Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Přísudek a podmět II – Shoda Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Přísudek a podmět II – Shoda Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165."— Transkript prezentace:

1 Přísudek a podmět II – Shoda Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/

2 Anotace Pracovní listy a nabídka aktivit k vyvození shody přísudku s podmětem. Obsahuje cvičení, ve kterých se děti nenásilnou formou seznamují s různými osobními koncovkami, tvoří věty a nové poznatky posléze využívají v praxi. Hra Kulový blesk je sice rušným, ale efektivním zpestřením jakékoliv části hodiny. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Žák rozpoznává jednotlivé větné členy podle jejich funkce. Seznamuje se postupně s koncovkami osobními a učí se je doplňovat podle klíče / tabulky /. Zvládá základní příklady syntaktického pravopisu. Druh učebního materiáluTabulky, kartičky, pracovní listy. Cílová skupinaŽáci 5. ročníku Metodický postupJe součást cvičení. Žáci se jej učí využívat jako návod.

3 Spoj, co k sobě patří a utvoř věty: PODMĚT PŘÍSUDEKOSTATNÍ VĚTNÉ ČLENY Dětiržálimu. Všichnizoralyna klávesy. Koněse vrátilyve výběhu. Traktoryhrálaz výletu. Děvčatase vysmálipole.

4 Další možnosti využití předchozí činnosti: Práce s kartičkami spojená s pohybem po třídě. Děti se rozptýlí po třídě a obdrží kartičku s větným členem / částí věty /. Vzájemně se hledají kladením otázek na jednotlivé větné členy. Ti, co složí větu se postupně řadí do zástupu a čekají na ostatní. Do hry nezasahují. Poslední trojice vysluhuje titul POSLEDŇÁČEK. Hru osvěžíme poschováváním kartiček různě ve třídě. POHYBOVÁ HRA KULOVÝ BLESK

5 Všimněte si osobních koncovek v utvořených větách a připomeňte si pravidlo o shodě podmětu s přísudkem: Je-li P O D M Ě T rodu středního, píšeme v koncovce - a ženského, píšeme v koncovce - y mužského neživotného, píšeme v koncovce - y mužského životného, píšeme v koncovce - i POZOR: Slovo děti je mluvnicky rodu ženského: Děti ve škole nedávaly pozor. SHODA

6 Vyzkoušej si pravidlo o shodě v praxi: Vyznač přísudek a podmět: Děti si četl – pohádku. Rodiče se vrátil - ze zábavy. Kombajny posekl - poslední zb – tky ob – lí. Štěňata si spolu hrála v trávě. M – slivci uspořádal - hon. Potom oslavoval - na lovecké chatě. To jsme si o vás teda nemyslel - ! Naše děvčata cvičil – zumbu. Vy jste to opravdu nevěděl - ? V okolí rostl – hodně houby. U Jemnice havaroval – dva automobil -. Řidiči naštěstí v - vázl – bez zranění. Na které věty ti předchozí pravidlo nestačí? Zkuste spolu zdůvodnit jinak. Uvádějte další příklady vět ze života.


Stáhnout ppt "Přísudek a podmět II – Shoda Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165."

Podobné prezentace


Reklamy Google