Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMária Kolářová
1
Vzdělávání romských žáků v základních školách 17. březen 2008 Poslanecká sněmovna Spolupráce MŠMT
2
Úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace č. 95/1974. Sb. Státy, které tuto úmluvu přijaly se zavázaly odstranit všechny formy rasové segregace Součástí evropského i českého práva je Směrnice Rady Evropy 2000/43/ES – diskriminace je jakékoli znevýhodnění osoby určité rasy nebo etnického původu vůči jiných osobám
3
Legislativní rámec Základní dokument – Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon) V § 2 je zakotven rovný přístup ke vzdělávání každého státního občana České republiky bez jakékoli diskriminace z důvodů rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry, náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu…..
4
§ 16 Zákona 561/2004 Sb. Odst. 1 – Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami: -Zdravotní postižení -Zdravotní znevýhodnění -Sociální znevýhodnění (z Gabalovy studie o sociálně vyloučených lokalitách je patrné, že výraznou měrou je skupina zastoupena romskými žáky)
5
Rozdělení kompetencí v rámci MŠMT 1) Stav k 10.3.2008 2) Stav k 11.3.2008
6
Skupina II–skupina všeobecného, odborného a dalšího vzdělávání Odbor 20 – rovné příležitosti v Dlouhodobých záměrech Odbor 22 – odbor předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání – vzdělávání Romů v hlavním vzdělávacím proudu – část do skupiny VI.
7
Odbor 23 – odbor středního a vyššího odborného vzdělávání (vzdělávání Romů na SŠ a VOŠ) Odbor 24 odbor speciálního vzdělávání a institucionální výchovy – odbor zabezpečující vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (i Romů), zabýval se rovněž transformací bývalých zvláštních škol na základní školy – celý odbor přechází do skupiny VI.
8
Skupina III – skupina pro výzkum a vysoké školství Odbor 30 – vzdělávání romských studentů na VŠ (sociální stipendia, rozvojové programy)
9
Skupina V – skupina sportu a mládeže Odbor 51 – odbor pro mládež (sociální problematika dětí, zájmová činnost, rozvojové programy na integraci Romů a Podpora romských žáků středních škol) –sociální programy část přechází do skupiny VI.
10
Skupina VI. Odbor 60 (bývalý odbor 24) Odbor 61- rovné příležitosti
11
Zásadní otázka: Kdo je Rom? Neexistuje přesná definice Obtížné vymezení 2 základní názory – 1. Romové jsou chápáni jako etnická skupina určováná podle lokality, vnějších znaků, příjmení a jména nebo jsou to ti, kdo se za Roma prohlašují nebo je okolí za Romy považuje
12
2. Druhá skupina tvrdí, že nelze Romy definovat a pokouší se o obecnou definici sociálně znevýhodněných K romské národnosti se přihlásilo jen 11 716 občanů (statistické zjišťování - rok 2001) Rozsudek ES ve Štrasburku uvádí určité statistiky romských žáků ve „zvláštních školách“
13
Pro pedagogickou praxi a pro účely normativního financování je potřeba vyjasnit, komu bude podpora nasměrována; vzniká přesnější definice žáků se sociálním znevýhodněním
14
Budoucí vymezení Cílem MŠMT by v budoucnosti neměla být kategorizace žáků, ale vymezení všech potřebných žáků bez ohledu na znevýhodnění Patřili by sem nejen zdravotně postižení, zdravotně znevýhodnění, sociálně znevýhodnění (nemusí být všichni Romové a nejen Romové), dále např. azylanti, děti cizinců, osiřelé děti……
15
Sociálně znevýhodnění Neexistují přesná kritéria pro posouzení této skupiny, problémy s vymezením i jinde v Evropě Nutná spolupráce školy, rodiny, sociálních pracovníků …. Role učitele je klíčová
16
OECD OECD - Výsledky českých žáků dlouhodobě velmi silně závisí na jejich socioekonomickém zázemí Česká škola je vysoce selektivní. To znamená, že výsledky jednotlivých žáků vykazují značnou závislost na jejich rodinném zázemí, na jeho sociálně ekonomických charakteristikách
17
