Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová."— Transkript prezentace:

1 Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Americká meziválečná próza Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_LIT. 3.28

2 2 Prezentace slouží k představení americké meziválečné tvorby. Představuje stěžejní autory ztracené generace (Hemingway, Fitzgerald), autory se sociální a rasovou tematikou (Steinbeck, Faulkner) a autora píšícího o ztrátě amerického snu (Dreiser). Na závěr je přiloženo shrnutí.

3 VY_32_INOVACE_LIT.3.28

4 Základní znaky:  vyrovnávání se s uměleckou úrovní evropských literatur (Na jaké autory 19. století navazuje?)  frustrace ze ztráty víry v americký sen Theodor DREISER – Americká tragédie (1925)  vliv 1. světové války (deziluze ze současného světa) ztracená generace Generace mladíků, kteří přežili válečné útrapy a vracejí se domů hledat svoje místo v životě, prochází hlubokou vnitřní krizí a neschopností začlenit se zpět do společnosti. Název pochází z románu E. Hemingwaye. VY_32_INOVACE_LIT.3.28

5 Ernest HEMINGWAY (1899 – 1961) -zpravodaj ve Francii a Španělsku -maximální úspornost formy, zachycení základního životního prožitku - nositel Nobelovy ceny (1954) -Dílo: válečná tematika: Sbohem armádo! (1929) Komu zvoní hrana (1940) - občanská válka ve Španělsku - novela: Stařec a moře (1952) - metoda psaní tzv. ledovce VY_32_INOVACE_LIT.3.28 Obr.1

6 VY_32_INOVACE_LIT.3.28 Francis Scott FITZGERALD (1896 – 1940) - autor tzv. džezového věku, mluvčí americké mládeže - manželství se spisovatelkou Zeldou – předloha jeho románových postav - v dílech konfrontace jednotlivce a pokrytectví většinové společnosti Dílo: Velký Gatsby (1925) - marná iluze životního úspěchu založeného na majetku a prestiži Něžná je noc (1937) Obr. 2

7  sociální tematika, psychologie postav John STEINBECK (1902 – 1968) Dílo: novela O myších a lidech, později zdramatizována (rovněž zfilmována) román Hrozny hněvu (= moderní sociální epos)  jižanská literatura William FAULKNER (1897 – 1962) - sociální a rasové problémy, Nobelova cena (1949) - složité vypravěčské postupy – metoda proudu vědomí (vnitřní monolog) Dílo: román Absolone, Absolone! VY_32_INOVACE_LIT.3.28

8 Shrnutí  Jmenuj dva stěžejní americké představitele ztracené generace a přiřaď ke každému z nich jedno dílo.  Vysvětli literární metodu ledovce. Kdo ji využíval?  Který autor se zabýval rasovými problémy?  Kdo napsal moderní sociální epos Hrozny hněvu?  Jaká díla můžeš shlédnout ve filmové verzi?  Dílo kterého autora bude klást značné nároky na čtenáře vzhledem k novátorství literární formy? A proč? VY_32_INOVACE_LIT.3.28

9 9 Josef Soukal a kol.;Literatura3;SPN; 1.vydání;2002; ISBN Věra Martinková a kol.;Dějiny literatury 3;TRIZONIA; 2. přepracované vydání; 1996; ISBN Obr. 1: Obr. 2: Odkazy:


Stáhnout ppt "Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová."

Podobné prezentace


Reklamy Google