Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_06_Rozvíjející větné členy Autor Chňoupková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_06_Rozvíjející větné členy Autor Chňoupková."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_06_Rozvíjející větné členy Autor Chňoupková Martina

2 Mgr. Martina Chňoupková

3 Kolika lidem, kteří z rampy Národního muzea shlížejí na shon lidí a aut pod sebou, se asi vybaví přání jeho zakladatelů, aby se pro muzejní sbírky našlo místo tiché a klidné, ze všech stran snadno přístupné? Brzy poté, co zahájíte prohlídku jednotlivých sálů, přesvědčíte se o tom, že zhlédnout při jedné návštěvě úplně všechno lze jenom stěží. Děti se jako vždycky nejvíc těšily na slavnou velrybí kostru. Rodiče zase lákaly archeologické nálezy kostěných nástrojů starých kultur. V oddělení nerostů pak byli zaujati třpytivými drahokamy, hýřícími kouzelnými barvami Mezi plazy vás určitě zaujmou krokodýli. Za druhé světové války zmizeli z Panteonu muzea bronzoví velikáni. Naštěstí se však brzy po válce jejich sochy našly a vrátily zpět. (Podle Zdeňka Svěráka) DIKTÁT

4 Na čem předmět závisí? Jak předmět značíme? Jak se na něj ptáme? Čím bývá nejčastěji vyjádřen? Co znamená „objekt“? Každý z vás si vymyslí jednu větu v níž se vyskytne předmět, na slovese nebo přídavném jméně Pt všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu podstatným jménem, zájmenem, dále pak číslovkou, infinitivem latinsky předmět Př.: Řekl mi to.

5  Anička  špagety  strom  televize  sýr  nakupovat

6 Budu si muset koupit nové kolo. Měl před sebou bod zájmu. Podlehl jízdě na koni. Civěl jsem na medvěda jako na zjevení. Karel Čapek napsal knihu Válka s mloky. K tetě se chovej slušně. Předmět: Písmenko:4.1. 2.1.3. Tajenka: Předmět:kolobodjízděmedvědaknihutetě Písmenko:4.1. 2.1.3. Tajenka:OBJEKT

7 Učebnice strany 71/72, cvičení 2.

8 Příslovečné určení: Otázka:Závislost:Příklad místa kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho způsobu Velice se mi líbil. podmínky za jakým účelem Děti skákali radostí. přípustkyI přes déšť jsem šla ven. na slovese příd.jméně příslovci kde, kam, odkud, kudy Šel lesem. času Ráno pršelo. jak, jakým způsobem za jaké podmínky účelu Za deště nepůjdu. míry do jaké míry Řekl to na usmíření. příčiny z jaké příčiny i přes co Vypadal pěkně.

9 Natřel plot na bílo. Najedli se do sytosti. Výkop zasypali velice dobře. Nakrájela zeleninu na kostičky. Tvářil se jinak než ráno.Vlivem změny počasí museli odejít. Na tvém místě bych mu nevěřil ani slovo. Zemřel na svá zranění. Začal pracovat navzdory únavě. Letadlo proletělo nad naším domem. Procházeli jsme se po lesní pěšině. Při opatrnosti se opravdu nemůže nic stát. Chodí ven i za deště. Chránil se před sluncem. Dokážeme to i bez něj. Kočka spokojeně předla. Studoval na inženýra. Sýr vypadal čerstvě.

10 Učebnice strany 72, 73, cvičení 3, 4, 5, 6.

11 PŘÍVLASTEK rozvíjející větný člen (rozvíjí jiný jmenný větný člen) závisí na __________________________ ptáme se na něj otázkou_______________ Pk shodný -stojí většinou za svým řídícím podst. jm. -je nejčastěji vyjádřen podst. jm. - neshoduje se alespoň v jedné z mluvnických kategorií (pád, číslo, rod) podstatném jméně jaký, který, čí Pk neshodný -stojí většinou před svým řídícím podst. jm. -je nejčastěji vyjádřen přídavným jm. -shoduje se s v pádě, čísle i rodě

12  cesta lesem,  strašidelná škola,  poznámkový blok,  květ tulipánu,  list sešitu,  červánkové nebe,  dřevěný stůl,  mísa ze skla,  německá kniha  skládanka ze dřeva,  železný most,  střecha školky TULIPÁNU SHSEŠITU ODZESKLA AVEŘDEZN YKLOKŠMÝ

13 1. Květinová výzdoba byla velice krásná. 2. Barevná škála duhy vypadá jako zázrak 3. Ředitel mě požádal o diskusní příspěvek na schůzi. 4. Děti donesly domů čerstvě natrhané květy V TAJENCE NÁM VYJDE, CO NÁS ČEKÁ V PŘÍŠTÍ HODINĚ. KVĚTINOVÁ BAREVNÁ DISKUSNÍ NATRHANÉ

14 Učebnice strana 73, cvičení 7 a 8.

15 Moje babička přichystá na cestu na výlet vynikající svačinu.

16 babičkapřichystá Po Př sl na cestu Pu m Kam? na výlet Pkn Jakou? svačinu Pt 4 Koho, co? vynikající Pks Jakou? Moje Pks Jaká?

17  GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. [kolektiv autorů] ; Praha : Lidové noviny, 1996.  STYBLÍK, V. a kol. Český jazyk pro 9. ročník ZŠ.


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_06_Rozvíjející větné členy Autor Chňoupková."

Podobné prezentace


Reklamy Google