Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAleš Kopecký
1
Tematické setkání externí skupiny MŠMT 11. 4. 2013 Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání
2
Specifický cíl 4 Rozvoj systému hodnocení kvality a strategického řízení ve vzdělávání
3
Aktuální situace odeslání předběžného návrhu na MMR 29. 3. 2013 intervenční logika – úprava a odeslání MMR 3. 4. 2013 Návrh bude dále rozpracováván a upřesňován v průběhu dubna v návaznosti na Vaše připomínky, připomínky pracovních skupin a upřesňování metodických podkladů.
4
Úkoly - duben Zpracování finančního plánu OP VVV Zpřesnění strategické části programu a popisu prioritních os Zpřesnění indikátorové soustavy Zpřesnění horizontálních principů Dopracování integrovaných přístupů Zpřesnění popisu řízení a implementace programu Dopracování ex-ante a SEA hodnocení OP VVV Zahájení přípravy Prováděcího dokumentu
5
Celkový harmonogram 1. Do konce března 2013První návrhy programů předloženy MMR Do konce května 2013První návrhy programů předloženy vládě ČR pro informaci Spolu s programy vládě předložen návrh Dohody o partnerství 2. Červen – podzim 2013Programy dopracovávány Podzim 2013Předložení programů ke schválení vládě ČR Spolu s programy předložení Dohody o partnerství 3. NásledněProgramy předloženy Komisi
6
Struktura OP VVV Osa 1 – Posilování kapacit pro kvalitní veřejný výzkum Osa 2 – Rozvoj podmínek pro využití výzkumu jako zdroje dlouhodobé konkurenční výhody Osa 3 – Rozvoj vysokých škol Osa 4 – Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání
7
Struktura PO4 1.Rozvoj inkluzívního vzdělávání 2.Zvýšení kvality a otevřenosti předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ 3.Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích 4.Rozvoj systému hodnocení kvality a strategického řízení ve vzdělávání 5.Zkvalitnění pregraduální přípravy pedagogických pracovníků 1.Zvyšování kvality odborného vzdělávání včetně posílení jeho relevance pro trh práce 2.Propojení počátečního a dalšího vzdělávání
8
SC 4 Rozvoj systému hodnocení kvality a strategického řízení ve vzdělávání Východiska: Specifickým cílem je vytvoření integrovaného systému monitorování a hodnocení jako nástrojů strategického řízení kvality a rovnosti ve vzdělávání. Nedílnou součástí tohoto cíle je zvýšení kompetencí v oblasti monitoringu a hodnocení u aktérů na všech úrovních systému. Hodnocení na úrovni systému bude schopné komplexně monitorovat situaci ve vzdělávacím systému z hlediska podpory rovných příležitostí Santiago, OECD, 2012; McKinsey and Company, 2010 NPR 2012; PISA 2009 Results: Overcoming Social Background Volume II, OECD, 2009.
9
Očekávané měřitelné výsledky Vznik propojeného systému k monitorování a hodnocení Na všech úrovních vzdělávacího systému se zvýší kompetence pro práci s daty a k vyhodnocování výsledků vzdělávání Vytvoření systému monitorování, publikování výsledků hodnocení kvality vzdělávání na úrovni MŠ, ZŠ, SŠ a informování veřejnosti Vytvoření vzdělávacích standardů pro hodnocení klíčových kompetencí a nástrojů pro hodnocení pokroku dětí a žáků v těchto oblastech. Vytvoření a ověření nástrojů pro vzdělávání ředitelů v oblasti vedení pedagogických pracovníků k vyšší kvalitě výuky a vzdělávání. Vytvoření systému propojení externího a interního hodnocení škol a školských zařízení
10
Očekávané měřitelné výsledky a navržené aktivity k dosažení cíle Vytvoření uceleného systému hodnocení, který bude zahrnovat hodnocení žáků, škol, školských zařízení, pedagogických pracovníků, hodnocení na úrovni systému, tyto složky budou propojené a sladěné. Hodnocení na úrovni systému bude zahrnovat kritéria naplňování cílů v oblasti rovných příležitostí, tak aby bylo možné systematicky a komplexně monitorovat nerovnosti ve vzdělávacím systému Vytvoření systému, např. k monitorování úrovně spravedlivosti vzdělávacího systému, získávání národních dat o výsledcích i zázemí žáků, včetně účasti v mezinárodních šetřeních Vytvoření a ověření vzdělávacích standardů pro celou šíři vzdělávacích cílů, včetně klíčových kompetencí a příprava nástrojů pro hodnocení pokroku žáků ve všech oblastech vzdělávání. Vytvoření nástrojů pro průběžné vyhodnocování pokroku žáků ve všech oblastech vzdělávání, spolu s ukázkami žákovských prací, které umožní pedagogům porozumět stanoveným vzdělávacím cílům (jak vypadá výkon žáka, který dosahuje stanoveného standardu). Podpora celých škol při aplikaci postupů k zajišťování a vyhodnocování spravedlivosti na místní úrovni.
