Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice."— Transkript prezentace:

1 21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice. N2 + 3H2 → 2NH3 2H2 (g) + O2(g) → 2H2O(g) 6CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2 CaCO3 (s) → CaO (s) + CO2 (g) CuCl2 + AgOH → AgCl + Cu(OH)2 Chemická reakce SnCl2 + 2FeCl3 → SnCl4 + 2FeCl2 Autor: Mgr. Petra Křivánková

2 21.2 Co již víme? Víme, co je chemická reakce!
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.2 Co již víme? Víme, co je chemická reakce! Víme, co ovlivňuje chemické reakce! Víme, co tvoří chemickou reakci!

3 21.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Reakce podle skupenství Reakce skladné a rozkladné NH3 (g) +HCl (g)  NH4Cl (g) CaCO3 (s) CO2 (g)+ CaO (s) skladné (syntetické) - od látek jednodušších k složitějším rozkladné (analytické) – opak příklad: C + O2  CO2 CaCO3  CO2 + CaO Reakce v roztocích NaOH + H2SO4  Na2SO4 + H2O CuCl2 + AgOH AgCl + Cu(OH)2

4 4 KI ClV O3-II → 3 KI ClVII O4-II + KI Cl-I
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.4 Co si řekneme nového? Reakce redoxní při těchto reakcích se mění oxidační čísla atomů (iontů) alespoň některých výchozích látek, které se účastní reakce oxidace = zvětšení oxidačního čísla redukce = zmenšení oxidačního čísla redukce probíhá vždy současně s oxidací, oxidace současně s redukcí Oxidace → oxidační čísla: - IV - III - II -I 0 I II III IV V VI VII VIII ← Redukce ClV → ClVII oxidace 4 KI ClV O3-II → 3 KI ClVII O4-II + KI Cl-I ClV → Cl-II redukce

5 Urči, o jaké typy reakcí se jedná.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.5 Procvičení a příklady Urči, o jaké typy reakcí se jedná. 2 KMnO4 + 16 HCl → 5 Cl2 + 2 MnCl2 + 2 KCl + 8 H2O MnVII→ II redukce Cl-I → 0 oxidace Oxidačně-redukční Skladná reakce Rozkladná reakce Reakce podle skupenství, reakce v roztocích N2 + 3 H2 → 2 NH3 NH4Cl → NH3 + HCl NaOH (aq) + HCl (aq) → NaCl (aq) + H2O (l)

6 Rozličné galvanické články
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.6 Něco navíc pro šikovné Galvanický článek Rozličné galvanické články zdroj stejnosměrného elektrického napětí po zapojení do elektrického obvodu probíhají chemické reakce mezi elektrodami a elektrolytem článek se vybíjí, reakce jsou nevratné – primární články oxidace redukce Akumulátor dá se znovu nabíjet sekundární článek Galvanický článek

7 Scheme of Cu-Zn galvanic cell
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 21.7 CLIL Scheme of Cu-Zn galvanic cell Chemical reaction Synthesis Decomposition Oxidation and reduction

8 21.8 Test znalostí 1. Co je principem skladné reakce?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 21.8 Test znalostí 1. Co je principem skladné reakce? a/ z složitějšího vzniká jednodušší b/ z jednoduššího vzniká složitější c/ výchozí látky jsou stejné jako produkty d/ výchozí látky jsou jednodušší 3. Při redoxní reakci: a/ se mění teplota b/ se mění oxidační čísla c/ se mění množství produktů d/ se zvyšuje množství výchozích látek 2. Principem Galvanického článku je: a/ světelná reakce b/ zvyšování teploty c/ reakce mezi elektrodami a elektrolytem d/ reakce mezi katodou a ionty 4. CaCO3  CO2 + CaO je reakce: a/ neutralizace b/ skladná c/ rozkladná d/ redoxní Správné odpovědi: a c b Test na známku

9 21.9 Použité zdroje a citace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.9 Použité zdroje a citace Obrázky z databáze klipart

10 21.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 21.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Reakce skladné, rozkladné, redoxní reakce Anotace Prezentace charakterizující jednotlivé typy chemických reakcí.


Stáhnout ppt "21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice."

Podobné prezentace


Reklamy Google