Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAgáta Lišková
1
Řízení a samospráva František Ježek Tým Bílé knihy terciárního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni
2
Obsah Proč je nutná reforma? Cíle reformy řízení na jednotlivých úrovních Metody a nástroje pro prosazení reformy řízení Často kladené otázky
3
Proč je nutná reforma řízení v terciárním sektoru vzdělávání?
4
Změny v typech ekonomiky Půda, přírodní zdroje, nekvalifikovaná práce Import technologií, zahraniční investice, příliv zahraničního kapitálu Důraz na lidské zdroje, rozvoj vzdělání (zejména terciárního), investice do výzkumu a vývoje s vysokým inovačním potenciálem Ekonomika tažená primárními zdroji Ekonomika tažená investicemi Ekonomika tažená inovacemi Na počátku této fáze se nacházíme
5
Jak funguje znalostní společnost? Peníze Poznatky Výzkum (věda) Výzkum (věda) Inovace Lidé
6
Education at a Glance, OECD 2008
7
Problémy současného modelu Systém samosprávného řízení vysokých škol se v zásadě osvědčil a cca 18 let fungoval, ale... Různorodost institucí terciárního vzdělávání (univerzitní x neuniverzitní, veřejné x soukromé, oborové x univerzální, „národní“ x „regionální“) neumožňuje uplatnění jednoho modelu řízení. Roste nespokojenost klíčových zaměstnavatelů – na trhu nenacházejí potřebné absolventy, a to při extrémně rychlém růstu počtu studujících.
8
Problémy současného modelu Společnost znalostí má na terciární vzdělávání požadavky (spolupráce, transfer poznatků, inovace, vzdělávání na míru), které nejsou splnitelné při klasickém vnímání samosprávy v univerzitním sektoru. Velikost institucí, rozsah partnerství, míra a závažnost rizik apod. vyžadují managerský přístup k řízení. Vztah celku a součástí, postavení fakult a děkana, jejich pravomoci a odpovědnosti.
9
Mezinárodní zkušenosti a doporučení Tertiary Education for the Knowledge Society. OECD Thematic Review of Tertiary Education: Synthesis Report, OECD 2008. Díl 1., kapitola 3., str. 55 – 150. Srovnávací tabulka modelů řízení pro 24 zemí. Higher Education Governance in Europe. Policies, structures, funding and academic staff. Eurydice April 2008. Většina zemí připravuje, provádí nebo již provedla změny k posílení vlivu externích aktérů na sektor terciárního vzdělávání.
10
Cíle reformy řízení v terciárním sektoru vzdělávání?
11
Cíle reformy Ještě větší autonomie, ale také ještě větší odpovědnost pro instituce terciárního vzdělávání. Model řízení v rámci obecných principů si volí instituce, nutný je soulad poslání instituce (výzkum, vzdělávání, profesní příprava) s modelem řízení. Zvýšení role a vlivu externích aktérů, zejména u profesně orientovaných institucí. V klíčových úkonech musí být uplatněn vliv vnitřních i vnějších aktérů. Přejít od mikro-managementu ke strategickému managementu.
12
Cíle reformy Správní rada – výrazné posílení role, zástupci všech skupin „stakeholders“ (stát, akademická obec, zaměstnavatelé a absolventi), významný růst pravomocí a odpovědnosti, včetně otázek personálních, rozhodující vliv na výběr rektora. Akademické senáty – schvalování vnitřní legislativy, významná role hodnotící a kontrolní, podíl na řešení personálních otázek (volby), studijní plány. Vědecká rada – koncepce VaV, kvalifikační růst, hodnotící činnost. Rada pro terciární vzdělávání (obdoba RVV) ?
13
Clarkův trojúhelník Samospráva Externí aktéři Stát Státní strategie Akreditace a hodnocení Financování a sociální otázky Institucionální strategie Návrh programů a orientace VaV Vnitřní pravidla Finanční řízení Personální politika Legislativa Stav trhu práce Zájmy absolventů Konkurence- schopnost regionů Kultivace společnosti Tranfér poznatků
14
Metody a nástroje reformy řízení v terciárním sektoru vzdělávání?
15
Metody a nástroje reformy Bílá kniha terciárního vzdělávání – za zelenou knihu je možné považovat „Thematic Review“. Strukturální fondy – individuální projekty národní v rámci OP VK – možnost analýz, případových a srovnávacích studií: Reforma terciárního vzdělávání Hodnocení kvality terciárního vzdělávání Hodnocení výzkumu a vývoje Podpora technického a přírodovědného vzdělávání Diskuse s externími i interními aktéry.
16
Schéma – možné uspořádání
17
Často kladené otázky
18
BK omezuje samosprávu, ačkoliv tvrdí opak. Není pravda, neboťv BK je: Snaha o vyšší autonomii v rozhodování o financích (investice do normativu, školné apod.). Akreditace oblasti vzdělávání místo studijního programu, opuštění mechanismu reakreditací. Jmenování docentů a profesorů (funkční místa). Vnitřní uspořádání a struktura. Oslabení se týká výběru rektora a schválení statutu.
19
Často kladené otázky BK vystavuje vysoké školy politickému tlaku (správní rady). Není to pravda, neboť v BK jsou tyto mechanismy: Správní rada jmenovaná Radou pro terciární vzdělávání (neodvolatelní členové na šest let s rotací po dvou letech). Zastoupení volených členů akademické obce. Smlouva o výkonu funkce člena správní rady.
20
Často kladené otázky BK oslabuje vliv studentů na chod vysoké školy. Není to pravda, neboť v BK zůstávají výsostné aktivity studentů: Podstatný vliv mají studenti i nadále na tvorbu vnitřní legislativy. Významně se počítá s účasti studentů na hodnocení vzdělávací činnosti a hodnocení servisních činností. Počítá se s širokým spolkovým životem studentů a jejich podílu na kulturní a sportovní činnosti. Jedinou vážnou překážkou je velmi nízký zájem studentů o tyto činnosti, resp. slabý mandát jejich zástupců.
21
Otázky a komentáře Proč panuje ve vysokém školství tak silná nedůvěra ke strategickému managementu (viz formálnost a nezávaznost jednání o dlouhodobých záměrech a jejich aktualizacích)? Jak zařídit, aby se i sektor terciárního vzdělávání ztotožnil s tezí „Co neměřím, neřídím“? V nejbližších měsících mají akademické obce šanci pracovat na reformě nebo ji také důmyslně torpédovat. Platí: „Řada změn je nepříjemná, jste- li jejich pasívním příjemcem, ale tytéž změny mohou být zajímavé, jste-li jejich aktivním realizátorem“.
22
Education at a Glance, OECD 2008
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.