Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErnest_Hemingway.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErnest_Hemingway."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErnest_Hemingway Klíčová slovaztracená generace, morální kvality člověka PomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityvýklad, samostatná (skupinová) práce Stupeň a typ vzděláníII. stupeň základní školy Potřebný čas1 vyučovací hodina Velikost1, 62 MB Zdrojeviz Použité zdroje

2 Český jazyk 9 Ernest Hemingway Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

3 Ernest Hemingway *1899 (USA Illinois) – †1961 (USA Idaho) • americký spisovatel • jeden z předních představitelů tzv. „ztracené generace“ • nositel Nobelovy ceny • americký spisovatel • jeden z předních představitelů tzv. „ztracené generace“ • nositel Nobelovy ceny

4 Život • vyrůstal v rodině lékaře • otec v něm svým příkladem brzy vzbudil lásku k přírodě, lovu a sportu • hrál na violoncello, ale i boxoval • již na střední škole se projevil jeho literární talent, stává se už tehdy reportérem a snaží se i psát (verše, povídky a sloupky do novin) • vyrůstal v rodině lékaře • otec v něm svým příkladem brzy vzbudil lásku k přírodě, lovu a sportu • hrál na violoncello, ale i boxoval • již na střední škole se projevil jeho literární talent, stává se už tehdy reportérem a snaží se i psát (verše, povídky a sloupky do novin) mladý Hemingway

5 Odchod do války • rok po studiích (v r. 1918) vstupuje do Červeného kříže a je poslán na italskou frontu • zde pracuje jako ošetřovatel • byl těžce raněn • po rekonvalescenci v Miláně se vrací do USA • po válce působí jako zahraniční zpravodaj v Evropě ( žije v Paříži + má velkou zálibu v býčích zápasech ve Španělsku ) • stále více se věnoval literatuře (psaní) • stává se členem skupiny amerických intelektuálů v Paříži „Ztracené generace“ • s nástupem fašismu se u něj prohlubuje lidské cítění, které se promítá do jeho děl • rok po studiích (v r. 1918) vstupuje do Červeného kříže a je poslán na italskou frontu • zde pracuje jako ošetřovatel • byl těžce raněn • po rekonvalescenci v Miláně se vrací do USA • po válce působí jako zahraniční zpravodaj v Evropě ( žije v Paříži + má velkou zálibu v býčích zápasech ve Španělsku ) • stále více se věnoval literatuře (psaní) • stává se členem skupiny amerických intelektuálů v Paříži „Ztracené generace“ • s nástupem fašismu se u něj prohlubuje lidské cítění, které se promítá do jeho děl Hemingway v uniformě (Miláno 1918)

6 • s vypuknutím Občanské války v r pracuje ve Španělsku jako válečný reportér • v r se stěhuje na Kubu, kde tráví většinu 2. světové války a nalézá konečně svůj pravý domov • ke konci války se vrací do Evropy, kde s americkými jednotkami osvobozuje Paříž • po válce nějakou dobu žije v Benátkách, cestuje po Africe (lov lvů, rybaření) • poté se vrací na Kubu, kde žije s přestávkami posledních 20 let života • s vypuknutím Občanské války v r pracuje ve Španělsku jako válečný reportér • v r se stěhuje na Kubu, kde tráví většinu 2. světové války a nalézá konečně svůj pravý domov • ke konci války se vrací do Evropy, kde s americkými jednotkami osvobozuje Paříž • po válce nějakou dobu žije v Benátkách, cestuje po Africe (lov lvů, rybaření) • poté se vrací na Kubu, kde žije s přestávkami posledních 20 let života

7 Závěr života • ke konci života se jeho zdravotní stav začíná zhoršovat (po stránce fyzické i psychické) • trpí depresemi, halucinacemi a bludy • v roce hospitalizován na psychiatrické klinice • po propuštění – snaha vrátit se ke psaní, ale bezvýsledně • v r spáchá (pravděpodobně) sebevraždu (zastřelil se puškou) • nezanechal po sobě žádný dopis na vysvětlenou, proto bývá jeho smrt také vysvětlována jako nehoda při čištění pušky • ke konci života se jeho zdravotní stav začíná zhoršovat (po stránce fyzické i psychické) • trpí depresemi, halucinacemi a bludy • v roce hospitalizován na psychiatrické klinice • po propuštění – snaha vrátit se ke psaní, ale bezvýsledně • v r spáchá (pravděpodobně) sebevraždu (zastřelil se puškou) • nezanechal po sobě žádný dopis na vysvětlenou, proto bývá jeho smrt také vysvětlována jako nehoda při čištění pušky

