Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Žákovské audity týkající se globálních problémů chudoby a hladu především v Africe Výsledky auditů, které probíhaly v listopadu a prosinci 2011 na 7 školách.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Žákovské audity týkající se globálních problémů chudoby a hladu především v Africe Výsledky auditů, které probíhaly v listopadu a prosinci 2011 na 7 školách."— Transkript prezentace:

1 Žákovské audity týkající se globálních problémů chudoby a hladu především v Africe Výsledky auditů, které probíhaly v listopadu a prosinci 2011 na 7 školách zapojených do projektu „Globální výchovou za spravedlivější svět!“

2 Aktivita č.1-slepá mapa Afriky Žáci ve skupinách doplňovali do mapy vše co jim přišlo na mysl v souvislosti s Afrikou Všechny odpovědi byly rozděleny do 7 kategorií: 1) přírodní prostředí 2) budované prostředí 3) lidé a společnost 4) státy, prvky 5) kultura a historie 6) energie, 7) doprava ekonomické aktivity

3 Celkové rozdělení odpovědí

4 Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích–přírodní prostředí(36%) Typické odpovědi: sucho, horko, pouště, deštné pralesy, savany, oázy,různé druhy zvířat (nejčastěji sloni, lvi, žirafy,velbloudi, anakonda), kakaové boby, kávové boby, palmy, vanilka, pepř, hřebíček, Zajímavé odpovědi: vysychání Čadského jezera(7.), komáři s malárií (6) baobaby, kaučukovník (5)

5 Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – budované prostředí (4%) Typické odpovědi: pyramidy, sfingy, domy ze slámy, málo škol, chatrče, Zajímavé odpovědi: vyspělá velká města (8)

6 Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – lidé a společnost(21%) typické odpovědi: chudoba, hlad,negramotnost, černoši, nemoci, arabové, křováci, negroidní rasa, pohlavní choroby, malárie, nemocné děti, hodně obyvatel bez práce, málo oblečení obyvatelé, dětská úmrtnost zajímavé odpovědi:somálští piráti, přísně střežená hranice (7.) Afričané jsou hubení,dožívají se nízkého věku, sbírají úrodu ručně (5), adopce na dálku,posíláme tam staré oblečení (6), "škola v Africe" (8), UNICEF (5), adopce na dálku (8)

7 Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích–státy, prvky, názvy (30%) Typické odpovědi: Sahara, Nil, Madagaskar, Egypt, Kilimanžáro, Kongo, Viktorino jezero, rovník, Konžská pánev, Indický oceán, Zajímavé odpovědi: Střelkový mys, Bab al Mandab, Limpopo, Uhuru, Tassili (7. hodně konkrétních i méně známých názvů), Afrika vypadá jako hlava koně(5)

8 Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – kultura a historie (5%) Typické odpovědi: Kočovníci, zavraždění Kadáffího, spory mezi státy, mumie,MS ve fotbale, archeologické nálezy, domorodé tance, víra v duchy, fotbal, Islám, domorodci, faraoni, Zajímavé odpovědi: posvátné zvíře je kočka (5), výborní dálkoví běžci-Keňané (6), obřízka, kresby na těle (8)

9 Příklady odpovědí v jednotlivých kategoriích – energie,doprava, (2%) ekonomické aktivity (2%) Energie, doprava: ropa, uhlí, nerostné bohatství, znečištěné oblasti, nedostatek surovin Ekonomické aktivity: typicky – diamanty, safari, turistika zajímavé - vývoz a prodej orgánů, kradená zvířata, doutníky, fair trade

10 Odpovědi podle skupin

11 Aktivita č.2 – určování fotografií Nejúspěšnější byli žáci při určování těchto fotek: 95%

12 Slum v Nairobi 80% Ulice v Anglii 90%

13 Nejméně úspěšní v tipování byli u těchto fotografií: Bohatá čtvrť v Nairobi 10% Černoch u počítače 40%

14 Často zmíněné předsudky:  V Africe nemají počítač  To není Afrika, jsou tam běloši  Černoši jsou v Africe ne v Evropě  Je tam nepořádek – je to Afrika  Afrika je chudá, nemají tam pěkné domy  Je to bohaté, není to Afrika, ale Amerika  Dobře vybavená kancelář – není Afrika  Dobře oblečení lidé – není Afrika  Červená půda – je to Afrika

