Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ 2012 - 2020 EXPORTNÍ STRATEGIE 2012 - 2020 Implementace nové proexportní politiky Zdeněk Vališ, M.A. Ředitel.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ 2012 - 2020 EXPORTNÍ STRATEGIE 2012 - 2020 Implementace nové proexportní politiky Zdeněk Vališ, M.A. Ředitel."— Transkript prezentace:

1 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ EXPORTNÍ STRATEGIE Implementace nové proexportní politiky Zdeněk Vališ, M.A. Ředitel sekce zahraničního obchodu

2 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ NÁVAZNOST NA EXPORTNÍ STRATEGII 2012 – 2020 Zaměření exportní strategie:zjednodušení a zefektivnění přístupu českých exportérů k podpoře státu a ke službám spojených s exportem Definovány tři nosné pilíře usnadňující realizaci tohoto cíle: Zpravodajství pro export I. Rozvoj exportu II. Rozvoj obchodních příležitostí III. Integrovaná síť Obchodních misí MPO Služby pro exportéry poskytované MPO a jeho zahraniční sítí Globální diverzifikace exportu Exportní financování a pojištění Nejdůležitější projekty pro české exportéry:

3 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ INTEGROVANÁ SÍŤ OBCHODNÍCH MISÍ MPO ZAHÁJENÍ PROCESU OPTIMALIZACE ZAHRANIČNÍ SÍTĚ MPO  NOVÝ SYSTÉM FUNGOVÁNÍ 3. REALIZACE SLUŽEB PODNIKATELŮM NA ZAHRANIČNÍCH TRZÍCH 5. REALIZACE SLUŽEB V RÁMCI ZAHRANIČNÍCH AKCÍ (veletrhy, výstavy, cílené prezentace) 7. INFORMAČNÍ SLUŽBY ZE ZAHRANIČNÍCH TRHŮ (statistiky, data, legislativa) 1. ZAHRANIČNÍ SÍŤ MPO FRONT OFFICE 4. NABÍDKA SLUŽEB BACK OFFICE PODNIKATELŮM 6. AKCE CzechTrade (komunikace s podnikateli, asociacemi, aliancemi) 8. IS SINPRO (exportní příležitosti, poptávky a aktivity z trhů) 2. CzechTrade - CzechInvest BACK OFFICE PODNIKATELSKÁ SFÉRA (EXPORTÉŘI) + MPO + PARTNEŘI V PODPOŘE EXPORTU

4 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ Rozšiřování Zahraniční sítě – trhy Asie, Blízkého východu Země Růst HDPRůst vývozu (ČR) /2012 (1-9) Čína10,30116,7 Indie1,1081,6 Irák0,80143,5 Izrael4,80136,7 Japonsko4,00140,3 Singapur14,50136,9 SAE3,20111,2 Thajsko7,80134,8 Turecko8,90136,8 Vietnam6,80235,1 Austrálie2,70142,2

5 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ Rozšiřování Zahraniční sítě – trhy Severní a Střední Ameriky Země Růst HDPRůst vývozu (ČR) /2012(1-9) Kanada3,20108,3 Mexiko5,40145,9 USA3,00132,0

6 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ Rozšiřování Zahraniční sítě – trhy Jižní Ameriky Země Růst HDPRůst vývozu (ČR) /2012 (1-9) Argentina9,20102,6 Brazílie7,50115,2 Chile5,20127,9 Kolumbie4,30122,7 Peru8,80150,1

7 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ Rozšiřování Zahraniční sítě – trh Afriky Země Růst HDPRůst vývozu (ČR) /2012 (1-9) Egypt5,10136,7 JAR2,8094,5 Maroko3,70105,1 Angola3,4093,8 Etiopie8,00106,7 Ghana7,7089,3 Nigérie8,70108,4 Senegal4,20120,9

8 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ Zahraniční síť – trhy Evropské unie Země Růst Růst (ČR) HDP vývozu /2012 (1-9) Belgie 1,90100,9 Bulharsko1,70124,7 Dánsko1,10104,3 Francie1,7097,9 Chorvatsko098,3 Itálie0,4091,5 Lotyšsko5,50122,0 Maďarsko1,70106,0 Německo3,10103,3 Norsko1,70105,7 Polsko4,40100,4 Rakousko3,10105,4 Rumunsko2,50105,6 Srbsko1,80103,3 Španělsko0,7098,2 Švédsko4,0096,3 Švýcarsko1,90102,0 Velká Británie 0,70110,1

