Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Děti, rodina a online kriminalita Magistrát hl. m. Praha 12. 10. 2011 Petr Soukup a kol. FSV UK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Děti, rodina a online kriminalita Magistrát hl. m. Praha 12. 10. 2011 Petr Soukup a kol. FSV UK."— Transkript prezentace:

1 Děti, rodina a online kriminalita Magistrát hl. m. Praha 12. 10. 2011 Petr Soukup a kol. FSV UK

2 Struktura prezentace I. Představení použitých výzkumů II. Výchozí perspektivy III. Děti, mladí, Internet IV. Sociální sítě V. Závadný obsah a problémové chování VI. Rodiče a děti online VII. Škola a děti online VIII. Závěry a návrhy řešení

3 I. POUŽITÉ VÝZKUMY A VÝZKUMNÝ TÝM

4 Použité výzkumy: 1. EU kids online 2. Výzkum dětí a mladých (obecný a zaměřený na nelegální obsah) 3. Doplňkově dřívější výzkumu WIP a Flash Eurobarometr

5 II. VÝCHOZÍ PERSPEKTIVY

6 Děti a mladí v české společnosti: 1. velice různorodí (někteří spoustu zájmů, někteří žádný zájem) 2. mnoho času tráví online 3. rodiče již od raného dětství nejsou s nimi v kamenném ani online světě 4. v online světě dětem nedostačují často ani jejich pedagogové

7 Problémové aspekty: 1. možnost vzniku nelegálních či pololegálních aktivit v online prostředí 2. možnost stát se oběťmi nelegálních či pololegálních aktivit (seznamování a pedofilové, šikana) v online prostředí 3. možnost vzniku projevů závislostního online chování 4. možnost psychických poruch – záměna online a kamenného světa resp. vytěsnění problémů kamenného světa únikem do online světa

8 III. DĚTI A MLADÍ NA INTERNETU V ČR

9 Děti na Internetu v ČR – 90 % (9-16 let)

10 Počet let na Internetu v ČR (9-16 let)

11 Čas na Internetu v ČR (9-16 let)

12 Více než 3 hodiny na Internetu (9-16 let)

13 Co dělají na Internetu v ČR (9-16 let)

14 IV. SOCIÁLNÍ SÍTĚ

15 SNS - názory Hlavní důvod členství v sociálních sítích: „už tam byl někdo z kamarádů“ Hlavní důvod členství v sociálních sítích: „už tam byl někdo z kamarádů“ Při dotazech na nebezpečí SNS pro děti a mladé nebyla zmíněna žádná speciální nebezpečí, při dotazech na zveřejňování osobních údajů byly vnímány jako problematické zveřejňování telefonního čísla, přesné adresy. „Ano, protože kdybych ho tam vystavila tak mi volaj ňáký uchyláci takže bych v životě na internet svoje telefonní číslo nedala a nechápu jak to někdo může udělat, jedině někdo kdo chce aby mu volali...“ (žena, 23 let) Při dotazech na nebezpečí SNS pro děti a mladé nebyla zmíněna žádná speciální nebezpečí, při dotazech na zveřejňování osobních údajů byly vnímány jako problematické zveřejňování telefonního čísla, přesné adresy. „Ano, protože kdybych ho tam vystavila tak mi volaj ňáký uchyláci takže bych v životě na internet svoje telefonní číslo nedala a nechápu jak to někdo může udělat, jedině někdo kdo chce aby mu volali...“ (žena, 23 let) Naopak zveřejňování osobních názorů, preferencí (hudba, jídlo apod.) za nebezpečné děti a mladí nepovažují. Jako problematické bývá někdy vnímáno zveřejňování fotografií. Naopak zveřejňování osobních názorů, preferencí (hudba, jídlo apod.) za nebezpečné děti a mladí nepovažují. Jako problematické bývá někdy vnímáno zveřejňování fotografií.