Zahraničí Nezastupitelná role učitele Musí posoudit a zajistit podmínky vzdělávání žáků v hlavním vzdělávacím proudu, nastínit cesty, prostředky a veškeré potřeby pro to, aby všichni žáci včetně romských žáků neselhávali
18
Zahraniční zkušenosti Otázky a zkušenosti některých evropských zemí
19
1.Existuje v dané zemi termín sociálně znevýhodněný žák? Ve většině zemí bylo zjištěno, že se nepoužívá termín „sociálně (kulturně) znevýhodněný“ žák v kontextu vzdělávání
20
Velká Británie Pracuje s pojmem „sociální vyloučení“, který je definován takto: Sociální vyloučení popisuje skutečnost, která se může přihodit lidem, jimž se nedostává základních potřeb běžného života, na něž je většina z nás zvyklá. Sociálně vyloučení lidé se mohou „zacyklit“ v problémech, jež se mohou díky tomuto statutu přihodit – minimální příjmy; bída; špatné bydlení; kriminalita; nemoci a rozpad rodiny…
21
Irsko Existuje termín „děti se speciálními vzdělávacími potřebami“. V současnosti v Irsku probíhá program s názvem „DEIS Programme“, který vznikl v rámci politiky sociální inkluze, tj. děti nerozlišovat, ale poskytovat všem individuální pozornost ze strany učitelů, odborníků a školy…. Je to i náš cíl
22
Finsko Přestože ve Finsku definice neexistuje, jsou zde popsány minoritní společnosti, kterých se tato problematika může týkat (např. Sámové, Rusové, Estonci, Romové, …).
23
Nizozemí Existuje termín „žáci se speciálními potřebami“ (nejčastěji se vztahuje na děti s handicapem) Děti sociálně slabé a děti imigrantů jsou zařazovány do „normálních“ škol
24
Španělsko Žáci, kteří nastoupili do vzdělávacího systému později – pod tento termín patří děti imigrantů a děti, které z různých důvodu nastoupily školní docházku později. Úkolem španělského vzdělávacího systému je tyto žáky co nejdříve integrovat a umožnit, aby si co nejdříve doplnili znalosti
25
Posuzování sociálně znevýhodněného žáka? Ve většině zemí je za žáky nejvíce zodpovědný učitel V severských zemích je kladen velký důraz na učitele a na školu V některých zemích jsou ustanoveny týmy, které žáky posuzují a navrhují opatření
26
Velká Británie Existuje všeobecné očekávání, že všechny školy a všichni učitelé jsou zodpovědní za zajišťování dostatečných příležitostí pro diferencovanou práci pro žáky všech schopností
27
Irsko Žáka posuzuje učitel a škola Žáka může, ale nemusí posoudit Výzkumný ústav pedagogický
28
Finsko Na prvním místě to je učitel, který upozorňuje na možné sociální a emocionální problémy, které může žák mít V každé škole funguje tzv. „welfare team“, který se zabývá sociální a emocionální pohodou dětí. Tento tým se skládá z psychologa, praktického lékaře, školní zdravotní sestry, učitele a sociálního pracovníka a schází se pokud možno každý týden
29
Nizozemí Učitel Učitelský sbor Profesionálové – psychiatr, sociální pracovníci Odborníci ze speciálních škol O finálním posouzení rozhoduje škola
30
Španělsko Kvalifikovaní profesionálové Vzdělávací a výchovné týmy
31
Kritéria k pojmu sociálního znevýhodnění v zahraničí? Ve většině zemí žádná kritéria neexistují Každé dítě se posuzuje zvlášť velmi důkladně a velmi pečlivě, protože se rozhoduje o budoucím životě člověka
32
Metodika pro zjišťování znevýhodnění v zahraničí Velká Británie – každá škola a místní úřady mají informace o všech žácích v dané lokalitě (obsahují i etnickou příslušnost, pohlaví, adresu) - odpovědnost za dítě mají všichni, kteří jsou s dítětem v kontaktu
33
Irsko, Finsko - posouzení je velmi individuální na základě sledování učitelů a konzultace s rodiči - metodika neexistuje, každé dítě se posuzuje zvlášť
34
Švédsko – při posuzování vychází z těchto podkladů: Jak funguje samotná škola? Jaký pokrok dělá žák v jednotlivých předmětech? Jaký pokrok dělá žák v sociálních dovednostech? Jaké jsou sociální podmínky dítěte?