9 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ INTEGROVANÁ SÍŤ OBCHODNÍCH MISÍ MPO ZAHÁJENÍ PROCESU OPTIMALIZACE ZAHRANIČNÍ SÍTĚ MPO 38 kanceláří MPO k primární zaměření na obchod a investice Sjednocení a rozšíření sítě cese smluv, jednání s resorty, převody/sdílení agend – obchod/investice) Realizace nového systému fungování back office – MPO – firemní sektor Nastavení komunikace back office/zahraniční síť Příprava společné nabídky služeb JIŽ ZAHÁJENO zahraniční síť – back office – MPO – firmy Systém komunikace kontrolingu, účtování a financování provozu zahraniční sítě MPO Finální nastavení řízení při akreditaci OM, vymezení kompetencí (předložen návrh dohody MPO/MZV) Součinnost s MZV dle schváleného harmonogramu Výběrová řízení PLÁN

10 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ Poradenství / konzultace dle jednotlivých oborů (centrála) Poradenství / konzultace v regionech (regionální kontaktní místa CT + CI) EXPORTNÍ PORADENSTVÍ: OBOROVÍ SPECIALISTÉ Exportní příležitosti Oborové analýzy Informační servis pro firmy v rámci Exportního klubu a Exportních balíčků Vnitřní oborová znalost CT INFORMAČNÍ SERVIS: ODDĚLENÍ INFORMAČNÍCH SLUŽEB Odborné semináře a kurzy Teritoriální semináře Exportní konference Další vzdělávací akce VZDĚLÁVÁNÍ: ODDĚLENÍ EXPORTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ SLUŽBY PRO EXPORTÉRY ZAJIŠTĚNÍ: CZECHTRADE, SEKCE SLUŽEB PRO EXPORTÉRY

11 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ NABÍDKA SLUŽEB PRO EXPORTÉRY EXPORTNÍ KLUB CzechTrade: Českým exportérům - pro aktivní využívání služeb zahraniční sítě MPO a informačního servisu CzechTrade: Členství v databázi Czech Exporters  Newsletter CzechTrade  Informační servis CzechTrade  Exportní příležitosti a zahraniční poptávky (ověřené)  Exportní konzultace v ČR (časová priorita)  Setkání se zástupci zahraniční sítě MPO v ČR (časová priorita)  Teritoriální konference  Analýza exportní připravenosti BASICBUSINESSPLUS Podmínky ročního členství v Exportním klubu: příspěvek ve výši Kč NA ZÁKLADNÍ SLUŽBY POSKYTOVANÉ V RÁMCI EK NAVAZUJÍ BALÍČKY SLUŽEB ODPOVÍDAJÍCÍ KONKRÉTNÍM POTŘEBÁM KLIENTA:

12 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ NABÍDKA SLUŽEB PRO EXPORTÉRY Balíčky služeb BASIC Teritoriální screening (1 země a 1 obor) Analýza trendů a obchodních příležitostí (1 země a 1 obor) Oborově zaměřené semináře (2x ročně) Teritoriálně zaměřené semináře (2x ročně) Konzultace se zahraničními zástupci (3 země) Účast na Meeting Point Doporučení vhodných veletrhů a výstav Vyhledání obchodních kontaktů – longlist (1 země) BUSINESS Oborový screening (1 země a 1 obor) Analýza trendů a obchodních příležitostí (1 země a 1 obor) Neomezený přístup na exportní semináře Vyhledání a ověření obchodních kontaktů (1 obor, 1 země) - shortlist Oslovení vybraných subjektů a ověření zájmu o spolupráci (subjekty z shortlistu) Organizace obchodních jednání vč. Follow up Konzultace se zahraničními zástupci (5 zemí) Garantovaná účast na Meeting Point, MSV apod. IPR – Konzultace v oblasti průmyslového vlastnictví PLUS Individuální služby na základě konkrétních požadavků klientů: Příklady: Dlouhodobá exportní asistence Realizace akvizičních cest Právní, daňový a celní servis IPR – Aplikace zahr. průmyslově-právní ochrany Office outsourcing Teritoriální screening nad rámec balíčků Basic a Business Analýza trendů a obchodních příležitostí nad rámec balíčků Basic a Business Průzkum trhu PAUŠÁLY CENA BALÍČKU: Kč (MSP/PRIORITNÍ ZEMĚ) – Kč (VELKÝ PODNIK/ZEMĚ EU) SOUČASNÁ CENA DLE HODINOVÉ SAZBY: Kč CENA BALÍČKU: Kč (MSP/PRIORITNÍ ZEMĚ) Kč (VELKÝ PODNIK/ZEMĚ EU) SOUČASNÁ CENA DLE HODINOVÉ SAZBY: Kč

