Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMatyáš Hruda
1
Žáci-cizinci na českých školách
2
26.7.2015www.meta-os.cz2 Žáci-cizinci: kolik a odkud? Školní rok 2008 / 2009: základní školy 13 583 střední školy 7 134 ZŠ: Vietnam, Ukrajina, Slovensko, Rusko, Mongolsko, Moldavsko, Čína SŠ: Vietnam, Ukrajina, Slovensko, Rusko, Kazachstán, Německo
3
26.7.2015www.meta-os.cz3 Individuální vzdělávací plán IVP dokument, který upravuje obsah vzdělávání na základě individuálních potřeb jednotlivého žáka IVP pro žáky-cizince Audit (příjezd do ČR, nástup na ZŠ, vzdělávací historie, rodinná situace, jazyková vybavenost, sociální projevy a charakteristiky) Konstrukce (organizace výuky, jednotlivé předměty – obsah → cíl → výstup, doba, metody, materiály, hodnocení) Ředitel školy, zákonný zástupce, žák
4
26.7.2015www.meta-os.cz4 Asistent pedagoga Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů Asistence při výuce a mimo výuku
5
26.7.2015www.meta-os.cz5 Výuka českého jazyka pro děti- cizince Získat peníze na kurz (rozvojové programy MŠMT, prostředky ESF, vlastní příspěvky) Nízkoprahový charakter (rozdíln ý věk, země původu, znalost ČJ) Absence materiálů Příprava lekce / pracovního listu: – Téma – Cíl – Slovní zásoba, gramatika – „lepení “ z více zdrojů
6
26.7.2015www.meta-os.cz6 Jaký byl pro tebe první kontakt s českou školou a co pro tebe bylo nejobtížnější? Amar, Mongolsko, 13 let, v Česku 3 roky, 5. třída „Do školy jsem nastoupil měsíc po příjezdu. To bylo dobrý. Já jsem ani nepotřeboval jazyk, byl tady už jeden chlapec z Mongolska, který uměl česky a všechno mi překládal. Pak jsme ale trošku zlobili, a tak mě poslali do jiný třídy. A to bylo asi dobře, jinak bych se česky vůbec nenaučil. Pak už netrvalo tak dlouho, než jsem začal rozumět. Hned jsem našel kamarády. Ve třídě mi dost pomáhali, například vysvětlovali věci přes obrázky - jak děti, tak i učitelky. Doma jsem se vůbec neučil, jen jsem si hrál s dětmi a najednou jsem začal rozumět. Teď už mám hodně českých kamarádů, jezdíme spolu na kole, vídáme se často i po škole. Ale nerozumět je těžký. Například když učitelka při tělocviku vysvětluje nějakou hru, vy to nechápete a nemůžete se zapojit.“
7
26.7.2015www.meta-os.cz7 Jaký byl pro tebe první kontakt s českou školou a co pro tebe bylo nejobtížnější? Svitlana, Ukrajina, 16 let, v Česku 1 rok, 9. třída „První den jsem do školy přišla jako na Ukrajině, bílá blůza a černá sukně, copánky. Viděla jsem, že se na mě dívají nějak divně. Všimla jsem si, že tady si chodí každý, v čem chce, že nemají uniformy. To se mi líbilo. Kamarádky mě dopředu varovaly, že děti jsou tu zlý, vysmívají se. A tak jsem se první měsíc moc bála, ale pak se mi ve škole moc líbilo a teď se mi ani ze školy nechtělo. Nejtěžší je matematika a česká literatura. A neporozumění. To jsem se dost styděla, když mi někdo něco vysvětloval, a pak se zeptal: „Chápeš?“, a já: „Jo, chápu“, ale nic jsem nepochopila. Ale člověku se nechce pořád přiznávat, že nerozumí. A ještě mi chyběla nějaká kamarádka, která by rozuměla rusky.“
8
Děkuji za pozornost! Mgr. Petra Hlavničková hlavnickova@meta-os.cz www.meta-os.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.