8 Literární činnost • většina jeho děl byla ovlivněna osobními zážitky • hlavně tedy válkou a zážitky z ní • své hrdiny stavěl do nebezpečí (které i on sám často vyhledával) • tito hrdinové pak ve vypjatých situacích prokazovali čest a odvahu • postavy jeho děl bývají často muži, kteří vedou nebezpečný způsob života (vojáci, rybáři, lovci, toreadoři) • většina jeho děl byla ovlivněna osobními zážitky • hlavně tedy válkou a zážitky z ní • své hrdiny stavěl do nebezpečí (které i on sám často vyhledával) • tito hrdinové pak ve vypjatých situacích prokazovali čest a odvahu • postavy jeho děl bývají často muži, kteří vedou nebezpečný způsob života (vojáci, rybáři, lovci, toreadoři)

9 Dílo: Psal: ROMÁNY NOVELY POVÍDKY + jednu divadelní hru Psal: ROMÁNY NOVELY POVÍDKY + jednu divadelní hru Hemingway při psaní

10 Nejznámější romány: „Sbohem armádo“ ( 1929 ) • román s autobiografickými prvky (vychází ze svých skutečných prožitků ve válce) • příběh tragické lásky mezi americkým vojákem a britskou zdravotní sestrou v době 1. svět. války • dílo poukazuje hlavně na cynismus vojáků a jejich vyřazení ze společnosti • román byl r a poté hned r zfilmován „Sbohem armádo“ ( 1929 ) • román s autobiografickými prvky (vychází ze svých skutečných prožitků ve válce) • příběh tragické lásky mezi americkým vojákem a britskou zdravotní sestrou v době 1. svět. války • dílo poukazuje hlavně na cynismus vojáků a jejich vyřazení ze společnosti • román byl r a poté hned r zfilmován

11 „Komu zvoní hrana“ ( 1940 ) • román z období španělské občanské války • hlavní hrdina-americký dobrovolník ve španělské válce Robert Jordan je typický hemingwayovský hrdina – mužný, přemýšlivý, s touhou po pravdě, snahou žít důstojně a svobodně ve světě násilí, zla a smrti • příběh tragické lásky mezi hlavní postavou - Jordanem a Marií (dcerou tamějšího republikánského starosty) • Jordan nakonec umírá „Komu zvoní hrana“ ( 1940 ) • román z období španělské občanské války • hlavní hrdina-americký dobrovolník ve španělské válce Robert Jordan je typický hemingwayovský hrdina – mužný, přemýšlivý, s touhou po pravdě, snahou žít důstojně a svobodně ve světě násilí, zla a smrti • příběh tragické lásky mezi hlavní postavou - Jordanem a Marií (dcerou tamějšího republikánského starosty) • Jordan nakonec umírá

12 Nejznámější novela „Stařec a moře“ (1952) Stručný děj: • děj příběhu je zasazen do kubánské vesnice – 40. léta 20. stol. • hlavním hrdinou je starý kubánský rybář Santiago • po mnoha neúspěšných lovech na moři (jezdil lovit s malým chlapcem) se tentokrát vydává na moře úplně sám • uloví obrovskou rybu, se kterou zápasí dva dny a teprve pak se mu podaří ji harpunovat a přivázat k lodi • tímto životním úlovkem je zcela vyčerpaný a vysílený • uvažuje, co s rybou udělá a jak se bude mít dobře • mrtvou rybu však napadnou žraloci • stařec už nemá sílu s nimi bojovat a rybu ubránit • domů se vrátí pouze s kostrou ryby Stručný děj: • děj příběhu je zasazen do kubánské vesnice – 40. léta 20. stol. • hlavním hrdinou je starý kubánský rybář Santiago • po mnoha neúspěšných lovech na moři (jezdil lovit s malým chlapcem) se tentokrát vydává na moře úplně sám • uloví obrovskou rybu, se kterou zápasí dva dny a teprve pak se mu podaří ji harpunovat a přivázat k lodi • tímto životním úlovkem je zcela vyčerpaný a vysílený • uvažuje, co s rybou udělá a jak se bude mít dobře • mrtvou rybu však napadnou žraloci • stařec už nemá sílu s nimi bojovat a rybu ubránit • domů se vrátí pouze s kostrou ryby

