Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Milena Braiková Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_3S4S2N_BA_06_06 NázevErnest Hemingway Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník3. a 4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celekSvětová literatura 1. poloviny 20. století AnotaceTato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu a řízený rozhovor. Klíčová slovaErnest Hemingway, ztracená generace, metoda ledovce, Stařec a moře Očekávaný výstupPrezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Ernesta Hemingwaye. Datum vytvoření

2 Ernest Hemingway (1899 – 1961)

3 Ernest Hemingway O americký prozaik a publicista O patří k nejpopulárnějším spisovatelům 20. století O otec – lékař – milovník přírody, rybář a lovec O matka – přísná a zbožná O za 1. světové války jezdil se sanitním vozem po italském bojišti – byl těžce raněn e:Ernest_Hemingway_1923_passport_p hoto.jpg?uselang=cs

4 Ztracená generace O mladí Američané, kteří zasaženi krutostmi 1. světové války a následnou poválečnou depresí přestali věřit dosud vyznávaným životním hodnotám a procházeli hlubokou duchovní krizí O základním tématem je zklamání, skepse, rozklad lidských a společenských hodnot a hledání východiska v útěku do přírody nebo kultury O hrdinové jejich próz – jednotlivci ztracení v nepřehledném labyrintu světa; obvykle rozvrácení, silně citově založení lidé, kteří nenacházejí nikde zakotvení

5 Ernest Hemingway O po válce novinář v Paříži O za španělské občanské války pracoval jako dopisovatel v Madridu O po 2. světové válce žil v Havaně na Kubě a na svých usedlostech v USA O 1954 – Nobelova cena za literaturu O alkoholismus, zdravotní potíže, deprese – 1961 sebevražda dia/commons/d/d0/Ernest_Hemin gway_1950_w.jpg?uselang=cs

6 Metoda ledovce O styl budovaný na „principu ledovce“ (1/8 na povrchu, zbytek pod hladinou) O podstatné významy textu, traumata a ztroskotání postav jsou skryty za zdánlivě povrchními dialogy hrdinů O ve svých dílech je úsečný, plný zkratek a zámlk O počítá s podtextem a s čtenářovou schopností proniknout k němu ki/File:Ernest_Hemingway_Writing _at_Campsite_in_Kenya_-_NARA_- _ jpg?uselang=cs

7 Dílo O náměty – sportovní záliby (box, dostihy), býčí zápasy, safari v Africe (Zelené pahorky africké), lov ryb na Kubě O povídky – považovány za nejhodnotnější část Hemingwayovy tvorby O nejznámější povídky: O Můj táta O Kočka v dešti O Čistý, dobře osvětlený podnik O Vojákův návrat - líčí, jak válečné zážitky poznamenaly psychiku mladých mužů, jak je odcizily jejich blízkým, vyvolávaly v nich pocity deprese, apatii

8 Dílo O válečné téma v románech: O Fiesta (1926) O válečné zmrzačení hrdinovi znemožňuje fyzické naplnění vztahu k milované ženě; zoufale hledá způsob, jak dál žít O Sbohem, armádo (1929) O v románu zpracovává autor zážitky z italské fronty O příběh nešťastné milenecké dvojice, která ani po útěku z války nenachází osobní štěstí

9 Komu zvoní hrana (1940) O námět – ve Španělsku, kde za občanské války ( ) působil na republikánské straně jako americký válečný korespondent O celý děj románu se soustřeďuje do tří dnů, které prožije americký dobrovolník Robert Jordan na straně republikánů O účastní se akce partyzánů, kteří chtějí vyhodit do vzduchu most O během těchto událostí vzniká milostný vztah mezi Jordanem a partyzánkou Marií O při zničení mostu je Jordan raněn, skupinu posílá do bezpečí a sám se zbraní v ruce čeká na pronásledovatele

10 Komu zvoní hrana O Jordan na rozdíl od většiny Hemingwayových hrdinů nadřazuje obecný zájem nad zájem osobní O „Smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy neodvažuj ptát, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“

11 Stařec a moře (1952) The Old Man and the Sea O novela O líčí zápas starého kubánského rybáře, již takřka všemi odepsaného, s obrovskou rybou O postavy: O starý rybář Santiago O typ samotáře odloučeného od společnosti O zamlklý, samorostlý člověk O jednoduchý člověk, žijící v souladu s přírodou O mladý chlapec Manolin

12 Stařec a moře - obsah O hlavní hrdina po 84 dnech bez úlovku vyplouvá na moře bez svého pomocníka O podaří se mu chytit rybu – velikého mečounovitého marlina O zápas trvá dva dny a dvě noci, než zvířeti dojdou síly O poté, co se starci podaří rybu harpunovat, napadnou kořist žraloci a ohlodají ji na kost O smrtelně vyčerpaný Santiago se vrací jen s kostrou svého úlovku O je vítězem i poraženým

13 Stařec a moře O příběh = epická metafora o životě O základní aktéry příběhu lze chápat v obecné rovině: rybář = člověk ryba = příroda žraloci = zlo

14 Stařec a moře O hlavním hrdinou – muž vystavený zásadní zkoušce, v níž musí obstát fyzicky i mravně O symbolické podobenství o nezdolné síle a vytrvalosti člověka, který bez ohledu na námahu, nezdar a utrpení jde za svým cílem O měřítkem úspěchu není zisk, ale uspokojení z vykonaného úsilí, z boje o vlastní bytí O NEVZDÁT SE, AČ JE BOJ BEZNADĚJNÝ

15 Stařec a moře O novela vyjadřuje: O sepětí člověka s přírodou (Santiago rozmlouvá s rybou, s ptáky, s mořem) O generační solidaritu – ve vztahu chlapce Manolina a Santiaga O biblickou symboliku (těžké lano jako kříž na starcových zádech, stigmata zranění na jeho rukou, starcovo utrpení) O příznačný hemingwayovský prvek – zachycení krásy lovu a boje

16 Stařec a moře O příběh vyprávěn v er-formě O důležitou roli hraje vnitřní monolog hrdiny O místo konkrétních pojmenování jsou preferována obecná označení: stařec, ryba, chlapec, moře, žraloci O na motivy novely Stařec a moře natočil r film režisér John Sturges (hlavní role Spencer Tracy)

17 Zdroje: O Andree, Lukáš a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol – Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2009, ISBN O Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. 2. vydání. Brno: Didaktis, 2002, ISBN O Soukal, Josef. Přehled dějin literatury pro střední školy vydání. Praha: SPN, 2006, ISBN O Polášková, Taťána a kol. Literatura – přehled středoškolského učiva. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN O Slanař, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN O Hovorková, Vlasta a kol. Světová školní četba na dlani. 1. vydání. Praha: Erika, 1997, ISBN


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google