Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDagmar Zemanová
1
1 Pro koho je venkovská turistika a agroturistika největší příležitostí ? Ing. Marie Stříbrná
2
2 Český venkov po roce 1989 (strukturální změny) n Likvidace přezaměstnanosti v odvětví zemědělství (pokles z 11% na dnešních cca 3,5%) n Likvidace výrobních kapacit necitlivě umisťovaných do regionů minulou plánovací praxí především ve vazbě na volné zdroje pracovních sil n Přirozená likvidace služeb ve vazbě na velikost příjmů místních obyvatel n Výsledek = likvidace pracovních příležitostí zejména pro ženy
3
3 Co umožňuje venkovská turistika a agroturistika ? Obecně: n Alternativní podnikatelskou činnost laskavou k životnímu prostředí n Vytváření pracovních příležitostí n Stabilizaci venkovského obyvatelstva (zabránění jeho odlivu do městských center za prací)
4
4 Co umožňuje venkovská turistika a agroturistika ? Specifické dopady: n Zhodnocení nemovitostí n Další příjem pro zemědělské hospodářství n Zvyšování životní a kulturní úrovně n Zlepšování a rozvoj společenského života n Rozvoj území a péče o krajinu
5
5 Čím je venkovská turistika a agroturistika typická? n Malé ubytovací kapacity n Komorní, rodinné prostředí n Doporučení ubytovávat maximálně 10 osob (možnost podání snídaní v rámci volné živnosti - ubytovací služby) n Převažující klientela - rodiny s dětmi n Hospodářský dvůr se zvířaty - farmářská rodina a její specifické zázemí n Vstřícnost k hostům - hosté jako součást rodiny farmáře
6
6 Venkovská turistika a agroturistika - příležitost pro uplatnění žen n Cestovní ruch obecně = služby n Služby = většinou doména žen (v cestovním ruchu převažuje zaměstnanost žen - v průměru 60 %) n Možnost práce doma - nedojíždění za prací n Zhodnocení vlastní nemovitosti n Možnost současně pečovat o rodinu a domácnost
7
7 Postavení žen ve venkovské turistice a agroturistice Západoevropské zkušenosti (30-40 let) n Příležitost k uplatnění přirozeného talentu a energie n V této oblasti jsou velmi vstřícné novým myšlenkám a snadněji se orientují v problematice n Úloha paní domu jim není cizí n Mohou řešit své uplatnění - samozaměstnat se - resp. podnikat v přirozeném prostředí
8
8 Postavení žen ve venkovské turistice a agroturistice České zkušenosti z posledních let: n Strach ze samostatného podnikání (obecně = pozůstatky minulého režimu umožňujícího pouze závislou činnost) n Neochota vpustit cizí osoby do vlastního domu n Nedostatek zkušeností s postavením podnikatele, jeho právy a povinnostmi ve vztahu k hostům n Problémy s přístupem k informacím a vzdělávacím aktivitám ve venkovské turistice a agroturistice
9
9 Postavení a úloha žen ve venkovské turistice a agroturistice n Základ = vytvoření komorního rodinného prostředí: ê pomoci musí sice celá rodina, ale ê paní domu je však nezastupitelná při vytváření potřebné atmosféry n Společenský status podnikatelky í ekonomická nezávislost í společenská prestiž í rozvoj osobnosti, pozitivní vliv na okolí ve vztahu k nabízeným službám cestovního ruchu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.