Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTobiáš Beran
1
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Spojky (konjunkce) Jméno autora:Kateřina Halaštová Vytvořeno dne:2.6. 2013 Metodický popis – anotace:Opakuje znalosti o spojkách, prezentace obsahuje i cvičení kontrolující porozumění učivu. SPOJKY (KONJUNKCE)
2
Spojují větné členy nebo věty a vyjadřují jejich významový či obsahový poměr Nejsou samostatnými větnými členy Patří k neohebným slovním druhům SPOJKY (KONJUNKCE)
3
Věty mohou být spojeny i jinými slovními druhy, např. vztažnými zájmeny (kdo, co, který, jaký, čí, jenž) nebo zájmennými příslovci (kde, kdy, odkud, kudy…) PAMATUJ!
4
1) Poměr slučovací a, i, nebo, či, ani, také, pak, potom i – i, ani – ani, ať - ať 2) Poměr stupňovací ba, ba i, dokonce, dokonce i, nejen – ale i, nejen – nýbrž i 3) Poměr odporovací ale, avšak, však, nýbrž, leč, naopak 4) Poměr vylučovací nebo, anebo, buď – anebo 5) Poměr důsledkový proto, tedy, tudíž, a proto, a tedy, a tudíž, a tak, a proto 6) Poměr důvodový neboť, vždyť, totiž SPOJKY SOUŘADICÍ - PARATAKTICKÉ
5
Uvozují vedlejší věty a mohou vyjadřovat poměr: Příčinný – protože, poněvadž, jelikož… Účelový – aby Podmínkový – kdyby, jestliže, jestli, když… Přípustkový – ačkoliv, ač, přestože, i když, třebaže… Časový – když, jakmile, než… Obsahový – že, aby… SPOJKY PODŘADICÍ - HYPOTAKTICKÉ
6
1)Jednoduché a složené spojky – že, když, ať, než, když, zatímco… 2)Víceslovné – i když, a proto, ba dokonce… Někdy jsou spojky rozděleny a každá část je v jiné větě či její části (Martin byl nejen vynikajícím studentem, ale i sportovcem.) DALŠÍ ČLENĚNÍ SPOJEK:
7
Spojky rozdělit na parataktické a hypotaktické: když, protože, neboť, ani, že, abychom, totiž, nebo, jestliže, dokonce, přestože, jakmile, i, či, než, jelikož, abyste CVIČENÍ 1:
8
Doplnit vhodné spojky: Hladina řek stoupala, …... v noci vytrvale pršelo. Alena byla v testu neúspěšná, …… se na písemku pečlivě připravovala. Petr neznal telefonní číslo lékaře, …… zavolal na informační linku. …… se dozvíš výsledek zkoušky, zavolej mi. Nejvýhodnější by bylo, …… změnili bankovní ústav. Vracel se do míst, …… strávil své dětství. Řekl, … … ho může kdykoliv navštívit. CVIČENÍ 2:
9
Zdůvodnit psaní čárek ve větách: U Randýsků mě nejen nechali osušit, ale dovezli mě i domů. Přestože venku mžilo, byla to příjemná procházka. Pes, který štěká, nekouše. Neposloucháš, a tak si nezasloužíš odměnu. Nejdříve si odnesl zavazadla do auta a pak spěchal na nádraží. CVIČENÍ 3:
10
Podle schématu vytvořit vlastní souvětí: 1VH, i když 2VV Jakmile 1VV, 2VH a 3VH 1VHa, který 2VV, 1VHb 1VH, kudy 2VV 1VH, a proto 2VH CVIČENÍ 4:
11
MARTINEC, Ivo; TUŠKOVÁ, Jana Marie; ZIMOVÁ, Ludmila. Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009. KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2002. HAVRÁNEK, Bohuslav; JEDLIČKA, Alois. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 1996. POUŽITÁ LITERATURA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.