Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, 463 53 Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.3335 Autor.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, 463 53 Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.3335 Autor."— Transkript prezentace:

1 Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_32_INOVACE_49_ZEMĚPIS NázevVznik korálového ostrova, Velká útesová bariéra PředmětZeměpis Ročník/y/ ročník Anotace Prezentace popisuje názorně vznik korálového ostrova a korálového útesu. Zabývá se i rozšířením a biotou útesů. Podrobněji se věnuje Velké útesové bariéře. Je doplněna pracovním listem, sloužícím k opakování a shrnutí učiva. Druh učebního materiálu Prezentace Datum vytvoření Datum ověření Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám

2

3 Korálové ostrovy (atoly) vznikají postupnou přeměnou podmořských sopek. Lemový útes koráli narůstající u pobřeží vytvářejí lemový útes mořská hladina sopečný ostrov klesající sopečný ostrov laguna korálová hradba koráli pokračují v růstu a vytvářejí bradlový útes Bradlový útes mělká laguna středová plocha zaplněná korálovými úlomky koráli pokračují v růstu tam, kde jim vlny přinášejí živiny sopečný ostrov se ponořil Atol

4 Nezbytnou podmínkou pro vznik atolu je teplá a čistá voda (koráli rostou jen mezi 30° rovnoběžek). Kolem vyhaslé sopky se začne vytvářet korálový útes, lemující pobřeží sopečného ostrova. Pokles geologického podloží a eroze způsobují, že se sopečný kužel začne rozpadat a pomalu se potápí zpět do vod oceánu. Korálový útes se naopak rozrůstá a v cestě za světlem se stále více přibližuje k mořské hladině. Postupem času původní sopečný ostrov úplně zmizí pod vodou a nad hladinou oceánu zůstává pouze korálový prstenec – atol, který uzavírá mořskou lagunu. Celý proces trvá miliony let a ani atol není konečnou fází. Postupně se totiž rozpadá a potápí i korálový ostrov a po čase i on zmizí pod hladinou oceánu. Teorii vzniku a vývoje korálových ostrovů vypracoval Charles Darwin.

5 Korálové útesy vytvářejí drobní živočichové, polypi, kterým říkáme koráli. Mají měkká těla chráněná tvrdými schránkami z uhličitanu vápenatého. Schránky připevňují ke starším schránkám jiných korálů a tak postupně vzniká celá korálová kolonie. Většina korálů vyroste za rok jen o několik centimetrů. Korálové útesy jsou největším výtvorem živých organismů na světě.

6 Rozšíření korálových útesůRozšíření korálových útesů Rozprostírají se na ploše asi km 2 v mělkých, čistých a dobře prosvětlených vodách nejméně 18 °C teplých. Nemají rády silný příboj, velké vlny ani znečištěnou vodu. Optimální podmínky pro růst korálnatců jsou v tropických vodách Tichého, Indického a Atlantského oceánu. Velkou pohromou pro korálové útesy je velká mořská hvězdice z kmene ostnokožců. Jeden jedinec dokáže zlikvidovat až 6 m² korálů za rok. Hvězdice trnová koruna zničený útes (dolní tmavá část)

7 Velká útesová bariéraVelká útesová bariéra též Velký korálový (bariérový) útes jeden z přírodních divů světa přes km dlouhý pás, více než korálových útesů, ostrovů, ostrůvků a lagun v různých fázích vývoje více než 350 druhů korálů

8

9 Doplň text: ………………………………………… typ korálového ostrova mělký mořský útvar oddělený od hlubšího moře korálovým útesem ………… velký podmořský útvar složený z korálů ………………………………………… největší korálový útes světa ………………………………………… největší škůdce korálových útesů Popiš stručně pomocí obrázků vznik korálového ostrova:

10 Řešení Doplň text: atol typ korálového ostrova laguna mělký mořský útvar oddělený od hlubšího moře korálovým útesem korálový útes velký podmořský útvar složený z korálů Velká útesová bariéra největší korálový útes světa hvězdice trnová koruna největší škůdce korálových útesů Popiš stručně pomocí obrázků vznik korálového ostrova:

11 Zdroje  Země. Praha: Svojtka a Co., s.r.o, 2007, s ISBN  Objevujeme svět: příroda, lidé, civilizace. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 2002, s. 39. ISBN  Podivuhodný svět. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 2000, s ISBN  BREWER, Duncan, Casey HORTON a John CLARK. Planeta tajuplných světů: velká cesta po nejpodivuhodnějších místech na Zemi. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 1997, s ISBN  LING, Richard. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  NASA, BY MISR. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  LING, Richard. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  JANDERK. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  JANDERK. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  BROCKEN, Inaglory. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  WILLIAMS ET AL. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  WILLEM, Julien. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  HOBGOOD, Nick. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: eding.jpg eding.jpg Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, 463 53 Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.3335 Autor."

Podobné prezentace


Reklamy Google