15 Další zajímavé a úsměvné komentáře:  V Africe by neměli tak velkou knihovnu  Podle vlajky je to Kamerun  V Africe jsou i bohatí  Jasná Afrika, poznám Indický oceán  Nepořádek může být i v Evropě  V Africe nejsou svodidla  „Pane učiteli, že v Africe nosí oblečení?“

16 Aktivita č. 3 Proč lidé na světě hladoví?

17 Výsledky podle tříd (% hlasů)

18 Aktivita č. 4 – Co je to chudoba ( rozmísťování podél lana ) Chudoba znamená nemít dost peněz, abych si koupil to, co chci  V 90% odpovědí i komentářů žáci chápali rozdíl mezi tím co chci, a tím, co potřebuji. Reflektovali fakt, že to co člověk chce obvykle (u nás v bohatých státech) není to, co nutně potřebuje.

19 Když jste chudí, je pravděpodobnější, že budete nemocní  Žáci uvažovali v souvislostech a dívali se na problém z různých úhlů pohledu. V této souvislosti je často zmiňována potřebná hygiena, stravovací návyky (chudí si nemohou dovolit vyváženou stravu), finance jsou potřeba také na léky a prevenci (očkování).  U skupin starších žáků také několikrát přišli na fakt, že bohatí naopak trpí nemocemi, které chudí nemají (nadváha, tzv. civilizační choroby apod.).  Často se také vyskytl argument, že nemoc si nevybírá a může ohrozit bohaté i chudé.

20 V naší zemi existuje opravdová chudoba  Nejčastěji volí žáci odpověď ne (23 skupin), častá je také ambivalentní odpověď (ano i ne) – u 16 skupin, jednoznačně ano odpovědělo 9 skupin.  Žáci zde často zmiňovali fakt, že oproti Africe u nás chudoba není. (častá odpověď Ano existuje, ale v porovnání s Afrikou se máme dobře)  Lze ale nalézt určité skupiny, které chudobou trpí – bezdomovci, Romové

21 Aktivita č.5 Jak mohu já ovlivnit světovou chudobu  Poměrně vysoká variabilita i v rámci jednotlivých tříd  Často se žáci nemohli dohodnout ani ve skupině navzájem  Nelze vysledovat příliš jednoznačných trendů  Výsledky pracují s průměrným pořadím jednotlivých výroků

22

23 Máme jiný nápad:  Aby si bohatí lidé zkusili žít jako chudí nebo jako my. Snížit platy sportovců a vlády a tím přispět na dobrou věc (7)  Šetřit jídlem a neplýtvat vodou, třídit odpad, zabránit znečišťování (7)  Vybrat peníze a poslat je chudým (7)  Transport surovin z bohatých zemí do Afriky (5)  Ukázat rodině a přátelům jak každý den žijí lidé v chudobě (5)  Vyrábět věci z přírodních zdrojů pro lidi v chudobě. např. dřevěné stoličky apod. (5)  Sezvat všechny bohaté a chudé na shromáždění aby se seznámili (5)  Posílat jídlo do chudých zemí  Adopce na dálku (4x)  Věnovat hračky a nábytek co už nepoužíváme lidem z chudých zemí (8)  Založit novou charitu (5)

24 Další práce ve škole s auditem  Navazovat na témata jednotlivých aktivit  Každá zapojená škola dostane jeden balíček s aktivitami pro vlastní použití  Lze pracovat s jednotlivými aktivitami odděleně – vybranou aktivitu použijeme do jedné vyučovací hodiny jako start k tématu, kterému se budeme věnovat  Vaše vlastní fantazie  Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Žákovské audity týkající se globálních problémů chudoby a hladu především v Africe Výsledky auditů, které probíhaly v listopadu a prosinci 2011 na 7 školách."

Podobné prezentace


Reklamy Google