Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice. Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice. Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice. Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Autor: Mgr. Petra Křivánková Chemická reakce N 2 + 3H 2 → 2NH 3 2H 2 (g) + O 2 (g) → 2H 2 O(g) CaCO 3 (s) → CaO (s) + CO 2 (g) CuCl 2 + AgOH → AgCl + Cu(OH) 2 SnCl 2 + 2FeCl 3 → SnCl 4 + 2FeCl 2 6CO 2 + 6H 2 O → C 6 H 12 O 6 + 6O 2

2 21.2 Co již víme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Víme, co ovlivňuje chemické reakce! Víme, co je chemická reakce! Víme, co tvoří chemickou reakci!

3 21.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Reakce skladné a rozkladné Reakce podle skupenství -skladné (syntetické) - od látek jednodušších k složitějším -rozkladné (analytické) – opak -příklad: C + O 2  CO 2 CaCO 3  CO 2 + CaO -skladné (syntetické) - od látek jednodušších k složitějším -rozkladné (analytické) – opak -příklad: C + O 2  CO 2 CaCO 3  CO 2 + CaO NH 3 (g) +HCl (g)  NH 4 Cl (g) CaCO 3 (s)  CO 2 (g)+ CaO (s) NH 3 (g) +HCl (g)  NH 4 Cl (g) CaCO 3 (s)  CO 2 (g)+ CaO (s) Reakce v roztocích NaOH + H 2 SO 4  Na 2 SO 4 + H 2 O CuCl 2 + AgOH  AgCl + Cu(OH) 2 NaOH + H 2 SO 4  Na 2 SO 4 + H 2 O CuCl 2 + AgOH  AgCl + Cu(OH) 2

4 21.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Reakce redoxní -při těchto reakcích se mění oxidační čísla atomů (iontů) alespoň některých výchozích látek, které se účastní reakce -oxidace = zvětšení oxidačního čísla -redukce = zmenšení oxidačního čísla -redukce probíhá vždy současně s oxidací, oxidace současně s redukcí Oxidace → oxidační čísla: - IV - III - II -I 0 I II III IV V VI VII VIII ← Redukce -při těchto reakcích se mění oxidační čísla atomů (iontů) alespoň některých výchozích látek, které se účastní reakce -oxidace = zvětšení oxidačního čísla -redukce = zmenšení oxidačního čísla -redukce probíhá vždy současně s oxidací, oxidace současně s redukcí Oxidace → oxidační čísla: - IV - III - II -I 0 I II III IV V VI VII VIII ← Redukce 4 K I Cl V O 3 -II → 3 K I Cl VII O 4 -II + K I Cl -I Cl V → Cl VII oxidace Cl V → Cl -II redukce

5 21.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 2 KMnO HCl → 5 Cl MnCl KCl + 8 H 2 O Urči, o jaké typy reakcí se jedná. NaOH (aq) + HCl (aq) → NaCl (aq) + H 2 O (l) N H 2 → 2 NH 3 NH 4 Cl → NH 3 + HCl Mn VII→ II redukce Cl -I → 0 oxidace Oxidačně-redukční Skladná reakce Rozkladná reakce Reakce podle skupenství, reakce v roztocích

6 21.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Galvanický článek Rozličné galvanické články Galvanický článek -zdroj stejnosměrného elektrického napětí -po zapojení do elektrického obvodu probíhají chemické reakce mezi elektrodami a elektrolytem -článek se vybíjí, reakce jsou nevratné – primární články Akumulátor -dá se znovu nabíjet -sekundární článek oxidace redukce

7 21.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry Scheme of Cu-Zn galvanic cell Chemical reaction Synthesis Decomposition Oxidation and reduction

8 21.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Co je principem skladné reakce? a/ z složitějšího vzniká jednodušší b/ z jednoduššího vzniká složitější c/ výchozí látky jsou stejné jako produkty d/ výchozí látky jsou jednodušší 3. Při redoxní reakci: a/ se mění teplota b/ se mění oxidační čísla c/ se mění množství produktů d/ se zvyšuje množství výchozích látek 2. Principem Galvanického článku je: a/ světelná reakce b/ zvyšování teploty c/ reakce mezi elektrodami a elektrolytem d/ reakce mezi katodou a ionty 4. CaCO 3  CO 2 + CaO je reakce: a/ neutralizace b/ skladná c/ rozkladná d/ redoxní 1.a 2.c 3.b 4.c Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie

9 21.9 Použité zdroje a citace 1.Obrázky z databáze klipart 2.http://cs.wikipedia.org/wiki/Galvanick%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nekhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Galvanick%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek 3.http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_cellhttp://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_cell 4.http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_reactionhttp://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_reaction 1.Obrázky z databáze klipart 2.http://cs.wikipedia.org/wiki/Galvanick%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nekhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Galvanick%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek 3.http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_cellhttp://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_cell 4.http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_reactionhttp://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_reaction

10 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Anotace AutorMgr. Petra Křivánková Období07 – 12/2011 Ročník9. ročník Klíčová slovaReakce skladné, rozkladné, redoxní reakce AnotacePrezentace charakterizující jednotlivé typy chemických reakcí.


Stáhnout ppt "21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice. Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google