Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační."— Transkript prezentace:

1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0326 Vojenské dějiny Významní teoretikové vojenského umění jejich názory

2 Cíl Objasnit myšlenku, že : Všechno už tady bylo a vše už bylo vymyšleno, jenom jsme to už zapomněli.“ Na základě myšlenek Sun-Tzu a Clausewitze ukázat trvalou platnost některých základních pouček a pravidel vojenského umění Seznámit studenty s vývojem ve vojenském umění a nazíráním na něj

3 Zdroje Sun-Tzu zakladateľ manévrového vojnového umenia National Gaofrafic The Happer Enciklopedie - Vojenské dějiny 2. Díl Carl von Clausewitz „O válce“ Paret P., Makers of Modern Strategy

4 Literatura Dějiny válek a vojenského umění, Bratislava 1971 Manažeři války, Ivan Brož Historie válek, Brownstone,Franck Velká kniha vojevůdců, bitev a zbraní, Ervín Hrych Vojenské dějiny 1.,2. Ernest a Trevor Dupuy Galatík, Krásný, Zetocha, Vojenská strategie Paret P., Makers of Modern Strategy

5 Válka – věda nebo umění „Říše středu“ - „Syn Nebes“ Symbolická moc Centrem moci se stávají města Spolupráce „armády“ a „vnitra“ Zvětšování armády obléhání intriky

6 Válka jako umění Vojevůdce = umělec, filozof, vzdělanec i mnich Cestování – hledání příležitosti Ovlivnění náboženstvím Taoizmus Konfuciánství Budhizmus Proč umění ?

7 Mistr Sun Tzu Jeden z mnoha – ALE … Vojenská výchova Student Umělec – konfucián Matematik Kolem roku 506 B.C. zřejmě vojevůdce dynastie Wu Famózní řečník

8 Kniha Třináct kapitol Plánování Vedení války Plánování útoku Východiska Stav armády Silná a slabá místa Manévrování Variace v taktice Vojsko na přesunu Terén Devět situací Útok ohněm/ palbou Užití zvědů

9 Strategie útoku Zvítězí ten kdo ví kdy může a kdy nemůže bojovat Zvítězí ten kdo ví jak bojovat v závislosti na protivníkově síle Zvítězí ten jehož jednotky a vojáci jsou stmelenější Zvítězí připravenější s odpočatým vojskem Zvítězí ten, kdo má schopnější generály, kteří jsou oddáni panovníkovy

10 Další kapitoly Manévrování -přesunem lze získat zásadní výhody -Využívej přesunu ke klamání -Nenasazuj vojsko proti nepříteli který je v pohybu a disciplinovaný Terén -v boji může vyhrát jen ten který dokáže vyhodnotit terén z hlediska nepřítele, vzdálenosti, úroveň složitosti terénu -Nelze útočit s výborným vojskem proti nepříteli v nevýhodném terénu

11 Používání zvědů 5 druhů zvědů – místní, vnitřní, dvojití, obětovaní a nepoužívaní Pokud fungují jsou pravým pokladem pro panovníka Neexistuje místo kde se nadá využít zvěd Rozhodující je vypátrat nepřátelské zvědy a přeplatit je tak aby pracovali pro mě

12 Aplikace v současnosti Dao – Cesta plán a ztotožnění se s ním Tian - Nebesa čas k boji, vliv počasí Di - Země výběr bojiště – vliv terénu Jiang - Vojevůdce velitel a jeho schopnosti Fa - Metoda způsob vedení azajištění

13 Využití ve vojenství British Military Doctrine – manoeuvres approach „… it is better to shatter the enemies will to fight, rather then destroy him physically…“ Válka o Falklandy, Vietnam

14 Machiavelli – Renesance vojenského umění 1469-1527 Sekretář MZV ve Florencii historik a filozof Dílo : -Vladař -Úvahy o umění válečném

15 Carl von Clausewitz 1780-1831 Od roku 1793 v armádě Pracoval na reformě pruské armády V roce 1806 zajat u Jeny 1818 ředitel Krigsakademie

16 Carl von Clausewitz Válka je pokračování politiky jinými prostředky. Politický záměr je účelem a válka prostředkem. Základní pojmy : - Vedení války je uspořádání a vedení bojové činnosti, ta se skládá ze dvou zcela zcela odlišných činností – jedna organizuje a řídí každý jednotlivý boj ta druhá je spojuje mezi sebou tak, aby byly v souladu s účelem války – jedná se o taktiku a strategii

17 O válce 1. O povaze války 2. O teorii války 3. O strategii vůbec 4. Boj 5. Bojové síly 6. Obrana 7. Útok 8. Válečný plán

18 Clausewitz – objasnění myšlenek Boj – dělí se na útok a obranu Obrana – organizovaný odpor, její síla spočívá v mravní složce. Opatrnost jest geniem obrany, smělost útoku Cíl boje – zničit protivníkovu morálku „Hlavní bitva není pouhým vzájemným vražděním; jejím cílem jest spíše zničit nepřátelského ducha než bojovníka“

19 Carl von Clausewitz - význam Válka je sociální jev Válka je součástí politiky Význam a příprava velitele Tvůrčí činnost Význam obrany „Nejlepší strategií je být co nejsilnější.“

20 Antoine-Henri Jomini 1779 - 1869 Švýcarský idealista, stoupenec revoluce Ovlivněn Maršálem Ney – člen štábu (1804) Voják a vědátor Dílo „Summary of the Art of War

21 Porovnání jejich teorií Vedení války je primárně umění. Teorie postavená na komplexnosti války. Důraz pokládá na nejistotu, šanci, tření – válka je nevyzpytatelná. Strategická rozhodnutí vznikají na politické úrovni. Jeho dílo je zaměřeno komplexně Vedení války je primárně vědou Hledá jednoduché principy války Řízení; plánování, předpoklad, přesný výpočet Strategická rozhodnutí na základě profesionálních úvah Ve svém díle je úzce zaměřen tzv – „Worrior King“ Carl von Clausewitz Antoine-Henri Jomini

22 Vliv na vojenské umění Složitá interpretace i v digitalizovaném věku. Corbett (GB NAVY), Mao, Giap (Vietnam) Znovu objeven po válce ve Vietnamu. Strategie Snadná interpretace Široce rozšířen od samého počátku. US ARMY principy vedení BČ. Operační umění a taktika Carl von Clausewitz Antoine-Henri Jomini

23 Otázky 1.Jak lze využít dílo SUN TZU v současnosti 2.Proč hovoříme o vojenském umění? 3.Podle jakého modelu Clausewitz x Jomini lze snáze připravit armádu? 4.Jaký význam má studium vojenské historie pro přípravu vojenského profesionála? 5.Lze říci, že pro určité stupně ( velikost jednotek) je ten či onen model více či méně použitelný a proč?


Stáhnout ppt "Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační."

Podobné prezentace


Reklamy Google