35
Navržená opatření v zahraničí? Opatření jsou vždy navrhována školou ve spolupráci s rodiči Vypracován akční plán, jehož součástí je IVP Velká snaha o inkluzivní přístup
36
Příklady v akčním plánu Speciální pomoc (např. 2 hodiny týdně) Speciální vzdělávací hodiny Speciální učitel Výuka v mateřském jazyce (Švédsko, Finsko – i v romštině a mnoha dalších jazycích)
37
Role školy a učitele v zahraničí? Klíčová Neexistuje kategorizace žáků Větší objem prostředků potřebným Hlavní zodpovědnost na učiteli, učitel musí rozeznat, že je něco v nepořádku a musí umět pomoci Odpovědnost nese i škola
38
Současný stav vzdělávání romských žáků v ZŠ v ČR Přijetí školského zákona – platnost od 1.ledna 2005 Ukončena platnost základní pedagogické dokumentace „Modifikace vzdělávacího programu pro romské děti“ V roce 2005 vypracovalo MŠMT Koncepci včasné péče,kterou schválila vláda V roce 2006 – začátek systémového projektu SIM
39
Program MŠMT na podporu integrace romské komunity Rozvojový program na Financování asistentů pedagoga 2006 – Tématická zpráva k asistentům pedagoga Zřízení pracovní skupiny pro vzdělávání romských dětí – červenec 2007
40
Přípravné třídy ZŠ– systematická příprava na vstup do povinného vzdělávání Školní rok 2007/2008 - 164 přípravných tříd – 1929 dětí (počet tříd i žáků stále stoupá) Přípravná třída ZŠ –vliv na úspěšnost dětí po jejich zařazení do hlavního vzdělávacího proudu
41
Vliv na kvalitu komunikace s rodiči romských žáků Zlepšení komunikace s romskou komunitou Možnost doplnění základního vzdělání Kurzy pro získání základního vzdělání
42
RVP, portál RVP RVP - Průřezové téma – Multikulturní výchova Portál RVP - Podpora v oblasti integrace romských žáků do hlavního vzdělávacího proudu Příklady dobré praxe
43
Romský jazyk Rámcová osnova pro výuku romského jazyka ve spolupráci s Radou Evropy (Divize pro jazykové vzdělávání pro RE) v rámci Národního programu výuky cizích jazyků - málo vyučované CJ Pracovní skupina (odborníci z FF UK, metodička pro výuku Cj, soulad se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky) 1. fáze pilotního ověřování
44
Aktivity, semináře, konference, workshopy… Spolupráce s Ligou lidských práv – seminář pro ČŠI Vyhodnocení Koncepce včasné péče a návrh aktualizace včetně doporučení Dvoudenní konference – listopad 2007 - Příklady dobré praxe v oblasti vzdělávání romských dětí – návrhy pro generování společných návrhů
45
Současný stav …4 stěžejní dokumenty (odbor 22 + další odbory MŠMT a OPŘO) 1) Analýza stavu vzdělávání romských žáků – počáteční studie (Terénní výzkum v důsledku úspory finančních prostředků nebyl realizován) 2) Vyhodnocení Koncepce včasné péče za období 2005-2007 a návrhy na aktualizaci 3) Dekáda romské inkluze 4) Integrace romské komunity
46
Vláda ČR Na základě zpracování našich zpráv a návrhů dalších rezortů vypracuje Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity kompletní zprávu pro vládu ČR Nové doporučení (Usnesení vlády) o dalším postupu
47
Problémy a překážky pro integraci romských žáků do hlavního vzdělávacího proudu: Nedostatečná předškolní příprava Často málo motivující rodinné prostředí Absence práce s knihami, hračkami Slabá motivace pro školní práci Absence denního režimu Neprospěch, nezažití úspěchu Postoje romských rodičů ke škole a předsudky některých učitelů k Romům, nízké očekávání učitelů
48
Problémy … Sociální problémy – špatné hygienické podmínky, bytové podmínky, nezaměstnanost rodičů, chybějící vzor… Nízké vzdělání rodičů Neznalost vyučujícího jazyka (etnolekt) Obavy ze školního prostředí (i rodičů) Školy s převahou romských žáků (více než 30 %... vznik „ghetto“ škol)
49
V některých školách snížené požadavky na romské žáky (nepřípustné) Některé protiprávní postupy škol jsme řešili ve spolupráci s ČŠI
50
Koncepce včasné péče uskutečňována jen v malém procentu MŠ (cca 8 % škol) MŠ vykazují málo nebo žádné sociálně znevýhodněné dítě
51
Závěry a doporučení…. Skutečně respektovat všechny legislativní předpisy ČR i EU Respektovat Doporučení Rady Evropy (navazují na rozsudek ze Štrasburku) Rozvíjet a podporovat inkluzivní přístupy Posílit roli učitele a vytvořit mu podmínky pro práci i s romskými žáky Systémově zabezpečit financování žáků sociálně znevýhodněných
52
Zajistit návaznost rané péče na včasnou péči ve spolupráci s MPSV Zajistit provázanost jednotlivých institucí, které o děti pečují ve spolupráci s jednotlivými rezorty (sociálně-právní ochrana dítěte, zdravotnictví, školství,
53
pedagogicko-psychologické poradenství, terénní sociální pracovníci, zdravotně sociální pracovníci, romští poradci, asistenti pedagoga apod.) se vznikající Agenturou pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách.
