Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Prezentační dovednosti
Můžeme mít ty nejskvělejší myšlenky a nápady, pokud je nebudeme umět vysvětlit a prezentovat, jsou k ničemu
2
Neverbální komunikace
PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, Praha 2
3
Mluvíme hlasovými orgány, ale komunikujeme tělem. (Abercombie)
4
Komunikace Ten, kdo mluví, říká nejen to, CO říká, zprostředkovává informace: o svém postoji k tématu o svém vyladění o svém poměru k partnerovi v rozhovoru
5
Čím komunikujeme? 10% slovy 90% mimoslovně
Neverbální signály oslovují podvědomí Řeč těla (mimika, gesta, hlas, dynamika, oblečení)
6
Funkce neverbální komunikace, 1
Doprovází a podporuje verbální sdělení Oslabuje verbální sdělení Zesiluje verbální sdělení Podporuje verbální sdělení Nahrazuje verbální sdělení Vyjadřuje zainteresované naslouchání nebo opak
7
Funkce neverbální komunikace, 2
Vyjadřuje stanovisko komunikačních partnerů Reguluje průběh dialogu Vyjadřuje vyladění a subjektivní stav komunikačních partnerů Vyjasňuje vztahy mezi partnery
8
Komunikační styly - negativní
Pseudo-objektivně střízlivý Ublížený a uražený Podsouvající přání Agresivně napadající Vyhýbavý Neschopný odporu Nepřímý
9
Komunikační styly - pozitivní
Emocionálně přímý
10
Složky neverbální komunikace
Vizuální signály: Držení těla a pohyb těla Gestika Mimika Zrakový kontakt Distanční chování Orientace těla Pohyb v prostoru
11
Držení těla a vystupování
Zprostředkovává: Nejistotu, pocit nadřazenosti, netečnost Křečovitost, napětí, uvolněnost Ochotu k rozhovoru, izolaci, nedůvěru, rezervovanost Otevřenost, nečestnost Zainteresovanost nasloucháním, předstíranou pozornost, nezájem
12
Pohyb a držení těla Klátivá chůze Ruce v kapsách Nedbalý postoj
Přílišná strnulost v pohybech Velmi rychlé pohyby Poklepávání prstů nebo nohou Příliš pomalé pohyby
13
Příklad (Knapp, in: Scherer/Wallbott, 1984,str. 324)
Zjistilo se, že: „ Stojící lidé zaujmou postoj se zkříženými pažemi spíše tehdy, jestliže se vzájemně nemají rádi. Člověk, který se odklání od svých komunikačních partnerů, vyvolává pocit odmítnutí, na rozdíl od člověka, který se k nim přiklání… Ten, kdo se snaží získat pozornost druhých a získat souhlas, se častěji usmívá, častěji přikyvuje hlavou a více gestikuluje. Člověk je hodnocen jako vřelý tehdy, když se usmívá, udržuje zrakový kontakt a nechává ruce v klidu
14
Gestika Je individuálně variabilní a zřejmě souvisí s temperamentem
Záleží na daném kulturním prostřední Gestika a její charakteristiky jsou vrozené
15
Gesta Gesta řeč doprovázejí, jen zřídka navazují
Rozlišovat doprovodnou gestiku od gestiky zaměřené na tělo (škřábání se na hlavě) – znak obsahové nebo situační nejistoty
16
Projevy úmyslné redukce gestiky
Vzrůstá frekvence přeřeknutí Větná stavba se stává komplikovanější Vzrůstá počet nechtěných, nesmyslných pauz Častěji dochází k přerušení myšlenkové niti Prezentující se snadněji „zarazí“
17
Gesto – Teď pozor Zdvižený prst nebo pero upozorňuje na důležitý okamžik. Ale všeho moc škodí, proto používejte toto gesto v omezené míře.
18
Gesto - Upřímnost Otevřenými dlaněmi směrem vzhůru dává prezentující najevo, že nepřišel s posluchači bojovat ani se nad ně povyšovat.
