Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SPORT. VÝŽIVA TEORIE versus PRAXE Dr.Petr Fořt, CSc. Copyrights březen 2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SPORT. VÝŽIVA TEORIE versus PRAXE Dr.Petr Fořt, CSc. Copyrights březen 2012."— Transkript prezentace:

1 SPORT. VÝŽIVA TEORIE versus PRAXE Dr.Petr Fořt, CSc. Copyrights březen 2012

2 VÝŽIVA je věda Pro sportovce je to pouze NÁSTROJ, zdroj energie nad nímž není nutné příliš přemýšlet Stravuji se tak, jak jsem zvyklý od dětství a neřeším CO, KDY a PROČ JÍM ČASTO mi není po jídle dobře, ale nepoučím se NEBERTE si příklad ze svých trenérů! Trenér vám neporadí, není v tom školený

3 VRCHOLOVÝ SPORT a výživa? PRINCIP 1: NEJSTE BĚŽNÝ STRÁVNÍK PRINCIP 2: NIKOHO kdo vaří co jíte to nezajímá PRINCIP 3: NIKDO VÁM NEPORADÍ protože do vás nevidí a protože neví o co jde PRINCIP 4: TRPÍTE PODVÝŽIVOU ALE NEVÍTE O TOM – nejste fit a nevíte proč PRINCIP 5: DODRŽUJTE STRAVOVACÍ RITUÁLY

4 JÍDLO je součást přípravy JÍDLO je PALIVO VYUŽITÍ živin závisí na tom, CO JSTE ZAČ 1. JAKÝ SPORT – jaký trénink? JAK často? 2. KDO JSTE? HOLKA NEBO KLUK? JAKÝ JSTE TYP? METABO TYP. SLOŽENÍ TĚLA – svaly x tuk ZDRAVOTNÍ STAV? Dispozice?

5 NENÍ JEDNO CO JÍTE JEDINÁ CHYBA v jídle – a je po výkonu KVALITA POTRAVIN? Mohu na jídle ušetřit? JE to jedno co jím? Musím šetřit, neumím si uvařit, neumím nakupovat, nemám na to čas, jsem odkázaný na to, co mi NĚKDO uvaří. NEMÁM čas jíst, kdy potřebuji Mám problémy s trávením? PROČ?

6 VÝBĚR POTRAVIN KVALITA nikoliv KVANTITA SUŠENKY a MÜSLI nebo home-made „kaše“ ? SEKANÁ (=odpad) nebo tatarský biftek? PÁREK nebo ROSTBEEF? Smažák s hranolky nebo tuňákový sendvič? CELÉ MENU (polévka, hl.jídlo, moučník) NEBO jedno kvalitní jídlo?

7 PROČ se strava neřeší? Nutné podmínky přípravy? Technické vybavení, tréninkové prostory Oblečení, odpočinek REGENERACE není čas, nejsou lidi? Kdo mne naučí regenerovat? JÍDLO je součást REGENERACE ale – KDO to řeší stejně důrazně jako zbylé součásti přípravy?

8 SÁM SI VAŘÍM, SÁM SI PERU – že se na to….. JSEM profík – trenér nemůže zařídit všechno proto si musím poradit sám JSEM profík – musím se stále vzdělávat JSEM profík – musím se starat o svoje zdraví TRÁVENÍ? Mám ho O.K.? Trávicí trakt je totiž součástí imunity! JSEM PROFÍK – umím naslouchat svému tělu?

9 PŘÍROĎÁK nebo KOUMÁK? BĚŽNÁ STRAVA JE „GRUNT“ – a vůbec - tělo si to přebere. ČÍM VÍC experimentů - tím víc chyb? ANO, ale chybami se člověk učí. Ale já nemám čas na experimenty! ZKUSÍM to či ono – někde jsem to četl DOPLŇKY jsou zbytečné a je to riziko dopingu Někde jsem to četl…….

10 JAKÝ VÝŽIVOVÝ STYL pro SPORT? SYROVÁ STRAVA……ARGUMENTY? MAKROBIOTIKA……ARGUMENTY? SMÍŠENÁ STRAVA…ARGUMENTY? ZÓNOVÁ DIETA…….ARGUMENTY? DĚLENÁ STRAVA…..ARGUMENTY? INTUITIVNÍ stravování - REALITA! CO ROZHODNE? – METABOLICKÁ TYPOLOGIE!

11 STRAVA PRO REGENERACI ROZHODOVÁNÍ na základě: POHLAVÍ – METABO TYP – TYP VÝKONU – ČAS NA REGENERACI - MOŽNOSTI REALIZACE PITNÝ REŽIM MLÉKO? To raději ne – NEBO? ČERSTVÁ ZELENINOVÁ ŠŤÁVA? Ale kdy? A výsledek? ALKALIZACE…. PROTEINOVÝ KOKTEJL? ANO, ale kdy a jaký? GAINER? JEN když není kvalitní strava – ale jaký? SACHARIDY? CO to znamená? Gely? A co GI ?

