Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Shrnutí učiva, podmět a přísudek,shoda přísudku s podmětem upevnění učiva na cvičeních Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Shrnutí učiva, podmět a přísudek,shoda přísudku s podmětem upevnění učiva na cvičeních Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Shrnutí učiva, podmět a přísudek,shoda přísudku s podmětem upevnění učiva na cvičeních Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, český jazyk Očekávaný výstup: Žák rozpozná základ věty, žák vyhledá základní skladební dvojice. Žák zvládá základní příklady syntaktického pravopisu. Klíčová slova: shoda přísudku s podmětem, cvičení Druh učebního materiálu: prezentace se shrnutím učiva a cvičeními Cílová skupina: žák Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 10 až 12 let Metodické doporučení: Lze využít pro výklad i pro shrnutí učiva na konci školního roku, snímky se cvičeními se mohou žákům vytisknout Ověření v praxi ověřeno dne: Ve třídě: 5.

2 SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vanda Šimonová. Dostupné z metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pracovníků (NÚV).

3 PODMĚT Musíme si uvědomit, jakého rodu je podmět

4 PŘÍSUDEK - příčestí minulé Podle typu podmětu napíšeme v přísudku i, y, a

5 PODMĚT RODU MUŽSKÉHO Pokud je podmět rodu mužského ŽIVOTNÉHO píšeme v přísudku -i Pokud je podmět rodu mužského NEŽIVOTNÉHO píšeme v přísudku -y

6 PODMĚT RODU ŽENSKÉHO Pokud je podmět rodu ženského, píšeme v přísudku vždy -y Substantivum DĚTI řadíme do rodu ženského, a proto v přísudku také píšeme -y

7 PODMĚT RODU STŘEDNÍHO V koncovce přísudku závisejícím na substantivu středního rodu píšeme -a

8 NĚKOLIKANÁSOBNÝ PODMĚT Pokud je v několikanásobném podmětu alespoň jeden člen rodu mužského životného, píšeme v koncovce přísudku -i Jsou-li členy podmětu rodu ženského a středního, píšeme v koncovce přísudku -y Jestliže jsou všechny členy podmětu rodu středního, v koncovce přísudku bude -a

9 NEVYJÁDŘENÝ A VŠEOBECNÝ PODMĚT Pokud je podmět nevyjádřený (my, vy…), napíšeme v koncovce přísudku -i. Pokud je podmět všeobecný, v přísudku napíšeme -i (např. Dávali to v televizi.).

10 A NYNÍ SI PROCVIČ SHODU Po poli se proháněl- myši. Včely létal- z květu na květ. Na půdě v seně dováděl- malá koťata. Krávy spokojeně přežvykoval- trávu. Z teplých krajin přiletěl- ptáci. Kuba a Lukáš si pouštěl- letadlo a bedlivě sledoval-, aby se nerozbilo. Andrea, Klára a Milan hrál- kuličky a vůbec se při tom nehádal-. Na školní slavnosti se sešl- učitelé, rodiče a jejich děti. Z reproduktorů se ozýval- pěkné melodie. Všichni byl- spokojení.

11 SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Po poli se proháněly myši. Včely létaly z květu na květ. Na půdě v seně dováděla malá koťata. Krávy spokojeně přežvykovaly trávu. Z teplých krajin přiletěli ptáci. Kuba a Lukáš si pouštěli letadlo a bedlivě sledovali, aby se nerozbilo. Andrea, Klára a Milan hráli kuličky a vůbec se při tom nehádali. Na školní slavnosti se sešli učitelé, rodiče a jejich děti. Z reproduktorů se ozývaly pěkné melodie. Všichni byli spokojení.

12 DOPLŇ VŠECHNA i / y Zdenda, Matěj a Aneta přál- bab-čce k narozeninám. Helena a Adéla četl- velm- zajímavou knihu. Proč jste se vrátil- ? Nad vodam- se vznášel- lesklé vážky. Hladiny rybníků se třp-til-. Za venkovským- chalupam- se rozprostíral- úrodné lány plné ob-l- i kukuřice. Hladoví lv- se konečně nas-til-. Holky, o čem jste spolu mluv-l- ? Kuchařky a dva mladí kuchaři uvařil- dětem v jídelně v-borný oběd. Traktoristé dooral- poslední část pole. Na nádraží jsme zahlédl- staré parní lokomotiv-.

13 SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Zdenda, Matěj a Aneta přáli babičce k narozeninám. Helena a Adéla četly velmi zajímavou knihu. Proč jste se vrátili ? Nad vodami se vznášely lesklé vážky. Hladiny rybníků se třpytily. Za venkovskými chalupami se rozprostíraly úrodné lány plné obilí i kukuřice. Hladoví lvi se konečně nasytili. Holky, o čem jste spolu mluvily? Kuchařky a dva mladí kuchaři uvařili dětem v jídelně výborný oběd. Traktoristé doorali poslední část pole. Na nádraží jsme zahlédli staré parní lokomotivy.

14 KONEC PREZENTACE SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM


Stáhnout ppt "Anotace: Shrnutí učiva, podmět a přísudek,shoda přísudku s podmětem upevnění učiva na cvičeních Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk."

Podobné prezentace


Reklamy Google