16 SNS - názory „Třeba holky od nás, ty mi příjdou v tomhle úplně vymatlaný. Prostě jenom koukneš na jejich profily a to je na každý druhý fotce kačeří ksicht v zrcadle a jenom spodní prádlo. Jsou to trubky. Bych se pak ani nedivil, kdyby jim psali nějaký úchylci. A půlka z nich nemá ani zablokovaném profil, takže se jim klidně proklikáš až bůhví kam. Prostě holky, no, co bych ti podíval“ (hoch, 14 let) „Třeba holky od nás, ty mi příjdou v tomhle úplně vymatlaný. Prostě jenom koukneš na jejich profily a to je na každý druhý fotce kačeří ksicht v zrcadle a jenom spodní prádlo. Jsou to trubky. Bych se pak ani nedivil, kdyby jim psali nějaký úchylci. A půlka z nich nemá ani zablokovaném profil, takže se jim klidně proklikáš až bůhví kam. Prostě holky, no, co bych ti podíval“ (hoch, 14 let) To, že může kdokoliv najít fotografii na profilu většinou děti a mladí neví, ale nevadí jim to. Hlavní obavu zpravidla mají, zda se jejich profilová fotka líbí a zda nebude trapná. To, že může kdokoliv najít fotografii na profilu většinou děti a mladí neví, ale nevadí jim to. Hlavní obavu zpravidla mají, zda se jejich profilová fotka líbí a zda nebude trapná.

17 Důležitost SNS pro děti a mladé „Všechno, co potřebuju vědět, se dozvím na Fejsu (smích)“ (dívka 14 let) „Všechno, co potřebuju vědět, se dozvím na Fejsu (smích)“ (dívka 14 let) „Prostě se někdy stane, že se na FB něco napíše a pak se o tom celý večer bavíme s kamarádama. A kdybych tam nebyla, tak pak ani ráno ve škole nevím, co se řešilo. A to by bylo pak pitomý, být tam za mimoně, ne?“ (dívka, 14 let) „Prostě se někdy stane, že se na FB něco napíše a pak se o tom celý večer bavíme s kamarádama. A kdybych tam nebyla, tak pak ani ráno ve škole nevím, co se řešilo. A to by bylo pak pitomý, být tam za mimoně, ne?“ (dívka, 14 let) Na druhou stranu i uživatelé sociálních sítí tuší, že by mohli existovat i bez nich, jen by byli v kolektivu částečně vyřazení Na druhou stranu i uživatelé sociálních sítí tuší, že by mohli existovat i bez nich, jen by byli v kolektivu částečně vyřazení „Tak jako kdybych tam nebyl, tak je jasný, že spoustu věcí nevím. Ale je to taky o tom, že prostě některý věci jsou aktuální v nějako udanou chvíli, jakože tam někdo něco řekne a ty na to reaguješ. Ale nemyslím si, že kdybych tam nebyl, neměl bych ty samý kámoše.“ (hoch, 14 let) „Tak jako kdybych tam nebyl, tak je jasný, že spoustu věcí nevím. Ale je to taky o tom, že prostě některý věci jsou aktuální v nějako udanou chvíli, jakože tam někdo něco řekne a ty na to reaguješ. Ale nemyslím si, že kdybych tam nebyl, neměl bych ty samý kámoše.“ (hoch, 14 let)

18 Důležitost SNS U uživatelů sociálních sítí se občas i objevila pochybnost, zda netráví na sociálních sítích příliš mnoho času a zda by bez jejich užívání také mohli běžně existovat. U uživatelů sociálních sítí se občas i objevila pochybnost, zda netráví na sociálních sítích příliš mnoho času a zda by bez jejich užívání také mohli běžně existovat. „Kolikrát jsi říkám, že si zruším právě ten Facebook a půjdu raději s lidmi někam skutečně ven než si s nimi psát.“ (žena, 22 let) „Kolikrát jsi říkám, že si zruším právě ten Facebook a půjdu raději s lidmi někam skutečně ven než si s nimi psát.“ (žena, 22 let)

19 Povolené/zakázané činnnosti

20 Zřízení profilu na SNS

21 Užívání SNS (9-16 let)

22 Údaje na SNS (9-16 let)

