Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Psaní i/y v koncovkách sloves Ano, doplňuji koncovku slovesa.Ano, doplňuji koncovku slovesa. Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem.Pokud se nejedná o.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Psaní i/y v koncovkách sloves Ano, doplňuji koncovku slovesa.Ano, doplňuji koncovku slovesa. Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem.Pokud se nejedná o."— Transkript prezentace:

1 Psaní i/y v koncovkách sloves Ano, doplňuji koncovku slovesa.Ano, doplňuji koncovku slovesa. Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem.Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem. Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem.Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem. Rozhoduješ, kterou koncovku zvolit? Zkontroluj, že se jedná o koncovku slovesa a vyber další postup z nabídky. Na správnou klikni.

2 Pracuješ tedy se slovesem. Postupuj dál a urči jeho čas. Klikni na jednu z možností. Čas budoucíČas budoucí Čas přítomnýČas přítomný Čas minulýČas minulý Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem.Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem. Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem.Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem.

3 Sloveso je v budoucím čase. V koncovce je vždy -i, -í Pokud se nejedná o budoucí čas, klikni sem a oprav se.Pokud se nejedná o budoucí čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

4 Nejedná se o sloveso. Toto není náplní našeho cvičení. Rozhodni se Určuji koncovku Určuji jinou část než koncovku Zpět na začátek

5 Nejedná se o koncovku. Toto není náplní našeho cvičení. Rozhodni, zda je slovo vyjmenované, nebo odvozené. Klikni na jednu z možností. Není vyjmenované,nebo odvozené slovoNení vyjmenované,nebo odvozené slovo Vyjmenované, nebo odvozené slovoyjmenované, nebo odvozené slovo Zpět na začátek

6 Slovo patří mezi vyjmenované, nebo je odvozené od vyjmenovaného slova Píšeme vždy -y, -ý Slovo není vyjmenované? Zde se oprav. Zpět na začátek

7 Slovo nepatří mezi vyjmenované Píšeme vždy -i, -í Je snad slovo vyjmenované? Zde klikni a oprav se. Zpět na začátek

8 Přiřaď slovo ke správnému vzoru. Ten Tě navede ke správné koncovce. Doplňuji koncovku jiného slovního druhu než slovesa. Toto není náplní našeho cvičení. Pokud neurčuješ koncovku, klikni zde a oprav se. Zpět na začátek

9 Sloveso je v minulém čase. Urči číslo tohoto slovesa. Vyber z možností a klikni. Jednotné číslo Množné číslo Pokud se nejedná o minulý čas, klikni sem a oprav se Zpět na začátek

10 Sloveso je v minulém čase. Poznej podmět a rozhodni, zda je jednoduchý, nebo několikanásobný. Co je podmět? Pro nápovědu klikni na piráta. Jednoduchý ( Pokud nevíš, jak ho poznáš, klikni na čerta. )Jednoduchý Několikanásobný ( Pokud nevíš, jak ho poznáš, klikni na upíra. )Několikanásobný Pokud se nejedná o minulý čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

11 Podmět (i přísudek) je v jednotném čísle Urči rod podmětu vyber koncovku. Rod podmětu Rod ženský koncovka -a Kytara hrál-a. Rod mužský nulová koncovka Král hrál-. Rod střední koncovka -o Dítě si hrál-o. Pokud podmět (i přísudek) není v jednotném čísle, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

12 Rod podmětu Rod ženský Rod mužský životnýneživotný Rod střední Pokud se jedná o podmět několikanásobný, klikni sem a oprav se Podmět je v množném čísle Urči rod podmětu Je podmět v jednotném čísle? Oprav se Zpět na začátek

13 Podmět je v mužském rodě Vrať se zpět a urči gramatickou životnost. Pro návrat klikni na obrázek.Pro návrat klikni na obrázek. Zpět na začátek

14 Rod ženský - číslo množné Pokud je podmět ženského rodu množného čísla, v přísudku píšeme vždy koncovku - y (Kočky si hrály s myškami. Pračky vypraly prádlo. Zvonice se ozvaly.) Podmět je ženského rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav sePodmět je ženského rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav se Podmět není ženského rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se.Podmět není ženského rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se. Zpět na začátek

