Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Speciální pedagogika osob s poruchami chování. Literatura.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Speciální pedagogika osob s poruchami chování. Literatura."— Transkript prezentace:

1 Speciální pedagogika osob s poruchami chování

2 Literatura

3

4

5

6 ETOPEDIE  Původně byla zahrnutá v oboru psychopedie  1969 – vyčlenění: pro značnou rozdílnost problematiky osob s MP a jedinců s poruchami chování  převýchovou, prevencí, výchovou,vzděláváním a pracovní přípravou

7 Človek a výchova  Kam má smerovať výchova?  Podstata človeka?

8 Pojmy:  DELIKVENCE Činnost porušující zákonné normy chování. Protispolečenské chování.  ETOPEDIE V.V.PR.pracovní příprava sociálně narušených jedinců  KRIMINALITA - zločinnost výskyt trestního chování, neboli chování kriminálního (trest. činy v společnosti)  MRAVNÍ NARUŠENOST narušený vztah k hodnotovému systému  REEDUKACE – převýchova usiluje o takové změny chování jedince, které mu umožní návrat do běžného života  RESOCIALIZACE opětovné úplné zapojení do společnosti. Resocializace je cílem reedukace

9 F91 Poruchy chování Poruchy chování jsou charakterizovány opakujícím se a trvalým obrazem dissociálního, agresivního a vzdorovitého chování. Ojedinělé dissociální nebo kriminální činy nejsou samy o sobě důvodem pro tuto diagnózu, která vyžaduje, aby charakter takového chování byl trvalý. Porucha chování se často sdružuje s nepříznivým psychosociálním prostředím, včetně neuspokojivých vztahů v rodině a selhávání ve škole. Je častěji podchycena u chlapců. Odlišení od emoční poruchy je jasné, odlišení od hyperaktivity je méně jasné a porucha chování se s ní často překrývá.

10 Klasifikace a typologie poruch chování  DISOCIÁLNI CHOVÁNÍ Nespolečenské, nepřiměřené chování, které se však dá zvládnout přiměřenými pedagogickými postupy. (objevuje se v rodině či školní výchově – neposlušnost, vzdorovitost)  ASOCIÁLNI CHOVÁNÍ Rozpor se společenskou morálkou. Porušuje společenské normy. Normy morálky dané společnosti, ale jejich intenzitou ještě nepřekračuje právní předpisy. (záškoláctví, útěky, alkoholizmus, tabakizmus)  ANTISOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ Protispolečenský jednání. Ohrožuje největší hodnoty – včetně života. (trestná činnost – vandalizmus, loupeže, krádeže, sexuální delikty, zabití, násilí, agresivita, toxikomanie)

11  Dětská delikvence ( let) – det. kri.  období školní docházky (změn)  prekriminalita  Dětská delikvence (skupinovost, malá promyšlenost a připravenost)  Juvenilní delikvence (15 – 18 let) – mlad.  vliv vrstevníku (vytváří se party)  blíži se kriminalitě dospělých  Násilí prosti skupině, jednotlivcovi, opilství, výtržnictví...  Kriminalita dospělých  Rozsáhlá trestní činnost (recidiva)

12 Projevy problémového chování  Dětská neposlušnost a nekázeň (hodnocení)  Vzdorovitost  Negativizmus  Lež Vědomé a záměrné zkreslování skutečnosti za účelem zisku. (ochránit se, vyhnut se povinnostem)  Antisociálně – podvod …  Bájivá lež – nepravdivé příběhy (vymyšlené)  Pravá lež – úmysl a vědomým nepravdivosti (strach)  Záškoláctví  Útek od školní výuky nebo nedostavení se do školy bez patřičné omluvy.

13 Patologické závislosti  Alkohol, drogy – cigarety (TV, hrací automaty, jídle, sekty ….)

14 DROGOVÁ závislost Pravděpodobnost na užitý drogy zvyšují psychické vlastnosti:  Zvýšená emoční dráždivost a labilita  Potíže v orientaci v situacích, kteří nejsou schopni adekvátně posoudit samé ani okolní realitu  Touha po vzrušení (stereotyp)  Zkušenost Droga je prostředek řešení – HNED a bez námahy.  Fyziologický a psychologický účinky.  Tolerance.  Změna osobnosti

15 Proces vzniku závislosti  EXPERIMENTOVÁNÍ (nuda, závislost)  Příležitostního užívaní (nápomocná není pravidelné)  Pravidelného užívání  Návykového užívání (bez drogy se neobejde, lhostejnost) ZNAKY  silná touha nebo pocit užívat látku  potíže v sebeovládání  rust tolerance  ztráta zájmu

