Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)"— Transkript prezentace:

1 Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)

2 Úřad a veřejná správa Úřad je službou pro občany. Úřad je službou pro občany. Veřejná správa je způsob řízení věcí veřejných. Veřejná správa je způsob řízení věcí veřejných. Odstranění bariér mezi státem a občanem. Odstranění bariér mezi státem a občanem.

3 Druhy bariér Stavební Stavební Technické Technické Procesní Procesní Lidské Lidské

4 Stavební bariéry Jeden úřad ve více místech Jeden úřad ve více místech Nejasná místní příslušnost úřadů Nejasná místní příslušnost úřadů Nedostatečné popisky a špatná orientace v objektu Nedostatečné popisky a špatná orientace v objektu

5 Technické bariéry Málo informací na hodně místech Málo informací na hodně místech Nepřehledné informační systémy Nepřehledné informační systémy Příliš mnoho odkazů a odskoků jinam Příliš mnoho odkazů a odskoků jinam Nedostatečná přístupnost webů Nedostatečná přístupnost webů Informace jsou složité Informace jsou složité

6 Procesní bariéry Občané nemají možnost se seznamovat s právními předpisy Občané nemají možnost se seznamovat s právními předpisy Nedostatečný výklad právních předpisů Nedostatečný výklad právních předpisů Nejednotnost uplatňování procesních principů na úřadech Nejednotnost uplatňování procesních principů na úřadech Nesrozumitelný úřední jazyk Nesrozumitelný úřední jazyk Občan nechápe, co po něm úřad chce Občan nechápe, co po něm úřad chce

7 Lidské bariéry Nesprávný přístup k občanům Nesprávný přístup k občanům Málo vzdělaní úředníci Málo vzdělaní úředníci Malá ochota úředníka pracovat pro občana Malá ochota úředníka pracovat pro občana Nevhodné jednání občanů vůči úředníkům Nevhodné jednání občanů vůči úředníkům

8 Přístupnost informací Webové stránky a informační systémy státní správy

9 Základy přístupnosti Snadný přístup k informacím Snadný přístup k informacím Multiplatformita Multiplatformita Logická organizace informací Logická organizace informací Snadná a rychlá správa Snadná a rychlá správa Možnost dalšího zpracování Možnost dalšího zpracování

10 Co je přístupnost? Není to jen pro zdravotně postižené Není to jen pro zdravotně postižené Také pro mobilní zařízení a specializované softwary Také pro mobilní zařízení a specializované softwary Také pro seniory a osoby, které nerozumí technice Také pro seniory a osoby, které nerozumí technice

11 Web úřadu Musí být logicky členěn Musí být logicky členěn Musí tam být dost informací Musí tam být dost informací Informace nesmí zahltit Informace nesmí zahltit Snadné vyhledání informace Snadné vyhledání informace Členění dle logiky a struktury Členění dle logiky a struktury Snadný přístup ke kontaktům Snadný přístup ke kontaktům

12 Technické řešení Stránka musí být opatřena nadpisy Stránka musí být opatřena nadpisy Jasně definované odkazy Jasně definované odkazy Logické členění textu Logické členění textu Obrázky a grafika musí být popsána Obrázky a grafika musí být popsána Odkaz „Přeskoč na obsah“ Odkaz „Přeskoč na obsah“

13

14 Nadpisy na stránce

15 Odkazy na stránce

16 Grafika na stránce

17 Grafika na stránce (praha.eu)

18 Text na stránce

19 Nejčastější chyby Příliš mnoho navigace na stránce Příliš mnoho navigace na stránce Nepřehledné členění informací Nepřehledné členění informací Nejasná navigace (nevím kam kliknout) Nejasná navigace (nevím kam kliknout) Nepopsaná grafika Nepopsaná grafika Stránka nemá nadpisy Stránka nemá nadpisy Odkazy nejsou odděleny od textu Odkazy nejsou odděleny od textu

20 Kde získat informace?

21 Zákon a praxe Od musí weby veřejné správy splňovat pravidla přístupnosti Od musí weby veřejné správy splňovat pravidla přístupnosti Povinnost dbát na přístupnost již při tvorbě rozhraní a portletu Povinnost dbát na přístupnost již při tvorbě rozhraní a portletu Povinnost okamžitě odstranit nedostatky Povinnost okamžitě odstranit nedostatky Povinnost odzkoušet web v praxi Povinnost odzkoušet web v praxi

22 Není to tak složité... Odkaz přeskočení navigace Odkaz přeskočení navigace nadpisy nadpisy ...

23 Co nabízí AKVS? Poradenství stran přístupnosti informačních systémů Poradenství stran přístupnosti informačních systémů Testování přístupnosti a návrhy řešení Testování přístupnosti a návrhy řešení Pomoc při vytváření Komunikační a informační strategie Pomoc při vytváření Komunikační a informační strategie Poznatky z praxe Poznatky z praxe Kontakty a vazby Kontakty a vazby


Stáhnout ppt "Veřejná správa bez bariér – služba všem občanům Michal Rada (Iniciativa informatiky pro občana)"

Podobné prezentace


Reklamy Google