Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKevin Vávra
2
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, 277 11 Neratovice, tel.: 315 682 314, IČO: 683 834 95, IZO: 110 450 639 Ředitelství školy: Spojovací 632, 277 11 Neratovice tel.: 315 663 115, fax 315 684145, e-mail: mhrejsova@sosasou.cz, www.sosasouneratovice.cz Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0185 Název projektu: Moderní škola 21. století Zařazení materiálu: Šablona:VI/2 Stupeň a typ vzdělávání: střední odborné Vzdělávací oblast : finanční gramotnost Vzdělávací obor: Veřejnosprávní činnost Vyučovací předmět: Ekonomika Tematický okruh: Vznik peněz Sada: 2 Číslo DUM: 9 Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: 5. 12. 2012Ročník: 2. Ověřující učitel: Mgr. K. Holečková
3
Název listu: Vznik peněz Jméno autora: Ing. Dominika Tamelová Anotace: Šablona mapuje historický vývoj peněz – od naturální směny přes využití drahých kovů až po vznik bankovek. V závěru jsou také shrnuty základní funkce peněz. Šablona slouží pro výklad učiva Ekonomiky druhého ročníku, umožňuje využití mezipředmětových vztahů (dějepis, účetnictví…). Klíčová slova: Barter, monometalismus, bimetalismus, mince, bankovky, státovky Klíčové kompetence: K učení, k řešení problémů, k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, matematické, jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje Přesahy a vazby: Matematika, účetnictví, právo Organizace (čas, velikost skupiny, prostorová organizace): 30 min.. s výkladem; PC, interaktivní tabule Cílová skupina: Žáci 15-19 let Použitá literatura, zdroje: Prezentace byla volně zpracována dle publikace Bankovnictví. 6. vyd. Praha: Bankovní institut vysoká škola, 2006, 280 s. ISBN 978-80-7265- 099-6 a dle přednášek na VŠO. Velikost: 174 kb STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, 277 11 Neratovice, tel.: 315 682 314, IČO: 683 834 95, IZO: 110 450 639 Ředitelství školy: Spojovací 632, 277 11 Neratovice tel.: 315 663 115, fax 315 684145, e-mail: mhrejsova@sosasou.cz, www.sosasouneratovice.cz
4
Směna naturální (barter) Směna místně či všeobecně uznávaných směných prostředků od starověku ve formě vzácného kovu – zlata a stříbra 1. peníze – mince (8. – 7. stol. př.n.l., antické Řecko) (nominální hodnota= vnitřní hodnota) Mincovnictví se postupně stalo monopolem státu
5
Dle toho, jaký kov plní funkci peněz: zlatý či stříbrný monometalismus (standard) Pokud tuto funkci plní oba kovy bimetalismus V průběhu 19. stol. přechod zemí ke zlatému monometalismu: tzv. čistý zlatý standard
6
Postupně náhrada plnohodnotných peněz symboly, znaky peněz – neplnohodnotné mince, posléze papírové peníze, státovky a bankovky Státovka = cenný papír, který emituje (vydává do oběhu) stát za účelem krytí svých dluhů, převládly negativní stránky
7
Klasická emise bankovních peněz měla základ v mincovnictví (obtíže při směně, přepravě, bezpečnosti mincí) Vyvinula se profese směnárníků – zlatníci přijímali do úschovy měnové kovy (depozita) a cennosti – jako potvrzení vystavili depozitní listy tj. předchůdci bankovek Tradiční bankovka – směnka na bankéře splatná na požádání v měnovém kovu
8
Postupně dochází k rušení směnitelnosti bankovek za měnový kov (v roce 1971 tato směnitelnost zaniká úplně) Přímé bankovní úvěry poskytované bankou dlužníkovi Nová forma PP: bezhotovostní zápisy na bankovních účtech (obsahující převody pohledávek a závazků) Vznikly tzv. depozitní peníze (= knižní, účetní, úvěrové…) - rychlé rozšíření od 17. stol., dnes zcela převládá ve vyspělých zemích
9
1) prostředek směny – historicky nejstarší, nejvhodnější zlato a stříbro ve formě mincí (pevnost, vzácnost, snadná dělitelnost…) 2) funkce zúčtovací jednotky = měřítko cen 3) funkce uchovatele hodnot: Úspory, které máme doma – vysoce likvidní, ale nenesou úrok Vklad postoupený bance – nese úrok, ale za cenu nižší likvidity
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.