16  Alkoholizmus  Přívlastek: „Průchozí droga“  Podceňování  Znaky (varování)  Silná touha přijmout alkohol  Potíže v kontrole  Delší požívaní

17 Vývoj závislosti na alkoholu  počáteční stadium  potlačení nepříjemných stavu  dosažení dobré nálady (dávky stoupají)  prodromální, varovní  v důsledku konzumace - tolerance  poje stále víc  pocit závislosti, kontrola  kritické  ztráta kontrole,  denně, tolerance,  osobnost  terminální  úpadku,  bez alkoholu nevydrží

18 Tabakizmus  Fajčenie spolu s alkoholizmom a kofeinizmom patrí medzi najrozšírenejšie druhy toxikománie.  Účinným alkaloidom tabaku je nikotín. Aj keď je to prudký jed, ľudský organizmus si na menšie dávky pomerne rýchlo privykne a časom sa vyvinie drogová tolerancia.  Nikotín z tabaku má tendenciu zrýchľovať tep srdca. Srdce je donútené pracovať tvrdšie a potrebuje viac kyslíka. Kysličník uhoľnatý, taktiež produkovaný tabakovým dymom v pľúcach, znižuje množstvo kyslíka potrebného pre srdce a krvný obeh. Teda v momente, keď telo potrebuje viac kyslíka, má ho menej.

19 Zopár ukazovateľov  Ťažký fajčiar je ohrozený trikrát väčším rizikom srdcového infarktu ako nefajčiar.  Fajčiari cigariet sú ohrození až 70% vyšším rizikom úmrtia zo všetkých príčin, než nefajčiari.  Fajčenie znižuje čuchové a chuťové schopnosti človeka. Zvyšuje vráskavenie tváre a niektoré štúdie ukazujú, že má nepriaznivý vplyv na sluch.  Ženy, ktoré fajčia, majú tendenciu porodiť menšie (slabšie) novorodeniatko, čo je hlavnou príčinou dojčenskej úmrtnosti.  Mladé ženy a dievčatá, ktoré pravidelne užívajú antikoncepčné prípravky a pritom fajčia, sú až 20 ráz viac ohrozené mozgovou príhodou alebo srdcovým infarktom.  Novorodenecké deti fajčiacich rodičov dvakrát častejšie dostávajú zápal pľúc alebo bronchitídu v prvom roku života.  Nad 80% všetkých prípadov rakoviny pľúc sa vyskytuje u fajčiarov.  Fajčenie zvyšuje mieru úmrtnosti v 86% vo vekovej skupine 35 až 44 rokov a o 152% vo vekovej skupine 45 až 58 rokov.

20 Proč ľudia fajčia?  Fajčenie ako pôžitok.  Fajčenie ako mobilizátor energie (umožňujúci lepšie sústredenie v práci).  Fajčenie ako obrad (fajčiarsky ceremoniál - vytiahnutie cigarety, jej zapálenie, pozorovanie dymu).  Fajčenie ako únik zo stresovej situácie, spôsob uvoľnenia vo chvíli vzrušenia.  Fajčenie ako potreba (návyk sa u fajčiarov prejavuje túžbou po cigarete, niekedy si ju ani nemusia zapáliť, stačí vedomie, že ju majú kedykoľvek k dispozícii).  Fajčenie ako spoločenský akt (ponúknutie cigarety, jej zapálenie pomáha preklenúť nepríjemné napätie, zaháňa rozpaky a neistoty v spoločenských situáciách).  Fajčenie z nudy (umožňujú falošný pocit zamestnanosti)

21

22 Hracích automatech - gambler  chorobná závislost  videohry  PC hry  neodbytné, neovládatelné nutkání  sebekontrola  biologické (poruchy nálad, příjem potravy)  sociální (ekonomické těžkosti)  psychologické (emoční instabilita)  ztráta motivace  hodnoty

23 Sebevražda  děti, mládež reagují citlivěji než dospělí v konfliktních situacích,  vliv prostředí, školní zátěž Jednání:  suicidální myšlenky: pohrávaní sa s nmi  vyhrůžky  pomsta pro okolí (trest)  zkratová reakce  následek nutkavých myšlenek  následek depresivních stavu  politický protest

24 Šikana  chicane = obtěžování, týraní  násilně ponižující chování jednotlivce nebo skupiny vůči slabšímu jedinci, který nemůže ze situace uniknout a není schopen se bránit  nenápadná, (mimo dohled učitelů)  trpění v tichosti  slovné napadením zesměšňování, ponižován  iniciátor (typologie)  oběť (kolektiv)  odhalení

25 Krádež  char. zaměřenosti jednání  dětské krádeže  motivace


Stáhnout ppt "Speciální pedagogika osob s poruchami chování. Literatura."

Podobné prezentace


Reklamy Google