23 V. ZÁVADNÝ OBSAH A NELEGÁLNÍ AKTIVITY

24 Názory mladých - závadný obsah (X/2009) 15 rozhovorů na téma závadný obsah Internetu (18-25 let) 15 rozhovorů na téma závadný obsah Internetu (18-25 let) Co je to závadný obsah? Často oslovení mladí lidé nedokázali reagovat. Ti, co si pod pojmem něco představí, uvedli, že jde o stránky s dětskou pornografií (někdy i extremistickým obsahem). Někteří mladí nepovažují za závadné nic, většina se shodla, že o tom nepřemýšleli. Obecně platí, že závadný obsah není pro mladé výraznějším problémem. Co je to závadný obsah? Často oslovení mladí lidé nedokázali reagovat. Ti, co si pod pojmem něco představí, uvedli, že jde o stránky s dětskou pornografií (někdy i extremistickým obsahem). Někteří mladí nepovažují za závadné nic, většina se shodla, že o tom nepřemýšleli. Obecně platí, že závadný obsah není pro mladé výraznějším problémem. Hudba, film a software na na Internetu není vnímán jako nelegální obsah („Sdílení hudby, filmů a her nepovažuji za nelegální a závadné. Pouze mě mrzí, že si obsah těchto stránek neumím sama najít a stáhnout“) Hudba, film a software na na Internetu není vnímán jako nelegální obsah („Sdílení hudby, filmů a her nepovažuji za nelegální a závadné. Pouze mě mrzí, že si obsah těchto stránek neumím sama najít a stáhnout“) Mladí lidé považují obsah na Internetu nebezpečný zejména pro děti. Při otázce na opatření proti závadnému obsahu se mladí se dělí na dvě skupiny; jedna tvrdí, že boj proti závadnému obsahu je potřebný, druhá, že jde o cenzuru a zásah do svobody slova. Mladí lidé považují obsah na Internetu nebezpečný zejména pro děti. Při otázce na opatření proti závadnému obsahu se mladí se dělí na dvě skupiny; jedna tvrdí, že boj proti závadnému obsahu je potřebný, druhá, že jde o cenzuru a zásah do svobody slova. Při dotazu na to, zda někdo děti informuje o závadném obsahu na Internetu, zněla unisono odpověď, že nikdo (tj. ani rodiče ani škola) jim o tom neříkal, informace si získali sami a od kamarádů. Při dotazu na to, zda někdo děti informuje o závadném obsahu na Internetu, zněla unisono odpověď, že nikdo (tj. ani rodiče ani škola) jim o tom neříkal, informace si získali sami a od kamarádů. Mladí neznají ani dotazovaně aktivity mobilních operátorů, práci neziskového sektoru, hotline či softwarová řešení v této oblasti. Mladí neznají ani dotazovaně aktivity mobilních operátorů, práci neziskového sektoru, hotline či softwarová řešení v této oblasti.

25 Názory na sdílení, stahování, osobní data Stahování vnímají jako legální „Když to tam je, proč si to nestáhnout“ (dívka, gymnázium, 17 let) Stahování vnímají jako legální „Když to tam je, proč si to nestáhnout“ (dívka, gymnázium, 17 let) Někdy tendence odlišovat a sdílení software považovat za problematičtější: „Stahování je trestné, ale když nemám peníze, není jiná možnost, stahování programů je podle mě závažnější, trestal bych pokutou“ (kluk, SPŠ, 16 let). Někdy tendence odlišovat a sdílení software považovat za problematičtější: „Stahování je trestné, ale když nemám peníze, není jiná možnost, stahování programů je podle mě závažnější, trestal bych pokutou“ (kluk, SPŠ, 16 let). Trestné je šíření osobních dat přes Internet a případně stahování či sdílení ve firmách. „Stahování software by mělo být trestné zejména ve firmách, v domácnostech by se to mělo tolerovat“ (chlapec, SŠE, 19 let). Trestné je šíření osobních dat přes Internet a případně stahování či sdílení ve firmách. „Stahování software by mělo být trestné zejména ve firmách, v domácnostech by se to mělo tolerovat“ (chlapec, SŠE, 19 let). Stahování a vypalování CD či DVD (zejména s filmy či hudbou) je legální, protože si přeci již v poplatcích uvalených na média a kopírovací přístroje toto užití předplatili Stahování a vypalování CD či DVD (zejména s filmy či hudbou) je legální, protože si přeci již v poplatcích uvalených na média a kopírovací přístroje toto užití předplatili Obdobné výsledky viz i Eurobarometr 2007 Obdobné výsledky viz i Eurobarometr 2007