19
Mimika Výraz obličeje je závislý na: dané emoci
emočním či věcném postoji mluvčího/posluchače
20
Funkce mimiky Odráží osobní vlastnosti (každý má svůj typický výraz obličeje) Signalizuje emoce (radost, smutek) Prozrazuje stanovisko (souhlas, překvapení) Reaguje na průběh interakcí (zvedání obočí, čelo)
21
Emocionální postoj Emocionální pozitivní postoj k partnerovi v rozhovoru závisí: ze 7% na verbální složce, tj. obsahu ze 38% na intonaci z 55% na výrazu obličeje (zjistění Mehrabian, 1977)
22
Výzkumy v oblasti mimiky
Ukazují, že náš obličej dokáže velmi dobře klamat! Pro rozpoznání lži hraje klíčovou roli intonace hlasu
23
Zrakový kontakt Zrakový kontakt je nápadný především tam, kde chybí
Zrakový kontakt klesá se vzrůstající nejistotou nebo také při narůstající koncentraci na řešený problém I před větším publikem pomáhá zrakový kontakt navázání spojení Intenzivní, střídavý zrakový kontakt je vhodnější a efektivnější než letmý
24
Zrakový kontakt - vývoj
Už čtyřměsíční kojenci vykazují zrakový kontakt, vykazující typické chování dospělých z jejich kulturního prostředí V dospělosti se již nemění intenzita zrakového kontaktu
25
Funkce zrakového kontaktu
Reguluje průběh rozhovoru Signalizuje ochotu k rozhovoru a pozornost Zprostředkovává zpětnou vazbu Může signalizovat emocionální vyladění
26
Výsledky výzkumu (Kleck, Nuessle, 1986)
Osoby, které se 80% doby při mluvení dívaly na svého partnera, byly hodnoceny jako přátelské, sebevědomé a přirozené Osoby, které se dívaly na svého partnera 15% doby byly hodnoceny jako chladné, pesimistické, vyhýbavé, submisivní a lhostejné
27
Proxemika – práce s prostorem
Projevuje se: Interpersonální blízkostí Orientací těla a doteky (tzv. taktilní komunikace)
28
Výzkum (Cook, 1970) Postoj „bok po boku“, vnímán v situaci bez napětí jako kooperativní. Ovšem pokud je mezi partnery stres, vnímán jako napětí Postoj „naproti sobě“ působí konkurenčně a brzdí věcnou diskusi Postavení „v úhlu 90´“ je uvolněný konzervativní postoj
29
Postoje - Boss Ruce založené za zády, hlava mírně nadzvednutá
Neukazuje ruce, „Odhalením" svého břicha Pozor, podobně stojí i člověk, který má strach. Ten může mít rovněž ruce za zády, ale jeho hlava padá spíše dolů a nevyhledává oční kontakt s posluchači.
30
Postoje - Dominátor Ruce v bok Ruce za pásek Ruce do kapes
Lokty od těla
31
Postoje - Strašpytel řečník není schopen udržet oční kontakt a dívá se často mimo posluchače.
32
Zóny Osobní ( cm) Sociálně-poradenská (2,5 – 3,5 m) – vhodná pro prezentace Veřejná (od 3,5 m)
33
Hlas Mluv, aby tě bylo vidět
34
Auditivní dojem Jak je prezentující srozumitelný
Jak pozorný je posluchač Jak věrohodně působí Zda dokáže přesvědčit nebo ne
35
Poloha hlasu Zachovávejte fyziologicky správnou polohu hlasu
Vyšší poloha hlasu může znamenat jak nadšení a zájem, tak také podráždění, agresivitu Existuje těsná souvislost mezi polohou hlasu a věrohodností
36
Práce s přízvukem Střídání hlasitosti Střídání tempa řeči (s pauzami)
Střídání melodie řeči U prezentátora se střídavým přízvukem se častěji přehlížejí jiné nedostatky….
37
Práce s hlasitostí (dynamický aspekt)
Pomocí variabilní hlasitosti zdůrazňujeme důležité části řeči Příliš tichý projev ovlivňuje přesvědčivost Přílišná hlasitost blokuje komunikaci
38
Dojem rychlé řeči je často způsoben nedostatkem pauz a klesání hlasu
Tempo řeči Rychlejší řeč: Podporuje srozumitelnost Zvyšuje věrohodnost Dojem rychlé řeči je často způsoben nedostatkem pauz a klesání hlasu
39
Prezentace je příležitostí předat důležité informace, projevit vlastní názor, zvýšit atraktivitu a dopad informací či ovlivnit postoje posluchačů.
40
Nástroje prezentace Zásady tvorby prezentace Stavba projevu
Tradiční a moderní pojetí prezentace Technika
41
Zásady tvorby prezentace
PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, Praha 2
42
Tři hlavní cíle prezentace
Poučení – posluchači se musí něco dozvědět Pobavení – projev by se jim měl líbit Přehlednost – všechny části projevu musí být pro publikum jasné
43
Kontrolní seznam Co je cílem prezentace? Co chci, aby si lidé odnesli?
Kolik času mám na prezentaci? Znám své publikum? Jaké dotazy a připomínky mohu očekávat? Jaké pomůcky potřebuji? Znám prostředí?
