Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Potopení Titaniku Vznik Titaniku Mužem, který stál u zrodu Titaniku, byl Kanaďan William James Pirrie.. V sedmadvaceti letech se stal společníkem strojírenské.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Potopení Titaniku Vznik Titaniku Mužem, který stál u zrodu Titaniku, byl Kanaďan William James Pirrie.. V sedmadvaceti letech se stal společníkem strojírenské."— Transkript prezentace:

1

2 Potopení Titaniku

3 Vznik Titaniku Mužem, který stál u zrodu Titaniku, byl Kanaďan William James Pirrie.. V sedmadvaceti letech se stal společníkem strojírenské firmy Harland & Wolff, a díky jeho vedení se firma během dalšího půlstoletí stala největší loděnicí na světě a místem, kde se zrodil Titanic. Pirrie v roce 1907 navrhl, aby jeho firma ve spolupráci s lodní společností White Star postavila ne jednu, ale tři obří lodě, které by smetly konkurenci z moří. První se měla jmenovat Olympic, druhá Titanic a třetí podle dochovaných zpráv Gigantic. Všechny tři lodě byly postaveny. Olympic se s úspěchem plavil na lince do Ameriky a v době první světové války přepravil více vojáků než kterékoliv jiné plavidlo. Gigantic, přejmenovaný na Britannic, potopila německá mina v roce Ale nejznámější lodí se stal a zůstal Titanic. Je zajímavé, že Pirrie, který byl duchovním otcem Titaniku, se z celého příběhu vytratil. Kdyby se zúčastnil této plavby, jak zamýšlel, znali bychom ho dodnes. Kdyby se utopil, byl by s lodí spojen tak těsně jako kapitán Smith nebo její nejbohatší cestující, plukovník Astor. Kdyby se zachránil, spílalo by se mu stejně jako prezidentu společnosti White Star Line J. B. Ismayovi, který se dostal do jednoho ze člunů a přežil. Zasáhla však náhoda a lékař Pirriemu zakázal cestu kvůli potížím s prostatou. Tato loď měla oddělení pro 1., 2., a 3.cestovní třídu. Součástí lodi byly hřiště, plovárna,tělocvična, restaurace, orchestr. jídelny, luxusní kajuty. Společné prostory byly zařízeny podle různých historických období a stylů. Rozdíl mezi 1. a 3. třídou byl v tom, že 3.třída nezakrývala to, že cestující jsou na lodi, kdežto v 1. třídě byly trubky a jiné prvky zakryty panely nebo tapetami. Snaha vyrobit loď, jako velký dům nebo hotel dosáhla na Titaniku svého vrcholu.Společné prostory byly zařízeny podle různých historických období a stylů. Při plavbě Titaniku přes Atlantik měla loď přes 900 členů posádky. Byli to strojníci, topiči, elektrikáři, kotláři, hasiči, stevardi a stevardky, skladníci kuchaři, myči nádobí a číšníci. Cestujícími byly v 1. třídě Američané, ve 2. třídě Anglosasané a ve 3.třídě Arménci,Italové,Číňané a Holanďané. Mužem, který stál u zrodu Titaniku, byl Kanaďan William James Pirrie.. V sedmadvaceti letech se stal společníkem strojírenské firmy Harland & Wolff, a díky jeho vedení se firma během dalšího půlstoletí stala největší loděnicí na světě a místem, kde se zrodil Titanic. Pirrie v roce 1907 navrhl, aby jeho firma ve spolupráci s lodní společností White Star postavila ne jednu, ale tři obří lodě, které by smetly konkurenci z moří. První se měla jmenovat Olympic, druhá Titanic a třetí podle dochovaných zpráv Gigantic. Všechny tři lodě byly postaveny. Olympic se s úspěchem plavil na lince do Ameriky a v době první světové války přepravil více vojáků než kterékoliv jiné plavidlo. Gigantic, přejmenovaný na Britannic, potopila německá mina v roce Ale nejznámější lodí se stal a zůstal Titanic. Je zajímavé, že Pirrie, který byl duchovním otcem Titaniku, se z celého příběhu vytratil. Kdyby se zúčastnil této plavby, jak zamýšlel, znali bychom ho dodnes. Kdyby se utopil, byl by s lodí spojen tak těsně jako kapitán Smith nebo její nejbohatší cestující, plukovník Astor. Kdyby se zachránil, spílalo by se mu stejně jako prezidentu společnosti White Star Line J. B. Ismayovi, který se dostal do jednoho ze člunů a přežil. Zasáhla však náhoda a lékař Pirriemu zakázal cestu kvůli potížím s prostatou. Tato loď měla oddělení pro 1., 2., a 3.cestovní třídu. Součástí lodi byly hřiště, plovárna,tělocvična, restaurace, orchestr. jídelny, luxusní kajuty. Společné prostory byly zařízeny podle různých historických období a stylů. Rozdíl mezi 1. a 3. třídou byl v tom, že 3.třída nezakrývala to, že cestující jsou na lodi, kdežto v 1. třídě byly trubky a jiné prvky zakryty panely nebo tapetami. Snaha vyrobit loď, jako velký dům nebo hotel dosáhla na Titaniku svého vrcholu.Společné prostory byly zařízeny podle různých historických období a stylů. Při plavbě Titaniku přes Atlantik měla loď přes 900 členů posádky. Byli to strojníci, topiči, elektrikáři, kotláři, hasiči, stevardi a stevardky, skladníci kuchaři, myči nádobí a číšníci. Cestujícími byly v 1. třídě Američané, ve 2. třídě Anglosasané a ve 3.třídě Arménci,Italové,Číňané a Holanďané.