26 Informace o nebezpečích na Internetu Nejčastěji uváděné zdroje: kamarádi a Internet samotný, případně televize. Nejčastěji uváděné zdroje: kamarádi a Internet samotný, případně televize. „Hlavně vrstevníci, nebo televize někdy ukazuje.“ (žena, 22 let) „Hlavně vrstevníci, nebo televize někdy ukazuje.“ (žena, 22 let) Kdo by měl poskytovat informace? Škola, televize a Internet. (S ohledem na skutečnost, newebových stránek věnovaných bezpečnostním aspektům ve vztahu k dětem je i v českém jazyce několik lze usoudit, že chybí zejména propagace těchto projektů) Kdo by měl poskytovat informace? Škola, televize a Internet. (S ohledem na skutečnost, newebových stránek věnovaných bezpečnostním aspektům ve vztahu k dětem je i v českém jazyce několik lze usoudit, že chybí zejména propagace těchto projektů) Velká skepse panuje ohledně možností rodičů provádět osvětu v této oblasti: „Naši, no, to by byl asi vtipnej rozhovor. Máma umí tak maximálně počítač zapnout a stejně si myslím, že si myslí, že počítač je jenom ten monitor a ta bedna k tomu není moc důležitá.“ (dívka 14 let) Velká skepse panuje ohledně možností rodičů provádět osvětu v této oblasti: „Naši, no, to by byl asi vtipnej rozhovor. Máma umí tak maximálně počítač zapnout a stejně si myslím, že si myslí, že počítač je jenom ten monitor a ta bedna k tomu není moc důležitá.“ (dívka 14 let)

27 Zabezpečení počítačů Při dotazu na subjektivní pocit zabezpečení domácího počítače je běžnou odpovědí, že jej považují za dostatečně zabezpečený. Zpravidla je počítač zabezpečen antivirem, který je zdarma. Při dotazu na subjektivní pocit zabezpečení domácího počítače je běžnou odpovědí, že jej považují za dostatečně zabezpečený. Zpravidla je počítač zabezpečen antivirem, který je zdarma. Jiné formy ochrany už zpravidla neznají (firewall, aktualizace operačního systému či programů), ani po přímé otázce nedokáží odpovědět, protože uvedené pojmy neznají. Jiné formy ochrany už zpravidla neznají (firewall, aktualizace operačního systému či programů), ani po přímé otázce nedokáží odpovědět, protože uvedené pojmy neznají. „Ale některý hesla zapamatovaný mám, třeba na mejl nebo na Facebook. A na ICQ taky. Vlastně asi na všechno, co tak jako běžně používám.“ (dívka 14 let) „Ale některý hesla zapamatovaný mám, třeba na mejl nebo na Facebook. A na ICQ taky. Vlastně asi na všechno, co tak jako běžně používám.“ (dívka 14 let)

28 Kyberšikana - zkušenosti I „Zkušenosti mám zprostředkovaně: viděla jsem, jak moji přátelé z Liberce založili na facebooku ňákou skupinu a vysmívají se v ní nějaký studentce jako že tam studuje dvacet let, prostě věčná studentka, tlustá ošklivá a píšou tam na ní různý hanlivý komentáře, tak to se mi jako nelíbilo, tam bych se asi nepřidala.“ (žena, 23 let) „Zkušenosti mám zprostředkovaně: viděla jsem, jak moji přátelé z Liberce založili na facebooku ňákou skupinu a vysmívají se v ní nějaký studentce jako že tam studuje dvacet let, prostě věčná studentka, tlustá ošklivá a píšou tam na ní různý hanlivý komentáře, tak to se mi jako nelíbilo, tam bych se asi nepřidala.“ (žena, 23 let) „A pak jsme si taky jednou vystřelili z jednoho kluka od nás. On je takovej divnej a zjistili jsme, že je na FB, tak jsme udělali s klukama profil nějaký holky a psali mu z něj. Ale pak to zjistil, protože se jeden kámoš prořek, takže bylo po srandě-“ (hoch, 13 let) „A pak jsme si taky jednou vystřelili z jednoho kluka od nás. On je takovej divnej a zjistili jsme, že je na FB, tak jsme udělali s klukama profil nějaký holky a psali mu z něj. Ale pak to zjistil, protože se jeden kámoš prořek, takže bylo po srandě-“ (hoch, 13 let)