11
…výsledky a aktivity II. Hodnocení bude zahrnovat jak sumativní, tak formativní složky. Budou připraveny a ověřeny dosud chybějící nástroje pro hodnocení některých podstatných vzdělávacích cílů, například klíčových kompetencí. Pedagogičtí pracovníci se budou vzdělávat v oblasti kontinuálního vyhodnocování pokroku jednotlivých žáků a v oblasti poskytování zpětné vazby jak žákům, tak i jejich rodičům. Rozvoj formativního hodnocení žáků ve školách a školských zařízeních. Podpora pedagogických pracovníků v produktivní kultuře učení žáků, včetně schopnosti vyhodnocovat kvalitu výuky a poskytovat zpětnou vazbu žákům i jejich rodičům. Vytvoření a ověření vzdělávacích standardů pro celou šíři vzdělávacích cílů, včetně klíčových kompetencí a příprava nástrojů pro hodnocení pokroku žáků ve všech oblastech vzdělávání. Vytvoření nástrojů pro průběžné vyhodnocování pokroku žáků ve všech oblastech vzdělávání, spolu s ukázkami žákovských prací, které umožní pedagogům porozumět stanoveným vzdělávacím cílům (jak vypadá výkon žáka, který dosahuje stanoveného standardu).
12
…výsledky a aktivity III. Budou připraveny nástroje pro zavedení procesů tzv. moderace v rámci škol i mezi školami, aby se zvýšila míra spolehlivosti hodnocení, které provádějí pedagogičtí pracovníci. Cílem je zajistit, aby se způsoby, jak pedagogičtí pracovníci hodnotí a známkují žáky, tolik nerůznily, a zvýšila se spravedlnost v této oblasti. Zavedení procesů moderace za účelem zajištění konzistence sumativního hodnocení žáků (benchmark) prostřednictvím práce s nástroji pro průběžné vyhodnocování pokroku žáků s ukázkami žákovských výkonů. Ředitelé škol zvýší své kompetence v oblasti vedení pedagogických pracovníků. Zlepšení kompetencí ředitelů škol v oblasti pedagogického vedení a posílení hodnocení těchto kompetencí
13
…výsledky a aktivity IV. Aktéři na všech úrovních systému zvýší prostřednictvím vzdělávání, získávání a vyhodnocování zkušeností své kompetence v oblasti hodnocení, monitoringu a práce s daty. Budování kapacit v oblasti hodnocení, monitoringu a využití dat ke strategickému řízení, se zvláštním zřetelem na rovné příležitosti, prostřednictvím vzdělávání aktérů na všech úrovních vzdělávacího systému, včetně využití zahraničních zkušeností.
14
Otázky k diskusi Návrhy implementace (formy projektů) Motivace neaktivních škol Typy příjemců Územní dimenze Návrhy indikátorů výsledků a výstupů
15
Připomínky externí skupiny Poznámka – územní plán řešen ve SC 1 Implementace projektů bude postupovat shora dolů – od stanovení cílů, standardů, nástrojů k jejich hodnocení, vzdělávání aktérů, k podpoře jednotlivých škol. Bude využit princip sociálních inovací.
16
Děkujeme Vám za spolupráci! Ing. Dana Pražáková, PhD. Mgr. Pavla Růžková, PhD. Mgr. Tomáš Zatloukal
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.