Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fakulta strojního inženýrství 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Úvod Bloudíček Petr Mazání valivých ložisek Vypracoval: Bloudíček Petr Zdroj: přednáška tribologie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fakulta strojního inženýrství 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Úvod Bloudíček Petr Mazání valivých ložisek Vypracoval: Bloudíček Petr Zdroj: přednáška tribologie."— Transkript prezentace:

1 Fakulta strojního inženýrství Úvod Bloudíček Petr Mazání valivých ložisek Vypracoval: Bloudíček Petr Zdroj: přednáška tribologie č.5

2 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 OBSAH: ● Funkce maziva ve valivém ložisku ● Způsoby mazání valivých ložisek ● Druhy maziv vhodných pro valivá ložiska ● Plastická maziva ● Viskozita oleje

3 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Funkce maziva ve valivém ložisku ● Stabilní nosný mazací film ● Bezprostřední dotyk ● Ochrana před opotřebením a korozí ● Působí jako těsnící prostředek

4 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Druhy mazacích podmínek ve valivém kontaktu Zdroj: Plný mazací film – plochy jsou kompletně odděleny vrstvou mazacího filmu Smíšené mazání – plochy se dotýkají ve vrcholcích mezi povrchy Mezné mazání – mazací účinek závisí především na vlastnostech maziva hraniční vrstvy

5 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Způsoby mazání valivých ložisek ● mazání olejovou lázní, pro nižší rychlosti ● mazání oběhem oleje, pro vysoké rychlosti ● mazání olejovou mlhou ● mazání rozprašováním maziva ● mazání sprškou oleje a plastického maziva

6 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Druhy maziv vhodných pro valivá ložiska ● Plastická maziva – užíváno přibližně u 90% všech VL, objemově stačí asi 30% maziva - velmi jednoduché mazání (návrh) - zvýší těsnící účinek - dlouhá životnost bez údržby maziva - vhodné i pro poměrně vysoké rychlosti - vzniká nízký třecí moment - podléhají opotřebení vlivem zatížení a času (přemazávání)

7 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Druhy maziv vhodných pro valivá ložiska ● Mazání olejem – užívá se za vysokých teplot a při vysokých rychlostech kde bývá nezbytný odvod tepla ● Suché mazání – málo používané, aplikuje se přímo k funkčním povrchům např. kluzný lak nebo jako pasty a prášky

8 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Plastická maziva kapalná složka + zahušťovadlo + přísady Hlavní typy mazacích tuků: Tuky vápenaté – do teploty 70°C, odolné proti vodě, nejsou příliš stálé, nejsou vhodné pro delší používání Tuky sodné – bod skápnutí v oblasti 140 až 200°C, chemicky stálé, vhodné pro delší používání Tuky litné – bod skápnutí kolem 170°C, malá změna konzistence s teplotou, chemicky stálé

9 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Viskozita oleje Def.: koeficient úměrný vnitřnímu tření tekutiny, který charakterizuje odpor proti tečení Dlouhá životnost bývá dosažena pro provozní viskozitu κ=3..4 Vysoká viskozita tloušťka mazacího filmu vyšší mazivostní tření Nízká viskozita + účinné přísady

10 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr 1 Zdroj: Poškozené mazivo Poškození díky špatnému mazání Přemazané ložisko

11 Fakulta strojního inženýrství Mazání valivých ložisek Bloudíček Petr Zdroje:FAG: Rolling Bearing Lubrication [online], FAG, Publ. No. WL /4 EA 97/12/02, URL: Blaškovič, P. - Balla, J. - Dzimko, M. Tribológia. 1. vyd. Bratislava: Alfa, Bečka, J. Tribologie. 1. vyd. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1997, ISBN: přednáška z tribologie č. 3, březen 2006


Stáhnout ppt "Fakulta strojního inženýrství 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Úvod Bloudíček Petr Mazání valivých ložisek Vypracoval: Bloudíček Petr Zdroj: přednáška tribologie."

Podobné prezentace


Reklamy Google