29 Kyberšikana – zkušenosti II „Nějaký holky z devítky si psali na líbku (pozn. Libimseti.cz) s nějakou jejich spolužačkou, nebo možná mladší holkou a tvrdili jí, že jsou nějakej kluk, že se jim líbí a tak. No, a ona mu pak, teda jako jim, neposílala nějaký fotky a oni to vyvěsili po škole i s tím, co si psali. Vím akorát, že ta holka z toho byla taková asi jako špatná, pak přešla na jinou školu. A ty starší holky měly nějaký důtky a horší známky z chování. Ale teda si myslím, že to bylo až trochu moc. Zas až tolik se nestalo, prostě jenom ukázaly její fotky, co byly skoro jako z koupaliště. No, a že si s někým něco spíše, no ježiš. Si to moc brala, o nic nešlo, jenom sranda. I když je fakt, že tohle se stát mě, tak se asi hanbou propadnu.“ (dívka, 14 let) „Nějaký holky z devítky si psali na líbku (pozn. Libimseti.cz) s nějakou jejich spolužačkou, nebo možná mladší holkou a tvrdili jí, že jsou nějakej kluk, že se jim líbí a tak. No, a ona mu pak, teda jako jim, neposílala nějaký fotky a oni to vyvěsili po škole i s tím, co si psali. Vím akorát, že ta holka z toho byla taková asi jako špatná, pak přešla na jinou školu. A ty starší holky měly nějaký důtky a horší známky z chování. Ale teda si myslím, že to bylo až trochu moc. Zas až tolik se nestalo, prostě jenom ukázaly její fotky, co byly skoro jako z koupaliště. No, a že si s někým něco spíše, no ježiš. Si to moc brala, o nic nešlo, jenom sranda. I když je fakt, že tohle se stát mě, tak se asi hanbou propadnu.“ (dívka, 14 let) „S kamarády jsem si na sociální síti (xchat) založil falešný účet na nějakou holku a „seznámil se“ s jiným „kamarádem“. Zjistili jsme od něj intimní informace a ty jsme pak s kamarády proti němu používali (dělali si z něj srandu).“ (hoch, 16 let) „S kamarády jsem si na sociální síti (xchat) založil falešný účet na nějakou holku a „seznámil se“ s jiným „kamarádem“. Zjistili jsme od něj intimní informace a ty jsme pak s kamarády proti němu používali (dělali si z něj srandu).“ (hoch, 16 let)

30 VI. RODIČE, DĚTI A INTERNET

31 Kontrola rodiči Při dotazech na to, zda děti či mladé kontrolují či kontrolovali rodiče při užívání Internetu, byly odpovědi v zásadě jednotné. Rodiče je nekontrolovali (v případě dospělých), resp. nekontrolují v případě dětí. Trošku paradoxem je, že oslovení mladí dospělí často sami aktivně zmiňují, že zejména u menších dětí (cca do 13 let) by kontrola rodičů byla namístě Při dotazech na to, zda děti či mladé kontrolují či kontrolovali rodiče při užívání Internetu, byly odpovědi v zásadě jednotné. Rodiče je nekontrolovali (v případě dospělých), resp. nekontrolují v případě dětí. Trošku paradoxem je, že oslovení mladí dospělí často sami aktivně zmiňují, že zejména u menších dětí (cca do 13 let) by kontrola rodičů byla namístě „Rodiče nebyly technicky zdatní, aby byli schopni zabezpečit nějaká technická omezení.“ (muž, 25 let) „Rodiče nebyly technicky zdatní, aby byli schopni zabezpečit nějaká technická omezení.“ (muž, 25 let) „Tak když mi je třeba 30 tak mi to příjde divný, proč by o tom měli vědět rodiče co dělám, ale třeba ve třinácti, když dítě chodí na nějaký erotický seznamky a pornostránky, tak by to rodiče kontrolovat měli.“ (muž, 24 let) „Tak když mi je třeba 30 tak mi to příjde divný, proč by o tom měli vědět rodiče co dělám, ale třeba ve třinácti, když dítě chodí na nějaký erotický seznamky a pornostránky, tak by to rodiče kontrolovat měli.“ (muž, 24 let)