15 Rod střední - číslo množné Pokud je podmět středního rodu množného čísla, v přísudku píšeme vždy koncovku - a (Koťata si hrála. Zařízení byla rozbita.) Podmět je středního rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav sePodmět je středního rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav se Podmět není středního rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se.Podmět není středního rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se. Zpět na začátek

16 Podmět je životný V koncovce je vždy -i (Chlapci hráli. Psi štěkali. Představitelé rozhodli.) Pokud se nejedná o podmět životný, klikni sem a oprav se.Pokud se nejedná o podmět životný, klikni sem a oprav se. Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se.Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

17 Podmět je neživotný V koncovce je vždy -y (Hrady stály na skále. Stoly byly opravené.) Pokud se nejedná o podmět neživotný, klikni sem a oprav se.Pokud se nejedná o podmět neživotný, klikni sem a oprav se. Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se.Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

18 Výrazy v podmětu neobsahují žádné podstatné jméno v rodě mužském životném. Urči rod všech výrazů v podmětu. Vyber a klikni. V podmětu je alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského neživotného. V podmětu je alespoň jedno podstatné jméno rodu ženského. V podmětu jsou jen podstatná jména rodu středního. Zpět na začátek Výrazy v podmětu obsahují podstatné jméno mužské životné. Chci se opravit.

19 Podmět několikanásobný obsahuje jen výrazy středního rodu. Urči jejich mluvnické číslo. V podmětu nejsou jen výrazy středního rodu. Chci se opravit.V podmětu nejsou jen výrazy středního rodu. Chci se opravit. Zpět na začátek Jaké je mluvnické číslo výrazů ve středním rodě? Klikni na výběr. Všechny výrazy jsou v množném čísle. Alespoň jeden z výrazů je v jednotném čísle.

20 Mezi podměty je alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného. Rod mužský má v češtině přednost. V takovém případě píšeme vždy - i Pokud mezi podměty není alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného, klikni na Marka a oprav se.Pokud mezi podměty není alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného, klikni na Marka a oprav se. Zpět na začátek Příklad: Na schůzku přišli maminky i tatínkové. Jana, Lenka, Lucka, Jarka a Marek se mnou slavili narozeniny.

21 V takovém případě píšeme vždy -y Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu mužského neživotného, klikni na motocykl a oprav se.Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu mužského neživotného, klikni na motocykl a oprav se. Podmět obsahuje alespoň jeden výraz rodu mužského neživotného bez ohledu na mluvnické číslo. Zpět na začátek Příklad: Jabloně a ořešák již kvetly. Jabloň i ořešáky již kvetly. Motocykly, auta i kola byly opraveny novým robotem.

22 V takovém případě píšeme vždy -a Pokud všechna podstatná jména v podmětu nejsou rodu středního v množném čísle, klikni na kuře a oprav se.Pokud všechna podstatná jména v podmětu nejsou rodu středního v množném čísle, klikni na kuře a oprav se. Všechna podstatná jména v podmětu jsou rodu středního v množném čísle. Zpět na začátek Příklad: Kuřata, housata, kachňata a mourovatá koťata utíkala k miskám. Slůňata i kůzlata se narodila letos.

23 V takovém případě píšeme vždy -y Žádný výraz není v jednotném čísle? Klikni na kotě a oprav se.Žádný výraz není v jednotném čísle? Klikni na kotě a oprav se. Všechny výrazy jsou rodu středního, ale alespoň jedno z nich je v jednotném čísle. Zpět na začátek Příklad: Kuřata, housata, kachňata a mourovaté kotě utíkaly k miskám. Slůňata i kůzle se narodily letos.