13 Smysl novely: • oslava věčného zápasu člověka s přírodou + oslava lidské statečnosti • Santiago udělal vše pro to, čeho chtěl dosáhnout = vyhrál svůj boj s rybou • hlavní postava je člověk silných morálních kvalit • je houževnatý, neúnavný, nebojácný, je fyzicky i duševně velmi silný • je hrdý na svou práci a ochotný bojovat až do posledních sil • pro dobrou věc je ochoten obětovat i svůj život • oslava věčného zápasu člověka s přírodou + oslava lidské statečnosti • Santiago udělal vše pro to, čeho chtěl dosáhnout = vyhrál svůj boj s rybou • hlavní postava je člověk silných morálních kvalit • je houževnatý, neúnavný, nebojácný, je fyzicky i duševně velmi silný • je hrdý na svou práci a ochotný bojovat až do posledních sil • pro dobrou věc je ochoten obětovat i svůj život

14 Nobelova cena • novela Stařec a moře (1952) vzbudila největší ohlas ze všech Hemingwayových děl • v r byl za ni oceněn Nobelovou cenou • slavnostního ceremoniálu ve Stockholmu se však autor pro svůj špatný zdravotní stav nezúčastnil • v krátkém textu, který přečetl americký velvyslanec, napsal: „Psaní, ve svém nejlepším případě, je osamělý život.“ • novela Stařec a moře (1952) vzbudila největší ohlas ze všech Hemingwayových děl • v r byl za ni oceněn Nobelovou cenou • slavnostního ceremoniálu ve Stockholmu se však autor pro svůj špatný zdravotní stav nezúčastnil • v krátkém textu, který přečetl americký velvyslanec, napsal: „Psaní, ve svém nejlepším případě, je osamělý život.“

15 Co sis z dnešní hodiny zapamatoval? (Vyber z následujících možností správnou odpověď – někde je více možností) 1. Hemingway byl: 5. Většina jeho děl jsou: a) Kubánec a) básnické sbírky, romány, povídky b) Američan b) divadelní hry, povídky, pohádky c) Ital c) romány, povídky, novely 2. Hemingway patří do skupiny: 6. Ve svých dílech většinou čerpá: a) prokletých básníků a) z vyprávění svého dědečka b) anarchistických buřičů b) z vlastních prožitků c) Ztracené generace c) ze své fantazie 3. H. působil jako ošetřovatel ČK: 7. Nobelovu cenu obdržel za dílo: a) v Itálii a) Sbohem, armádo b) ve Španělsku b) Stařec a moře c) na Kubě c) Komu zvoní hrana 4. H. měl rád: 8. O zážitcích z 1. svět. války píše v díle: a) nebezpečí a) Komu zvoní hrana b) přírodu b) Sbohem, armádo c) lov a rybolov c) Stařec a moře d) válku 1. Hemingway byl: 5. Většina jeho děl jsou: a) Kubánec a) básnické sbírky, romány, povídky b) Američan b) divadelní hry, povídky, pohádky c) Ital c) romány, povídky, novely 2. Hemingway patří do skupiny: 6. Ve svých dílech většinou čerpá: a) prokletých básníků a) z vyprávění svého dědečka b) anarchistických buřičů b) z vlastních prožitků c) Ztracené generace c) ze své fantazie 3. H. působil jako ošetřovatel ČK: 7. Nobelovu cenu obdržel za dílo: a) v Itálii a) Sbohem, armádo b) ve Španělsku b) Stařec a moře c) na Kubě c) Komu zvoní hrana 4. H. měl rád: 8. O zážitcích z 1. svět. války píše v díle: a) nebezpečí a) Komu zvoní hrana b) přírodu b) Sbohem, armádo c) lov a rybolov c) Stařec a moře d) válku

16 Správné odpovědi: 1 b) 5 c) 2 c) 6 b) 3 a) 7 b) 4 a), b), c) 8 b) 1 b) 5 c) 2 c) 6 b) 3 a) 7 b) 4 a), b), c) 8 b)

17 Metodické poznámky • str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje • str. 3 – 14 výklad učitele + zápis nejdůležitějších údajů do sešitů • str. 15 – 16 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (samostatná práce nebo práce v malých skupinkách) + následná kontrola • str metodické poznámky, zdroje • str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje • str. 3 – 14 výklad učitele + zápis nejdůležitějších údajů do sešitů • str. 15 – 16 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (samostatná práce nebo práce v malých skupinkách) + následná kontrola • str metodické poznámky, zdroje

18 Použité zdroje • • hemingway/haiku/ hemingway/haiku/ • • • • • • • • neprezil-svou-sebevrazdu-velky-spisovatel neprezil-svou-sebevrazdu-velky-spisovatel • • hemingway/haiku/ hemingway/haiku/ • • • • • • • • neprezil-svou-sebevrazdu-velky-spisovatel neprezil-svou-sebevrazdu-velky-spisovatel


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaČeský jazyk 9 NázevErnest_Hemingway."

Podobné prezentace


Reklamy Google