13 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ SLUŽBY POSKYTOVANÉ PODNIKATELSKÉ VEŘEJNOSTI ZDARMA Finanční prostředky získané prostřednictvím Exportního klubu/Balíčků budou použity pro organizaci cílených zahraničních misí asociací, aliancí a firem a účasti na zahraničních oborových veletrzích. Konzultace poskytované centrálou a regionálními manažery (oborové informace, exportní poradenství, mapování potřeb klientů)  Základní informace o teritoriích  Základní podmínky pro uplatnění českého zboží / služeb na zahraničních trzích  Exportní konference  Exportní příležitosti (zahraniční poptávky neověřené, projekty a tendry, investiční příležitosti, nabídky zahraničních firem)  Mapa oborových příležitostí pro prioritní /zájmová teritoria Cílené zahraniční prezentační a kontaktní mise pro exportní aliance a oborové asociace do prioritních a zájmových teritorií NABÍDKA SLUŽEB PRO EXPORTÉRY SLUŽBY ZDARMA

14 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ GLOBÁLNÍ DIVERZIFIKACE EXPORTU TERITORIÁLNÍ STRUKTURA VÝVOZU ČR: projekce 2012 (na bázi 01-09/2012) celkem: 3,13 bil. Kč EXPORT DO EU:2,51 bil. Kč OSTATNÍ EXPORT:0,62 bil. Kč CÍLE PROJEKTU:  expanze českého exportu  zpřístupnění vzdálených trhů malým a středním podnikům  snížení rizik plynoucích z úzce zaměřené orientace exportu  podpora stability českého hospodářství

15 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ GLOBÁLNÍ DIVERZIFIKACE EXPORTU PLNĚNÍ PODPORY ČESKÉHO EXPORTU Koncepční činnost ve vztahu k exportním teritoriím Definováno 12 prioritních zemí; vytvořeny expertní týmy a akční plány pro každou prioritní zemi Definováno 26 zájmových zemí Komunikace s podnikatelským prostředím Zpracovány interaktivní profily prioritních zemí a zájmových zemí a dalších vybraných území v prostředí portálu Podnikatelské mise v doprovodu vrcholových představitelů ČR Uskutečněno 16 misí do zemí mimo EU (z toho 9 prioritních a 1 zájmová země) Vytvořen nový nástroj pro vyhodnocování cest - interní akční plán Zasedání Smíšených výborů, komisí a pracovních skupin Uskutečněno 16 zasedání smíšených orgánů (z toho 5 prioritních a 3 zájmové země) Veletrhy a výstavy (2/3 v prioritních a zájmových zemích), dále se uskutečnily Technologické dny, teritoriální setkání, semináře, business fóra….. 75 společných účastí na specializovaných výstavách v zahraničí, 30 OÚ v 16 zemích, v tuzemsku 20 propagačních akcí – incoming a workshopy, dále proběhlo 58 akcí (z toho 19 v prioritních a 12 v zájmových zemích

16 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ GLOBÁLNÍ DIVERZIFIKACE EXPORTU -ještě v r NÁSTROJE DIVERZIFIKACE Uskutečnit mise do 8 zemí mimo EU (z toho 5 prioritních a 1 zájmová země) Podnikatelské mise v doprovodu vrcholových představitelů ČR Uskutečnit 6 zasedání smíšených orgánů (z toho 3 prioritní země) Zasedání Smíšených výborů, komisí a pracovních skupin Uskutečnit 13 akcí (z toho 6 v prioritních zemích a 1 v zájmové zemi) Technologické dny, teritoriální setkání, semináře, business fóra 2/3 akcí bude realizováno v prioritních a zájmových zemích Plán oficiálních výstavních a veletržních akcí na rok 2013