54
Realizovat informační kampaň prostřednictvím níž budou informovány sociálně znevýhodněné rodiny o nezbytnosti navštěvování přípravné třídy základní školy nebo mateřské školy a možnosti zařazování dětí do mateřských škol
55
Podpořit televizní a rozhlasové programy, jejichž cílem by byla propagace vzájemné kulturní tolerance a porozumění mezi znevýhodněnými a majoritními dětmi
56
Realizovat semináře pro zřizovatele, ředitele a učitele škol o významu vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním již v předškolním věku a o významu zřizování přípravných tříd základní školy včetně významu zřizování pozice asistenta pedagoga při mateřských školách a základních školách
57
Vytvoření standardů kvality včasné péče o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zpracování metodiky k realizaci Koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
58
Aplikovat mezinárodní nástroje pro hodnocení kvality včasné péče o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí Zabezpečit prostor pro vzájemnou výměnu zkušeností prostřednictvím konferencí, seminářů, on-line poradny…
59
Realizovat sociální programy pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí (stravování, doprava, cestovné, školní pomůcky …)
60
Rozpracování podpůrných opatření (jazykové kompetence, rozvoje všech kognitivních funkcí, stimulace motorických funkcí, rozvoje sociálních kompetencí, rozvoje asistenčních služeb …) zvláště v období rané péče, včasné péče a při vstupu do školy Využít příkladů dobré praxe Využít mezinárodních zkušeností
61
Metodické a koncepční usměrňování v Dlouhodobých záměrech KÚ Zařazovat tématické inspekce ČŠI
62
Provést analýzu postupů diagnostiky v PPP a SPC Zavést systém přezkoumávání odborných stanovisek poradenských zařízení Aplikovat informovaný a poučený souhlas
63
Zintenzivnit spolupráci s krajskými romskými koordinátory a pracovníky OSPOD Provést skutečnou analýzu transformace bývalých zvláštních škol (včetně učebních plánů)
64
Podpořit výzkumné a analytické záměry Využít romskou inteligenci k motivaci školní úspěšnosti Zdůraznit vzdělávání romských žáků v přípravě budoucích učitelů na VŠ a v DVPP
65
Rozvojové a dotační programy MŠMT Vzdělávací program na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikultury (19 000 000,- Kč) – odbor 22 Program na podporu romských studentů středních škol (sociální program – cestovné, stravné,ubytování, školné …) (10 000 000,- Kč) – odbor 51 (61)
66
Dotační program na podporu integrace romské komunity (15 000 000,- Kč) – odbor 51 (61) Podpora zvýšení účasti romských dětí v PV Podpora DVPP Podpora aktivit zvyšujících šanci romských dětí na úspěšné zahájení školní docházky Podpora zapojení rodiny do PV dětí …..
67
Asistenti pedagoga – odbor 22 (61) V roce 2007 – částka cca 75 000 000,- Kč Na rok 2008 – je vyčleněna částka 70 000 000,- Kč Jedná se pouze o asistenty pedagogů pro sociálně znevýhodněné žáky (zvlášť je vyhlašován program na asistenty pedagogů pro zdravotně postižené žáky)
68
Systémové projekty OP RLZ odbor 24, IPPP SIM - Střediska integrace menšin– (79 517 867,- Kč) Propos - Prevence předčasných odchodů ze studia – (22 502 000,- Kč)
69
OP VK Využít možnosti čerpání finančních prostředků z OP VK především v prioritě 1.2 - IPo (Individuální projekty ostatní) Využít prostředky OP VK v rámci vyhlášených globálních grantů krajů
70
Děkuji za pozornost. Jirina.Ticha@msmt.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.