Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna."— Transkript prezentace:

1 Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek

2 Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna odvětví hospodářství Významně se podílí na tvorbě materiálních hodnot Významně se podílí na tvorbě materiálních hodnot Důležitý sektor pro rozvoj výrobních činností a služeb Důležitý sektor pro rozvoj výrobních činností a služeb Podporuje sociální rozvoj Podporuje sociální rozvoj Nepostradatelná součást mezinárodních vztahů Nepostradatelná součást mezinárodních vztahů Rozsah dopravy nejvíce ovlivňuje společenská dělba práce Rozsah dopravy nejvíce ovlivňuje společenská dělba práce Dopravní sítě v ČR: Silniční síť 0,7 km na 1km2 Včetně místních sítí je to 1,44km na 1km2 600 km dálnic a km dalších silnic Železniční síť 9430 km, hustota je 0,12 km/km2 Silniční síť není zcela vyvinuta

3 Financování veřejné dopravy

4 Dopravní síť a ekonomika: Přísun surovin i odbyt výrobků Přísun surovin i odbyt výrobků Zásobování obyvatel předměty denní potřeby Zásobování obyvatel předměty denní potřeby Rozvíjí lidská sídla Rozvíjí lidská sídla Vytváří hospodářské mikroregiony Vytváří hospodářské mikroregiony Umožňuje využívání surovin v exponovaných oblastech Umožňuje využívání surovin v exponovaných oblastech Rozšiřuje trhy Rozšiřuje trhy Ovlivňuje rozvoj vědy a techniky Ovlivňuje rozvoj vědy a techniky Ovlivňuje ceny surovin a výrobků Ovlivňuje ceny surovin a výrobků Posiluje obranyschopnost státu Posiluje obranyschopnost státu Negativní aspekty dopravy: Znečišťování prostředí spaliny hluk Dopravní nehodovost Materiální ztráty Lidské ztráty Přepravní rizika Ztráta fosilních paliv

5 Financování veřejné dopravy Dopravní politika Tvorba právních předpisů v souladu s EU Tvorba právních předpisů v souladu s EU Stanovení finančních vztahů mezi státem a dopravními subjekty Stanovení finančních vztahů mezi státem a dopravními subjekty Stanovení a vymezení služeb ve veřejném zájmu a pravidel pro jejich úhradu Stanovení a vymezení služeb ve veřejném zájmu a pravidel pro jejich úhradu Budování, údržba a provozování dopravních cest Budování, údržba a provozování dopravních cest Minimalizace dopadů dopravy na životní prostředí Minimalizace dopadů dopravy na životní prostředí Příprava a realizace efektivních programů využívání pomoci EU Příprava a realizace efektivních programů využívání pomoci EU Rozvoj informačních a řídících systémů v dopravě Rozvoj informačních a řídících systémů v dopravě Instituce v oblasti dopravy Ministerstvo dopravy SFDI (cca 50MLD ročně) ŘSD Drážní úřad Drážní inspekce České dráhy Správa železniční dopravní cesty BESIP Státní plavební správa Úřad pro civilní letectví CDV

6 Financování veřejné dopravy Ekonomika odvětví nákladních automobilů, růst 31% nákladních automobilů, růst 31% Zatížení silniční sítě, růst 41% Zatížení silniční sítě, růst 41% Využití železnice klesá Využití železnice klesá Náklady na dopravu Silniční 180 MLD Silniční 180 MLD Železniční 52 MLD Železniční 52 MLD Vodní 3 MLD Vodní 3 MLD Letecká 26 MLD Letecká 26 MLD Investiční výdaje asi 33 MLD Investiční výdaje asi 33 MLD Zdroje financování Veřejné zdroje Domácí: rozpočtové, SFDI Zahraniční: PHARE, ISPA, Strukturální fondy Alternativní zdroje Úvěry bank Vybírání mýta a poplatků PPP

7 Financování veřejné dopravy Doprava Doprava je privátní statek Doprava je privátní statek Dopravní cesty mají charakter veřejného statku Dopravní cesty mají charakter veřejného statku Občan má právo být „obsloužen“ Dotace do pravidelné veřejné přepravy MHD Poměr dotací a tržeb je asi 80 : 20 Linková autobusová doprava 3 MLD Železniční doprava 13 MLD

8 Investice do dopravní infrastruktury Začátek stavby:srpen 2005 Ukončení prací:prosinec 2007 (předpoklad) Cena:620 milionů Kč Investor:ŘSD Správa Zlín

9 Investice do dopravní infrastruktury

10 Začátek stavby:duben 2005 Ukončení prací:listopad 2006 (předpoklad) Cena:1,2 miliardy Kč Investor:ŘSD Správa Zlín

11 Investice do dopravní infrastruktury Začátek stavby: 2008 (předpoklad) Ukončení prací: 2011 (předpoklad) Cena: 250 mil. Kč Investor:Zlínský kraj, ČD, a.s.

12 Investice do dopravní infrastruktury Harmonogram: Začátek stavby:není známo Ukončení prací:není známo Cena:asi 10 mld. Kč Investor:není znám


Stáhnout ppt "Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna."

Podobné prezentace


Reklamy Google