se spřátelenými organizacemi - pouvažujte i o placené inzerci (bannery na tematicky příbuzných webech apod.) - příklad: web fotosoutěžeweb fotosoutěže

12 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy pravidlo 8: zpětná vazba - Sledujte návštěvnost vašich stránek i jednotlivých příspěvků. Prozradí vám, co děláte dobře a co ne. - v ÚEB se nám osvědčila služba Google Analytics: velmi podrobné informace o návštěvnících

13 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Google Analytics: přehled návštěvnosti, časové trendy

14 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Google Analytics: kdo na vás odkazuje

15 Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Děkuji za pozornost a přeji hodně úspěchů při tvorbě popularizačních webů


Stáhnout ppt "Jan Kolář, Ph.D. propagace a popularizace vědy Internetové stránky pro veřejnost: jak na ně ve výzkumných institucích? zkušenosti z Ústavu experimentální."

Podobné prezentace


Reklamy Google