12 CO SE DĚJE v období REGENERACE? 1. DOPLŇUJÍ se TEKUTINY 2. DOPLŇUJÍ se REZERVY GLYKOGENU a makroergních fosfátů 3. NORMALIZUJE se HLADINA kyseliny mléčné 4. DOPLŇUJE se ALKALICKÁ REZERVA 5. VYLUČUJÍ se katabolity 6. NORMALIZUJE se minerálová rovnováha 7. NORMALIZUJE se hormonální rovnováha

13 SACHARIDOVÉ VLNY? 1. Cyklování příjmu sacharidů je v podstatě SACHARIDOVÁ SUPERKOMPENZACE 2. Zvýšení příjmu sacharidů po těžkém tréninku je nutné protože ANABOLIZUJE ale musí být podpořeno AMINOKYSELINAMI 3. Jsou nutné jen když je trénink ANAEROBNÍ – například KRUHOVÝ trénink, nikoliv rychlostně- vytrvalostní

14 SPEC.PRODUKTY pro SPORT PODVOD protože jen BYZNYS? NIKOLIV – NUTNOST! 1. v prevenci vyčerpání 2. v podpoře imunity 3. v prevenci růstových poruch u mládeže 4. v podpoře regenerace Účinnost je popírána z alibismu funkcionářů – jen totální naivka si myslí, že profíci nic neberou

15 PRIORITY SUPLEMENTACE PRODUKTY pro tvorbu svalové hmoty Proteiny mléčné syrovátky bez laktózy a sodíku Hydrolyzáty proteinů Peptidy – hudba budoucnosti Růstové faktory: IGF – kolostrum Aminokyseliny: GLUTAMIN, BCAA,LYSIN KETOKYSELINY (HMB, OKG, A-AKG, KIC) Alkalizace: glutamin a arginin

16 CO FUNGUJE a proč? V regeneraci obecně: antioxidanty karnitin kreatin glutamin ketokyseliny Co Q10 Multivit multimin

17 Co funguje při výkonu? Krátký Dlouhý Pyruvát a ribóza Propolis Glukóza Kofein a guarana GINSENG Karnitin (Ac-K) DMAE ČPAVEK MCT Glycerol CORDYCEPS

18 DOPLŇKY a produkty sportovní výživy JAK vznikají a PROČ? Proč? Využívají (zneužívají) touhy po vítězství a snahy „překonat sám sebe“ – proto je používají také amatéři JAK? Výsledky VÝZKUMu účinnosti různých přírodních i syntetických látek je tím hlavním motivem

19 ZADÁNÍ Priorita Po čem lidé nejvíc prahnou? krása – kondice – výkonnost – mládí dlouhověkost ALE KDE JE TOUHA PO ZDRAVÍ ? CO SE NEJVÍC PRODÁVÁ – podle pohlaví to jsou:

20 Doplňky pro muže? SVALY – produkty totožné se sportem SEX – neúčinné doplňky díky podlimitnímu dávkování a kontrole ze strany legislativy PRACOVNÍ výkonnost – lehké (?) drogy: nikotin, kofein, energetické nápoje Nic z toho není nutné pro ideální život – proto se vyvolávají kulty

21 DOPLŇKY pro ŽENY? Vlasy a pleť – kolagen, hormonální přípravky s pregnenolonem, kyselina hyaluronová Postava – přesněji především velká prsa – neúčinné produkty z bylin Postava – přesněji hubnutí – SPALOVAČE PMS Stárnutí – přesněji MENOPAUZA – DHEA, pregnenolon, DMAE, GABA (!), lecitin, včelí mateří kašička, bylinky (?)

22 (NE)účinné látky? Díky legislativě je známo složení jakéhokoliv produktu Nelze je patentovat – všichni opisují jeden od druhého Často chybí detailní studie Často jde o „báchorky“ výrobců Farmaceutický průmysl je tvrdě proti Legislativa zásadně omezuje dávkování = žádný efekt jinak účinné látky

23 OMEZUJÍCÍ FAKTORY použití doplňků Legislativa – povolování použitelných látek Legislativa – povolování dávkování tak, aby nedosáhlo klinicky účinného množství Legislativa – výživová tvrzení = nelze specifikovat účel použití pro spotřebitele Ekonomika – vysoká cena mnohých látek Osvěta – lidé nevědí proč by to měli používat nekoupí nic, co je nad několik set

24 Umění vývoje Splnit všechny uvedené požadavky Najít odlišnosti od konkurence Najít relativně „nové“ použitelné látky Formuli sestavit díky dlouhé praxi, invenci a často také intuici Nepřekročit psychologickou bariéru ceny Postupovat stylem aby se vlk (spotřebitel) „nažral“ a koza (legislativa) zůstala celá

25 UMĚNÍ VOLBY PRODUTKU Pro laika zcela nepřístupné Laik kupuje jen pod vlivem ceny a reklamy Poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem nebo lékařem – NESMYSL – lékař to nezná a odmítne, lékárník je motivován výrobcem, nikoliv zájmem spotřebitele Vysoká cena ještě neznamená vysokou kvalitu ale drzost prodejce Vysoká cena je ale větší jistotou kvality – a také může být dána vyšším množstvím účinných látek nebo větším počtem denních dávek

26 NAIVITA spotřebitele Jasná příčina: NEZNALOST Příklad: puberťáci v posilovnách – ráj pro producenty levných proteinů a „energeťáků“ CO se nejvíc kupuje? Tyčinky energetické (v podstatě jen müsli) a proteinové Karnitin a spalovače Kreatin Gainery Proteiny

27 NEVERENDING STORY Nikdy nebudeme na konci výzkumu Často zjišťujeme, že se mýlíme Odborníci kteří se v oboru neorientují jen „papouškují“ co slyšeli od specialisty Za posledních 40 let se téměř nic nezměnilo! Logicky – protože se nezměnil uživatel PERSPEKTIVA?

28 Komplexní nutriční typologie Využití vyšetření genomu Vyšetření dispozic ke sportu Průběžný monitoring reakce na zátěž Použití „kosmické“ ale přísně individualizované stravy Systematické použití speciálních suplementů A VÝSLEDEK ? Jen pro bohaté blázny?


Stáhnout ppt "SPORT. VÝŽIVA TEORIE versus PRAXE Dr.Petr Fořt, CSc. Copyrights březen 2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google