Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:"— Transkript prezentace:

1  Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh: Světová literatura 20. století  Téma: Ernest Hemingway – Stařec a moře  Ročník:  Jméno autora: Mgr. Marcela Hofnerová  Datum tvorby:  Anotace:Žáci si připomenou základní údaje o tomto spisovateli a bude proveden rozbor vybraného lit. díla tohoto autora.

2

3  americký spisovatel  je považován za představitele Lost generation (Ztracené generace).  V první světové válce se stal dobrovolníkem italské armády. Jako reportér se zúčastnil španělské občanské války.  Po válce působil jako dopisovatel, poslední roky života strávil na Kubě.

4  roce 1961 pravděpodobně spáchal sebevraždu (zastřelil se)  nezanechal po sobě žádný vysvětlující dopis, jeho smrt bývá také vysvětlována jako nehoda při čištění hlavně. Pro sebevraždu hovoří především tyto argumenty: 1. Byl velmi zkušený lovec a je u něj taková to nehoda nepravděpodobná, ne však nemožná. 2. Trpěl depresemi. 3. Jeho přátelé se shodli na pravděpodobnosti sebevraždy. Je nositel Pulitzerovy (1953) a Nobelovy ceny (1954).

5  Hemingway byl velmi ovlivněn válkou, vyhledával nebezpečí, měl zálibu v nebezpečných sportech (býčí zápasy) a v lovu. Ve svých povídkách hledal pravdu o člověku v mezní situaci, proto své hrdiny stavěl do nebezpečí, kde pak prokazovali čest a odvahu.  Většina jeho děl byla inspirována osobními zážitky. Postavy jeho děl jsou často muži, kteří vedou nebezpečný způsob života (vojáci, rybáři, lovci, toreadoři).

6  Sbohem armádo - čerpá z vlastních válečných zkušeností:námětem je tragická láska vojáka a ošetřovatelky na konci první světové války.  Komu zvoní hrana , námětem k tomuto románu mu byla španělská občanská válka. Děj románu se odehrává ve 3 dnech, které prožije na straně republikánů americký dobrovolník Robert Jordan. Partyzáni chtějí vyhodit do povětří most, po kterém by nepřítel mohl dopravit posily, Jordan sice o zdaru akce pochybuje, ale podřizuje se. Most se sice podaří zničit, ale při jeho destrukci zemře Jordanův společník a Jordanovi během ústupu zlomí kůň nohu.

7  V průběhu těchto událostí se Jordan zamiluje do dcery republikánského starosty, který byl zavražděn fašisty. Na konci již Jordan není schopen dalšího pochodu a tak očekává smrt. Jordan představuje typického hrdinu Hemingwayových příběhů, je mužný, odhodlaný žít svobodně i v kritických situacích, blízko smrti a zla. Význam nemá jeho smrt, ale pro co zemřel. Smysl románu vyjádřil autor úvodním motem: "Smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem součástí lidstva. A proto se nikdy neodvažuj ptát komu zvoní ta hrana. Zvoní tobě."

8  Žánr: novela 1952  Místo a čas: kubánská vesnice poblíž Havany ve 40. letech 20. století; celý příběh se odehrává v rozmezí 3 dnů  Osoby: starý rybář Santiago, který ztělesňuje houževnatého, neúnavného, nebojácného, fyzicky i duševně silného člověka, tento typ je hrdý na svou práci a je schopen bojovat až do posledních sil  mladý pomocník Manolin, tento chlapec dříve pomáhal Santiagovi při lovu, jeho rodiče ho však poslali na jinou loď, kde chytali více ryb, ale chlapec zůstal i nadále Santiagovi věrný a staral se o něho

9  Stařec a moře – 1952, starý kubánský rybář Santiago se po mnoha neúspěšných lovech (lovil s malým chlapcem) vydává na moře sám. Uloví obrovskou rybu - marlina tj. mečouna, se kterou zápasí dva dny, teprve poté se mu jí podaří harpunovat a přivázat k lodi. Tímto životním úlovkem je velmi vyčerpán a uvažuje, co s rybou udělá a jak se bude mít.

10  Ale mrtvou rybu napadnou žraloci a stařec už nemá sílu rybu ubránit, a tak se vrátí pouze s kostrou své ryby. Smysl tohoto díla není v beznadějí nebo něčem takovém, ale právě naopak ukazuje, že Santiago udělal vše pro to, čeho chtěl dosáhnout, tj. vyhrál svůj boj s rybou. „Člověka je možno zničit, ale ne porazit.“ Toto dílo je poslední věc, kterou autor napsal.

11  Témata, motivy a hlavní myšlenka: souboj člověka sám se sebou, s pochybnostmi o sobě samém a také s negativním pohledem okolí na sebe; souboj starého kubánského rybáře Santiaga s životní smůlou a s velkou rybou, která možná smůlu symbolizuje; nezdolnost člověka, vůle, která může překonat i tělesnou slabost

12  Jazyk: Tato krátká novela je psaná ve spisovném jazyce, k oživení děje a obrazu prostředí zde byly v překladu ponechány španělské výrazy (salao, guano, agua mala,….). Vyskytuje se zde strohá stylizace vět, hlavně v přímé řeči. Jsou zde použity i rybářská pojmenování (rybářské náčiní – kotouč šňůřy, hák s bodcem, harpuna,….).  Novela je psaná formou odstavců, jsou zde krátké věty, souvětí, přímá řeč.

13  SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN  SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN  dikobraza-kosmonaut-young-pasoval-do- vesmiru-sendvic-1jt-/hobby- domov.aspx?c=A100715_140838_hobby- domov_bma


Stáhnout ppt " Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:"

Podobné prezentace


Reklamy Google