17 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ GLOBÁLNÍ DIVERZIFIKACE EXPORTU VE STATISTIKÁCH / Index 2012/ – 09 / 2011 (mil. Kč) 01 – 09 / 2012 (mil. Kč) Celkový vývoz108, EU104, Prioritní země131, Zájmové země113, Snížení podílu EU na vývozu z ČR - z 83,5 % na 81 % Celkový vývoz meziročně stoupl o 8% Vývoz do prioritních zemí meziročně stoupl o 31,3% Vývoz do zájmových zemí meziročně stoupl o 13,2 %

18 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ GLOBÁLNÍ DIVERZIFIKACE EXPORTU POROVNÁNÍ STATISTIK Podíl EU na vývozu z ČR se snižuje (i když hodnota vývozu roste) Podíl prioritních zemí na vývozu z ČR se zvětšuje; roste rovněž podíl zájmových zemí Výběr prioritních a zájmových zemí byl dobře zacílen: pokrývá rozhodující část vývozů mimo EU Projekce EU85,385,284,784,083,081,0 Prioritní země 7,8 7,9 7,5 8,4 9,411,0 Zájmové země 5,1 4,8 5,4 5,5 5,7 Ostatní 1,8 2,1 2,4 2,1 2,3

19 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ EXPORTNÍ FINANCOVÁNÍ A POJIŠTĚNÍ inovace produktů a služeb posílení kapacity bankovního systému usnadnění přístupu ke zdrojům financování exportu NOVÁ PROEXPORTNÍ POLITIKA Oblasti změn: Zdroje a kapacita pro exportní financování Produkty (inovace, diverzifikace exportu a rozvoj mezinárodní spolupráce) Zjednodušení a usnadnění přístupu k exportnímu financování Legislativní zabezpečení státní podpory exportu Projekt kanceláří ČEB v zahraničí

20 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ EXPORTNÍ FINANCOVÁNÍ A POJIŠTĚNÍ INOVACE PRODUKTŮ A SLUŽEB Zajištění zdrojů pro exportní financování pro rok 2012: ČEB:660 miliónů Kč na podporu činnosti posílení likvidity ČEB z volných zdrojů státního rozpočtu formou půjček EGAP:1 miliarda Kč do pojistných fondů IMU:systém dorovnávání úrokových rozdílů 150 miliónů Kč Předpoklady pro následující kapacitu exportního financování: ČEB:25 miliard Kč přímých úvěrů EGAP:50 miliard Kč pojištění a záruky

21 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ EXPORTNÍ FINANCOVÁNÍ A POJIŠTĚNÍ INOVACE PRODUKTŮ A SLUŽEB / V ROCE 2012 Legislativní změny: IMU:Dorovnávání úrokových rozdílů komerčním bankám - novela zákona č. 58/1995, Sb. o pojišťování a financování vývozu se státní podporou – v legislativně právním procesu Odstranění problému zdanění pojistných plnění –novela zákona č. 458/2011 Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů – v legislativně právním procesu. Garance ČEB pro oblast financování malých a středních podniků: dohoda ČEB s ČSOB o spolupráci

22 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ EXPORTNÍ FINANCOVÁNÍ A POJIŠTĚNÍ INOVACE PRODUKTŮ A SLUŽEB / DO KONCE ROKU 2012 A V ROCE Dohody o poskytování garancí ČEB Zastoupení ČEB v Turecku Vznik Platformy exportního financování 2013 Nový produkt - Částečné pojištění EGAP Velké obchodní případy / Procesní mechanismus exportního financování a pojištění Státní podpora exportu formou tzv. vázané pomoci

23 EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ Děkuji Vám za pozornost.


Stáhnout ppt "EXPORTNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY PRO OBDOBÍ 2012 - 2020 EXPORTNÍ STRATEGIE 2012 - 2020 Implementace nové proexportní politiky Zdeněk Vališ, M.A. Ředitel."

Podobné prezentace


Reklamy Google