Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Jiří Tesař
2
Motivační prvky Spojení školy se životem (praxí) =
aktualizace obsahu učiva (časová x místní): výsledky sportovních přenosů a místních utkání, dění v obci, městě, v okolí školy (doprava), událost ve včerejších televizních novinách, aktuální oblečení podle módy a počasí, zajímavé stavby, ….
3
Další aktivizující prvky
Rozvoj intelektuálních schopností: přiměřenost učiva k věku a schopnostem žáků, důslednost v kontrole zadaných úkolů, zajímavé náměty aplikace učiva. Užití výpočetní (audiovizuální techniky): modelování jevů – změna parametrů, simulace (applety), vyhledávání na internetu ...
4
Aktivizace a struktura hodiny
Dialog, diferencovaný přístup, pracovní listy, nonverbální úlohy, frontální experiment, domácí experiment, projektové vyučování, skupinové vyučování, problém. vyučování, program. vyučování, laboratorní práce, exkurze.
5
Dialog heuristický, kontrolní, závěrečný,
vždy je na rozdíl od monologu aktivizující!!! vyžaduje pozornost a soustředění, musí být veden s určitým záměrem. (teoretický rozbor – viz přednáška v ZS).
6
Diferencovaný přístup k žákům
naplňuje individuální přiměřenost nároků na žáka a tím i jeho aktivitu, při skupinové práci, při řešení úloh, při frontálním experimentu, při laboratorní práci, při počítačovém modelování,…
7
Domácí experiment spojení školy s rodinou,
často se zapojuje celá rodina, rodiče jsou informováni o výuce fyziky, pouze z věcí běžně doma dostupných (kuchyně…), poznamenat si výsledky do sešitu, někdy je dobré přinést ukázat do školy.
8
Skupinové vyučování Práce v týmu – koordinace činnosti,
projeví se vůdčí osobnosti nebo neochota spolupracovat, uplatní se i méně nadaní žáci, většinou řeší problémovou úlohu nebo frontální experiment, skupiny po 2-4 žácích (možno 2 lavice dohromady – otočit se) můžeme zadávat různě obtížné úkoly podle složení skupin.
9
Laboratorní práce RVP je nepředpisuje - je to škoda!!!
kvantitativní ověření teorie, ověření porozumění a praktické dovednosti, spojení teorie s praxí, získávání návyků – kontrola aparatury, bezpečnost práce, pořádku na pracovišti, vztah k měřicím přístrojům, zápis naměřených hodnot,… nezapomenout na přípravu a vyhodnocení.
10
Exkurze tématické (zaměřené na konkrétní jev)
komplexní (zahrnují širokou problematiku) organizace – bezpečnost, doprovod,… délka trvání – pro ZŠ max. 60 minut nezapomenout závěrečné shrnutí, vyhodnocení,…nesmí vyjít „na prázdno“ výroba, doprava, výzkumný ústav, podniková laboratoř, do přírody, výstavy, muzea, staveniště, autoopravna,….
11
Problémové vyučování Problém: má teoretickou nebo praktickou povahu,
vyžaduje nový neznámý způsob řešení (pro žáka) problémová situace – problém není vymezen, analýza problémové situace è formulace problému è řešení problémové situace
12
Problémové vyučování navození problémové situace,
analýza problémové situace, formulace problému (=stěžejní část), hypotézy řešení (=návrhy, nápady,…), určení dílčích problémů, postupné řešení dílčích problémů, integrace dílčích výsledků, formulace komplexního řešení.
13
Problémové vyučování Problém můžeme řešit: individuálně, ve skupinách,
frontálně. Problém může mít charakter: kvalitativní, kvantitativní, kombinovaný.
14
Problémové vyučování Ukázka: Kašpar, E. a kol.: Problémové úlohy
str. 227/67, 69, 70, 71, 72, 78 str. 230/88, 91
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.