24 Co je podmět? Podmět je základní větný člen. Ptáme se na něj 1. pádem (Kdo, co?) Příklad: Pirát má zraněnou ruku. Lékař ji nahradil hákem. Klikni na piráta a přiřaď podmět k jedné z možností.Klikni na piráta a přiřaď podmět k jedné z možností. Zpět na začátek

25 Nejedná se o koncovku Rozhodni, zda je slovo vyjmenované, nebo odvozené. Vyber jednu z možností. Slovo je vyjmenované, nebo odvozené. Slovo nepatří mezi vyjmenované a není odvozené od vyjmenovaného slova.Slovo nepatří mezi vyjmenované a není odvozené od vyjmenovaného slova.

26 Slovo je vyjmenované, nebo odvozené od vyjmenovaného slova Píšeme vždy -y,- ý Slovo není vyjmenované? Zde se oprav.Slovo není vyjmenované? Zde se oprav. Zpět na začátek

27 Sloveso je v přítomném čase. V koncovce je vždy -i, -í Pokud se nejedná o přítomný čas, klikni sem a oprav se.Pokud se nejedná o přítomný čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

28 Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu. V tomto případě je stejné i mluvnické číslo přísudku. Klikni na správný výběr. Slovo ve funkci podmětu je jednotného čísla.Slovo ve funkci podmětu je jednotného čísla. Slovo ve funkci podmětu je množného čísla.Slovo ve funkci podmětu je množného čísla. Zpět na začátek

29 Podmět v ženském rodě Koncovka -a Lenka hledala. Fenka hlídala. Karta se roztrhla. Je podmět jiného rodu? Klikni na kartu a oprav se.Je podmět jiného rodu? Klikni na kartu a oprav se. Zpět na začátek

30 Podmět v mužském rodě Nulová koncovka - Petr hledal-. Pes hlídala-. Hrad se zřítil-. Papír se roztrhl-. Je podmět jiného rodu? Klikni na hrad a oprav se.Je podmět jiného rodu? Klikni na hrad a oprav se. Zpět na začátek

31 Podmět ve středním rodě Koncovka -o Dítě hledalo. Štěně hlídalo. Moře začalo bouřit. Je podmět jiného rodu? Klikni na štěně a oprav se.Je podmět jiného rodu? Klikni na štěně a oprav se. Zpět na začátek

32 Podmět jednoduchý Je tvořen jen jedním výrazem ve funkci podmětu. Příklad: Petr přišel do školy. Malý psík okusuje kost. Pacienti se setkali před ordinací. Klikni na čerta a přiřaď podmět k jedné z možností. Zpět na začátek

33 Podmět několikanásobný Je tvořen jen více výrazy ve funkci podmětu. Příklad: Petr a Jarda přišli do školy. Pacienti a lékař se setkali před ordinací. Klikni na upíra a přiřaď podmět k jedné z možností. Zpět na začátek

34 Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu. Vyber jednu z možností a klikni. Mluvnické číslo JednotnéMnožné Podmět je několikanásobný. Chci se opravit Zpět na začátek

35 Podmět několikanásobný. Urči rod všech výrazů v podmětu a vyber jednu z možností. Zpět na začátek Obsahují výrazy v podmětu slovo rodu mužského životného? MeziMezi výrazy v podmětu je alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného. Mezi výrazy v podmětu není žádné podstatné jméno rodu mužského životného. Podmět není několikanásobný. Chci se opravit.

36 V takovém případě píšeme vždy -y Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu ženského, klikni na růže a oprav se.Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu ženského, klikni na růže a oprav se. Podmět obsahuje alespoň jedno podstatné jméno rodu ženského bez ohledu na mluvnické číslo. Zpět na začátek Příklad: Pampelišky a růže již kvetly. Motorky a kola zastavily na semaforu. Vidličky, lžíce i nůž byly připraveny na stole.

37 Metodický pokyn: Prezentace by měla být využívána v učebně IT, kdy každý žák pracuje na vlastním PC a řídí se pokyny v algoritmu.


Stáhnout ppt "Psaní i/y v koncovkách sloves Ano, doplňuji koncovku slovesa.Ano, doplňuji koncovku slovesa. Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem.Pokud se nejedná o."

Podobné prezentace


Reklamy Google