44
Struktura prezentace Umožňuje se orientovat ve sdělení
Je důkazem vaší profesionality Je nástrojem pro prezentátora
45
Struktura Seznamte s ní publikum na začátku Uveďte ji v materiálech
Uveďte ji v prezentaci nebo na flipchartu Odkazujte se na ni v průběhu prezentace
46
Aby vám posluchači rozuměli
Výběr – řekněte jen to podstatné Strukturace – téma rozpracujte do bodů Detail – pouze přiměřený tématu Logika – od detailu k celku, chronologicky, abecedně Přechody – témata provazujte, „oslí můstek“ Věty – stručné a přehledné Jazyk – zkratky a odborné termíny vysvětlete
47
Tři složky sdělení Paraverbální Neverbální Verbální
48
Paraverbální sdělení Intonace Důraz Frázování
Informují o postoji a vlastním přesvědčí mluvčího
49
Neverbální Oční kontakt, mimika, gesta, postoj, proxemika
Předměty (oděv, doplňky)
50
Informují o obsahu a faktech
Vebrální Jazykové prostředky Informují o obsahu a faktech
51
Jak přesvědčit? Koncepce 1 – analýza cílových skupin, stanovení cíle
Koncepce 2 – struktura prezentace,sběr argumentů Vizualizace konceptu – od abstraktního ke konkrétnímu Použití medií a techniky Osobní vystupování Strategie interakce – otázky, námitky
52
Prezentace je víc než obal
Prezentátor : Orientace na cílovou skupinu Vystupování Zacházení s médii Vizualizace: - Struktura prezentace Pomůcky
53
Nepoužívat Termíny: celá řada možností, nejoptimálnější, děsně, strašně… Výrazy: pobavit se Absolutismy: vy všichni, určitě, všechny otázky … Neurčitosti: něco, nějak.. Záporné otázky: neměl bys?
54
Práce s chybou Bezpečná chyba – přeřeknutí, upuštění předmětu, chybný pohyb Nebezpečná chyba – špatná data, dvojsmysly Chybu vysvětlit opravit a nevracet se k ní!
55
Sedm zlatých pravidel pro vystoupení
Přístroje a pracoviště vždy prozkoumejte Pozitivně se nalaďte – těšte se na prezentaci Zaujměte pevný postoj Veďte posluchače pomůckami Vysvětlete každý prvek Ukažte, že vám na nich záleží Při nehodách a vyrušování – opravte se, pokračujte, neberte si všechno osobně
56
IQI - Individual Quality Increase s.r.o.
Tradiční vs moderní PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, Praha 2
57
Struktura prezentace - tradiční
Řekni co chceš říct Řekni to Řekni co jsi řekl
58
Struktura prezentace - moderní
Řekni pointu Řekni jak jsi k ní došel Řekněte co jste řekli
59
Jak to řeknu Úvod – max. 10 % času
Jádro - 70% času, 30% -40% při diskusi Ověření – 15% času, 35% -40% při diskusi Závěr- 5% času
60
Představení se Já jsem…. Budu mluvit o…. Definovaná struktura Pravidla
61
Tradiční pojetí prezentací
Věcné pojetí V jádru prezentace je klíčové sdělení Graduje k pointě
62
Moderní pojetí Prvky show Pointa ihned na začátku jádra sdělení
63
IQI - Individual Quality Increase s.r.o.
Technika PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová IQI - Individual Quality Increase s.r.o. certifikát nefinančních auditorských standardů EU norem Intosai v rozsahu ISO IQI - Individual Quality Increase s.r.o. Oldřichova 49, Praha 2
64
Vizualizační pomůcky Zapojení smyslů – udržují pozornost
Jednoduchost – obsah dělají srozumitelným Strukturace – zdůrazňují důležitá sdělení Názornost – usnadňují pochopení Logičnost – objasňují souvislosti
65
Zpětný projektor Pro prezentaci asi do 150 účastníků
66
Zpětný projektor + folie Vyrábí se rychle a snadno, levně
Lze je postupně rozvíjet a doplňovat Záloha pro počítačovou prezentaci - Podceňované médium Považují se za zastaralé
67
Jak pracovat se zpětným projektorem?
Nepřecházejte v paprscích projektoru Mluvte k aktuálnímu obrázku Nesedejte si
68
Flipchart Pro prezentaci asi do 30 účastníků
Zachycení nejdůležitějších výroků, hesel,čísel, org. struktur, spontánních komentářů
69
Flipchart + Jednoduché,levné Vzbuzuje důvěru
Práce se skutečným obrázkem - Závisí na rukopisu a grafickém talentu Málo flexibilní
70
Dia-projektor + Vhodné pro velké skupiny - Ztrácí se flexibilita
Není v Evropě běžné Pořadí je předem dané
71
Interaktivní tabule – dotykový povrch
+ Spojuje projekční plátno s vlastnostmi zpětného projektoru, flipchartu Spontánní tvorba Možnost přenášet na PP a tisknout - Finanční nákladnost
72
Powerpointová prezentace
+ Nízké náklady Vždy k dispozici Snadná kombinovatelnost - Vydání technice na milost a nemilost
73
Zásady správné PP Dostatečný kontrast mezi písmem a pozadím
Bezpatkové písmo Jeden typ písma Střídmé a vynímečné animace 5 – 7 řádků na snímek
74
Na co si dát pozor? Medium musí odpovídat situaci a vašemu záměru
Být dobře vidět a neunavovat Rozmanitost, ale s mírou Vy musíte zůstat středem pozornosti, vaše osobnost je nejdůležitější
75
Deset typů prezentací Neformální pracovní porada
Interní nebo externí porada o projektu Formální prezentace pro vedení Externí odborná přednáška Interní konference Externí prodejní akce Veřejné stanovisko Informační akce Prezentace na plakátech Školení
76
PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová
Děkuji za pozornost PhDr. Milana Hrubá PhDr. Iva Moravcová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.