32 Kontrolní software (9-16 let)

33 „Vím o Internetu více než rodiče“

34 VI. ŠKOLA, DĚTI A INTERNET

35 Co chybí ve škole (názory náctiletých a IT odborníků) Školní výuka: aplikace Microsoft Office, zejména WORD a Excel plus případně protokol pro tvorbu webu Školní výuka: aplikace Microsoft Office, zejména WORD a Excel plus případně protokol pro tvorbu webu Výuka není zaměřena na možná rizika na PC a Internetu, jejich řešení, bezpečné chování na Internetu. Také otázka autorských práv a jejich dodržování s ohledem na duševní výtvory lidské činnosti není součástí výuky ani specializovaných přednášek „Ve škole máme protidrogovou ochranu, počítačovou ne“ (dívka, ZŠ, 13 let). „Učitel by nás s tím mohl více seznámit, žádná taková osvěta není“ (dívka, gymnázium, 17 let). Výuka není zaměřena na možná rizika na PC a Internetu, jejich řešení, bezpečné chování na Internetu. Také otázka autorských práv a jejich dodržování s ohledem na duševní výtvory lidské činnosti není součástí výuky ani specializovaných přednášek „Ve škole máme protidrogovou ochranu, počítačovou ne“ (dívka, ZŠ, 13 let). „Učitel by nás s tím mohl více seznámit, žádná taková osvěta není“ (dívka, gymnázium, 17 let).

36 Co chybí ve škole (názory náctiletých a IT odborníků) I oslovení odborníci na IT bezpečnost postrádají výraznější vliv školy na děti a mladistvé. (rodiče to být nemohou, protože sami o dané problematice moc neví). „Nikdo zde lidi nepřipravuje, to že nemáte otevřít nedůvěryhodnou přílohu apod. To, že nemáte jít na červenou, Vám odmala rodiče vštěpují“. I oslovení odborníci na IT bezpečnost postrádají výraznější vliv školy na děti a mladistvé. (rodiče to být nemohou, protože sami o dané problematice moc neví). „Nikdo zde lidi nepřipravuje, to že nemáte otevřít nedůvěryhodnou přílohu apod. To, že nemáte jít na červenou, Vám odmala rodiče vštěpují“. Důležitost bezpečnostní osvěty ve školách vyjádřil jeden z IT takto:„je to důležitější než sexuální výchova“. Důležitost bezpečnostní osvěty ve školách vyjádřil jeden z IT takto:„je to důležitější než sexuální výchova“. „Akorát nám na hodinách informatiky zablokovali všechny stránky, i pitomej Facebook si tam nepustím. Je to síla. Prostě když už to máš všechno hotový, tak nechápu, proč by sis nemohla jen tak otevřít nějakou jinou stránku, než máš mít.“ (dívka 14 let) „Akorát nám na hodinách informatiky zablokovali všechny stránky, i pitomej Facebook si tam nepustím. Je to síla. Prostě když už to máš všechno hotový, tak nechápu, proč by sis nemohla jen tak otevřít nějakou jinou stránku, než máš mít.“ (dívka 14 let)

37 VII. ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ

38 Závěry a doporučení I  V ČR užívá Internet dětí ve věku 6-17 cca 85 %  Informace dětí, rodičů o problémech spojených s užíváním Internetu jsou nedostatečné  Škola toto téma nepokrývá dostatečně, existují pouze pilotní projekty (Saferinternet, E-bezpečí)

39 Závěry a doporučení II  osvěta rodičů – částečně možná  osvěta dětí – od nejranějšího věku (tedy již na 1. stupni, umí se pohybovat na Internetu ještě než jdou do školy skrze obrázky a ikony)  nutné metodické materiály pro učitele (nejen ICT)  nutná spolupráce všech NGO a také IT sektoru (náznaky např. Microsoft + Saferintenternet)

40 Díky za pozornost a případné otázky Petr Soukup soukup@fsv.cuni.cz


Stáhnout ppt "Děti, rodina a online kriminalita Magistrát hl. m. Praha 12. 10. 2011 Petr Soukup a kol. FSV UK."

Podobné prezentace


Reklamy Google