Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAmálie Dvořáková
1
JEDNOTNÉ ZKOUŠKY PRO ŽÁKY SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Romana Jezberová – metodička tvorby JZZZ romana.jezberova@nuv.cz Konference IPn NZZ_2
2
POČTY ŽÁKŮ SE SVP V SŠ V UČEBNÍCH OBORECH OBORY kategorie E ročníkprvní druhýtřetí mentálně 244718711603 sluchově 122018 zrakově 6118 vady řeči 141511 tělesně postižení 393023 vývojové poruchy 515536487 souběžné postižení více vadami 230140102 autismus 564633 Celkový součet 331926692285 Žáci se SVP - Konference NZZ_2
3
POČTY ŽÁKŮ SE SVP V SŠ V UČEBNÍCH OBORECH OBORY kategorie H ročníkprvní druhýtřetí mentálně916937 sluchově332658 zrakově121015 vady řeči875 tělesně postižení91516 vývojové poruchy155152143 souběžné postižení více vadami231614 autismus22126 Celkový součet353307294 Žáci se SVP - Konference NZZ_2
4
LEGISLATIVA Povinnost skládat závěrečné zkoušky podle témat stanovených v jednotném zadání se vztahuje rovněž na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), Školy postupují v souladu s § 16 školského zákona o Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, odst. 6: „ Pro žáky a studenty se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním se při přijímání ke vzdělávání a při jeho ukončování stanoví vhodné podmínky odpovídající jejich potřebám. Při hodnocení žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění. …“. Vyrovnávací a podpůrná opatření – Vyhláška č. 103/2014 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Žáci se SVP - Konference NZZ_2
5
Spolupráce školy se školským poradenským zařízením (PPP, SPC) Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.). UZPŮSOBENÍ PODMÍNEK KONÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY S OHLEDEM NA TYP A STUPEŇ ZDRAVOTNÍHO POSTIŽENÍ ŽÁKA Žáci se SVP - Konference NZZ_2
6
KOMPETENCE K UZPŮSOBENÍ PODMÍNEK KONÁNÍ ZZ PRO ŽÁKA SE SVP Lze stanovit a právně zakotvit konkrétní podmínky pro žáky s různými typy a stupni postižení jako u maturitních zkoušek, je to reálné a potřebné pro žáky? U žáků učebních oborů nelze paušalizovat potřeby žáků a spoléhat na jejich dobré vzdělávací předpoklady jako u žáků maturitních oborů. Zejména v oborech kategorie E jsou proto některá témata již přímo vytvářená pro žáky se SVP – specifikace zadání dle konkrétního zaměření oboru, nižší nároky na písemnou zkoušku, podmínky průběhu praktické zkoušky apod. Kompetence ředitele školy (§ 16 odst. 6 š. z.) Doklady o žákově postižení z PPP/SPC pro kontrolu, příp. ad hoc vyjádření k uzpůsobení podmínek ZZ Spoleh na profesní kompetence a odpovědnost učitelů, kteří žáka dlouhodobě vzdělávali a znají jeho potřeby. Žáci se SVP - Konference NZZ_2
7
JAK POSTUPOVAT PŘI ZAJIŠTĚNÍ NOVÉ ZZ U ŽÁKA SE SVP Zkušenosti s žákem z průběhu výuky, znalost jeho speciálních vzdělávacích potřeb Posouzení témat písemné, praktické a ústní zkoušky z hlediska SVP žáka Zvážení potřeby vyrovnávacích a podpůrných opatření- uzpůsobení podmínek konání ZZ – doporučení ze SPC /PPP u které je žák veden Individuální přístup, role a působení učitele žáka u ZZ Prodloužení času na konání zkoušek (písemné, praktické, ústní) Přítomnost asistenta pedagoga, tlumočníka Formální úpravy témat jednotného zadání Žáci se SVP - Konference NZZ_2
8
MOŽNOSTI FORMÁLNÍCH ÚPRAV TÉMAT JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ IIS NZZ umožňuje provádět formální úpravy u témat pro žáky se zrakovým postižením – zvětšení písma, obrázků apod.. Témata JZZZ může škola FORMÁLNĚ NIKOLIV OBSAHOVĚ upravit i jiným způsobem, pokud je to nezbytné vzhledem k typu a stupni ZP žáka. Využívají to zejména speciální SŠ pro žáky se zdravotním postižením (SP, ZrP, TP, kombinované vady, SPU, autismus…) pro žáky s těžkými stupni ZP. Škola si stáhne JZZZ a získá témata ve formátu PDF, který nelze upravovat. Vybere si témata, která využije u ZZ. S pomocí vhodného soft-ware je převede do otevřeného formátu (WORD) a přizpůsobí potřebám žáka/žáků. Počty témat pro žáka stanoví vyhláška č 47/2005 Sb. v platném znění. Žáci se SVP - Konference NZZ_2
9
FORMÁLNÍ ÚPRAVA TÉMAT JZZZ Podmínka: ŠKOLA ODPOVÍDÁ ZA TO, ŽE TÉMA PŘIZPŮSOBENÉ SVP ŽÁKA MÁ OBSAH SHODNÝ S TÉMATEM STANOVENÝM V JEDNOTNÉM ZADÁNÍ. Příklady formálních úprav témat: PÍSEMNÁ ZKOUŠKA – možnost zestručnit formulaci otázek, změnit formu odpovědi žáka, převést otevřené otázky do formy testových (zejména u žáků se SP, se SPU a s kombinovanými vadami /KV); PRAKTICKÁ ZKOUŠKA – možnost podrobněji rozpracovat pokyny k provedení úkolu, tvorbě výrobku, organizaci zkoušky (skupinová práce pod dozorem) dodržování pravidel BOZP apod. (zejména u žáků s LMP a u žáků s KV); ÚSTNÍ ZKOUŠKA – možnost doplnit téma podklady pro žáka názornými ukázkami tj. fotografiemi materiálů, strojů, zařízení, výrobků, příp. kresbami apod. (zejména u žáků s LMP), podrobněji rozpracovat osnovu zadání a požadované odpovědi u odborných otázek (zejména u žáků se SP). Žáci se SVP - Konference NZZ_2
10
METODICKÁ POMOC ŠKOLÁM PŘI UPLATŇOVÁNÍ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ U ŽÁKŮ SE SVP příprava metodického materiálu pro školy - březen 2015 individuální konzultace v NÚV k problematice uzpůsobení podmínek konání ZZ u integrovaných žáků se zdravotním postižením a SVP individuální konzultace k možnostem úprav témat JZZZ ve vztahu k typu a stupni ZP žáka a k doporučení školského poradenského zařízení - SPC/PPP romana.jezberova@nuv.cz Žáci se SVP - Konference NZZ_2
11
Děkuji Vám za pozornost Romana Jezberová – metodička tvorby JZZZ IPn Nová závěrečná zkouška 2 Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10, Tel.: 274 022 412 e-mail: romana.jezberova@nuv.czromana.jezberova@nuv.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.