Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAdriana Brožová
1
Tělo obchodního dopisu Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0265 Název školy Střední odborná škola stavební a Střední odborné učiliště stavební, Kolín II, Pražská 112 Označení materiálu 4/LI/PEK/3/5 Tematický okruhZpracování písemností – tělo obchodního dopisu Cílová skupina Žáci nástavbového oboru Podnikání Předmět/ročníkPísemná a elektronická komunikace/2. ročník Autor/ datum vytvoření Ing. Lindnerová Šárka/leden 2013 Anotace Výukový učební materiál je zaměřen na správné vypracování těla obchodního dopisu a na údaje v něm obsažené. Klíčová slova Tělo obchodního dopisu, oslovení, text obchodního dopisu, pozdrav, podpis, přílohy, doplňující údaje, stylizace a pravopis obchodního dopisu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní obrázek. Tělo obchodního dopisu č. 1
3
Oslovení Pod věcí vynecháme 2 řádky Píšeme od levé svislice Oslovujeme 5. pádem Za oslovením je čárka Mezi oslovením a prvním řádkem textu vynecháváme 1 řádek
4
Text dopisu Jednoduché řádkování Mezi odstavci vynecháváme 1 prázdný řádek Šířka levého i pravého okraje je vždy stejná (25 mm) Zarovnání nejčastěji do bloku
5
Pozdrav Mezi posledním řádkem textu a pozdravem vynechat 1 řádek Pozdrav považujeme za další odstavec Píšeme od levé svislice Podpis Píšeme pod vlastnoruční podpis Titul, jméno, příjmení Funkce pracovníka Podlouhlé razítko umístíme nad vlastnoruční podpis
6
Přílohy Vynecháme 2 – 4 řádky (jméno a příjmení) Píšeme od levé svislice Přílohy (napsat tučně) Pod nadpis přílohy uvedeme výčet příloh (nezvýrazňujeme) Za nadpisem přílohy (tučně) není dvojtečka, na konci řádku není žádná interpunkce
7
Doplňující údaje V zápatí stránky Údaje o registraci podnikatelského subjektu v obchodním rejstříku či jiné evidenci včetně spisové značky, bankovního spojení, IČ a DIČ
8
Stylizace a pravopis písemností Funkční styly:prostě sdělovací umělecký publicistický odborný vědecký odborný prakticky odborný styl obchodní s. administrativně právní
9
Obchodní styl Ustálená slovní zásoba Ustálená pojmenování a obraty Nevhodná slova citová, expresivní,… Nejčastější slohové neobratnosti Použití slova z jiného funk. stylu Volba nepřesného, nevýstižného výrazu Opakování předložek u některých v. členů Nelogické vazby
10
Zásady stylizace obchodního dopisu Píšeme vždy o jedné věci Neopomeneme nic podstatného Píšeme za podnik – sloveso, zájmeno v 1. os.mn.č. (my) Adresáta oslovujeme 2. osobou mn. čísla (vy) Tón dopisu přirozený, zdvořilý Kratší, srozumitelné věty Gramatická a interpunkční správnost Pozor na používání citových slov Používání synonym
11
Závěrečné procvičování Přiřaď k sobě dvojice (významově stejné) merkantilnívelikost atypickýobchodní expreseznamení transformacevýraz aktualizovatpřijmout signálzákonodárný formátprůmyslový industriálníústředna centrálasamosprávný autonomnídonucovací prostředek sankceneobvyklý legislativní přeměna procesrozvaha akceptovatučinit časovým bilancejednání
12
Použité zdroje Obrázky č.1 - AUTOR NEUVEDEN. google.com [online]. [cit. 12.7.2013]. Dostupný na www: http://www.lidovky.cz/karel-capek-obalka-ktera-nelepi-dzy- /nazory.aspx?c=A110617_152903_ln_nazory_glu Text FLEISCHMANNOVÁ, Emílie. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 151 s. ISBN 80-716-8924-6
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.