4 Středa 10. dubna 1912 Krátce před polednem zazněly na palubách Titaniku signální zvonce a okolím senesla ozvěna lodní sirény oznamující, že největší parník na světě vyplouvá.. Když byla vzdálenost dostatečná, mohl Titanic vyplout.

5 Neděle 14. dubna 1912 I v neděli 14. dubna se udrželo již několik dnů trvající dobré počasí. Moře bylo stále klidné, vál mírný vítr, bylo jasno a viditelnost skvělá. Blížila se jedenáctá hodina večerní. Titanic, největší a nejluxusnější loď na světě s lidmi na palubě, proplouval před 11 hodinou večerní 14. dubna 1912 oblastí ledu v severním Atlantiku rychlostí 21 a možná i 21 a půl uzlu. Ručičky na hodinách na můstku ukazovaly 11 hodin 39 minut. Dva muži hlídky Fleet a Lee dál obhlíželi zamlžený horizont. Mlha stále houstla a byla výraznější. Náhle Fleet zahlédl přímo před přídí lodi něco ještě tmavšího. Jednu nebo dvě vteřiny temný stín upřeně sledoval, zdálo se mu, že se blíží a zvětšuje. V tom mu došlo, že před lodí je led. Nato uchopil provaz zvonce umístěného ve vraním hnízdě a třikrát jím trhnul, tři údery byly signálem oznamujícím, že před lodí je nějaký předmět. Loď se nestačila ledovci vyhnout a došlo k nárazu. Srážku prakticky nebylo možno odvrátit. Ledovec roztrhl dno lodi na pravoboku asi tři metry nad kýlem a způsobil sto metrů dlouhou trhlinu táhnoucí se přes první, druhý a třetí nákladový prostor a přes kotelny číslo 6 a 5. I v neděli 14. dubna se udrželo již několik dnů trvající dobré počasí. Moře bylo stále klidné, vál mírný vítr, bylo jasno a viditelnost skvělá. Blížila se jedenáctá hodina večerní. Titanic, největší a nejluxusnější loď na světě s lidmi na palubě, proplouval před 11 hodinou večerní 14. dubna 1912 oblastí ledu v severním Atlantiku rychlostí 21 a možná i 21 a půl uzlu. Ručičky na hodinách na můstku ukazovaly 11 hodin 39 minut. Dva muži hlídky Fleet a Lee dál obhlíželi zamlžený horizont. Mlha stále houstla a byla výraznější. Náhle Fleet zahlédl přímo před přídí lodi něco ještě tmavšího. Jednu nebo dvě vteřiny temný stín upřeně sledoval, zdálo se mu, že se blíží a zvětšuje. V tom mu došlo, že před lodí je led. Nato uchopil provaz zvonce umístěného ve vraním hnízdě a třikrát jím trhnul, tři údery byly signálem oznamujícím, že před lodí je nějaký předmět. Loď se nestačila ledovci vyhnout a došlo k nárazu. Srážku prakticky nebylo možno odvrátit. Ledovec roztrhl dno lodi na pravoboku asi tři metry nad kýlem a způsobil sto metrů dlouhou trhlinu táhnoucí se přes první, druhý a třetí nákladový prostor a přes kotelny číslo 6 a 5.

6 Záchrana Dlouhé spory se vedly o tom, zda se Titanic před potopením rozlomil. Později se toto tvrzení prokázalo. Po potopení Titaniku se některé záchranné čluny odvážily připlout blíže a pomoci trosečníkům, ale voda byla příliš ledová, zachránit se podařilo jen šest lidí. Krátce před rozedněním, zhruba v půl čtvrté se na horizontu objevila loď, byla to Carpathia. Ve 4 hodiny 10 minut začali první trosečníci šplhat na palubu a během čtyř hodin se zde usídlilo na 705 osob, kterým přistěhovalecké společnosti Armáda spásy a obchodní dům Gimbel poskytli dočasné ubytování. Vrak nešťastného Titaniku, klesl na dno čtyři sta mil jižně od Nového Foundlandu. Výzkum prokázal, že Titanic nemůže být nikdy vyzvednut, bude tak navěky odpočívat 4000 metrů pod hladinou oceánu, ale tragický osud plovoucího paláce nebude zapomenut nikdy. Dlouhé spory se vedly o tom, zda se Titanic před potopením rozlomil. Později se toto tvrzení prokázalo. Po potopení Titaniku se některé záchranné čluny odvážily připlout blíže a pomoci trosečníkům, ale voda byla příliš ledová, zachránit se podařilo jen šest lidí. Krátce před rozedněním, zhruba v půl čtvrté se na horizontu objevila loď, byla to Carpathia. Ve 4 hodiny 10 minut začali první trosečníci šplhat na palubu a během čtyř hodin se zde usídlilo na 705 osob, kterým přistěhovalecké společnosti Armáda spásy a obchodní dům Gimbel poskytli dočasné ubytování. Vrak nešťastného Titaniku, klesl na dno čtyři sta mil jižně od Nového Foundlandu. Výzkum prokázal, že Titanic nemůže být nikdy vyzvednut, bude tak navěky odpočívat 4000 metrů pod hladinou oceánu, ale tragický osud plovoucího paláce nebude zapomenut nikdy.


Stáhnout ppt "Potopení Titaniku Vznik Titaniku Mužem, který stál u zrodu Titaniku, byl Kanaďan William James Pirrie.. V sedmadvaceti letech se stal společníkem strojírenské."

Podobné prezentace


Reklamy Google