Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK"— Transkript prezentace:

1 Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK iva.stetovska@ff.cuni.cz

2 Konflikty Intrapersonální (vnitřní) Dotýkají se motivace a rozhodování jedince Typy: + + (zvládání) _ _ (prožívání) +_ +_ (četnost) Interpersonální Mezi více jedinci či skupinami jedinců Výrazně propojené se vzájemnou ne/komunikací

3 Vnímání a prožívání konfliktů Složka prožitková (jak to prožíváme) x Složka věcná (o co jde) Emočně často převládá negativní hodnocení (nepohoda, hněv, znechucení, stud…), ale zároveň dochází k uvolnění a mobilizaci sil

4 Interpersonální konflikty Přítomnost 2 a více stran konfliktu Vzájemné působení stran konfliktu na sebe po nějaký čas Strany konfliktu se odlišují (zájmy, cíle hodnoty atp.)

5 Mýty o konfliktech Existence zcela bezkonfliktního člověka Nutně dramatický průběh konfliktu Pravé poznání nastane až při konfliktu Konflikt je cosi mimořádného a eticky nepatřičného Silnější vítězí Nepřípustnost a nepatřičnost kompromisu

6 Zkušenosti s konflikty, informace, kultura Předchozí životní, osobní, rodinná atp. zkušenost ovlivňuje postoj ke konfliktu Prostředí, v němž žijeme, ovlivňuje naše vnímání konfliktu i přístup k jeho řešení Postoj ke konfliktu mohou ovlivňovat i kulturní tradice, genderové či profesní stereotypy atp.

7 Varianty zvládání konfliktu Konfrontace (agresivní řešení kdo z koho) –rychlé, uvolňující napětí, nepřehlédnutelné Vyhnutí se (symbolické či faktické uniknutí z konfliktu) – získání času, klidnější vnější průběh,další informace Řešení konfliktu – nároky na čas, energii, otevřenost, naslouchání, flexibilitu…

8 Metaforické členění Pasivita (želva) – mít svůj klid Agresivita (žralok) – prosadit sebe, úkol Zaměření na druhé (medvídek) – atmosféra, vztahy, druzí Kompromis (liška) – ber a dávej (někdy mechanické) Kooperativita (sova) – co je ziskem

9 Dobré řešení (zisk pro oba): Zisk (co je ziskem se může výrazně lišit!) Přijatelnost (respektujeme rozmezí!) Proveditelnost (pozor na zdánlivou realizaci pod tlakem!) Konkrétnost (co, kdo, jak a do kdy udělá, jak bude postupovat, když nebude možné – pravidla odsouhlasená)

10 Komunikace v konfliktu: Význam „třetího“ při zaseknuté komunikaci (facilitátor, mediátor, poradce atp.) problém důvěryhodnosti a umění odejít z komunikace včas Srozumitelnost i redundance v komunikaci Hledání společného Vzájemný respekt

11 Cvičení – zpráva o sobě: Já PROŽÍVÁM…jednoduchý pocit Když ty děláš (konkréta) Protože (nahlédnutí do prožitků i motivace) A přál/a bych si, aby… (možnost) Pozor na tabu témata!

12 Nebojte se konfliktů, Pobízejí nás na cestě kupředu v osobním vývoji!!!


Stáhnout ppt "Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK"

Podobné prezentace


Reklamy Google