Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
pro provoz, údržbu a opravy speciálních vozidel
2
Co jsou speciální vozidla?
Drážní vozidla jsou dopravní prostředky závislé při svém pohybu na stanovené součásti dráhy (kolej, trolej, lano…); drážním vozidlem není vozidlo pro technologickou obsluhu výroby, provozované na zvlášť k tomu vyhrazených kolejích vlečky. Železniční kolejová vozidla jsou drážní vozidla nesená a vedená při svém pohybu železniční kolejí
3
Co jsou speciální vozidla?
Speciální vozidla (SV) jsou železniční kolejová vozidla konstruovaná pro údržbu, opravy a rekonstrukce dráhy nebo pro kontrolu stavu dráhy, technologickou přepravu materiálu a osob a odstraňování následků nehod a mimořádných událostí.
4
Co speciální vozidla nejsou?
Lehké kolejové prostředky jsou přenosné stroje při práci zpravidla ručně tažené nebo tlačené po koleji
5
Co musí SV mít Schválení typu je rozhodnutí drážního správního úřadu na základě splnění tech. podmínek, provedených typových zkoušek a výsledků zkušebního provozu Průkaz způsobilosti drážního vozidla je doklad o prokázání tech. způsobilosti shodou se schváleným typem Povolení k provozu vydává se na 1 rok Povolení k technologickému využití stanovením podmínek v předpisu SŽDC (ČD) S8/3
6
Dělení SV Speciální hnací vozidla (SHV) Speciální tažená vozidla (STV)
7
Speciální hnací vozidla
SV s vlastním pohonem o jmenovité hmotnosti vyšší než 20 t nebo s vlastním pohonem umožňujícím vozidlu rychlost vyšší než 10 km/h bez ohledu na hmotnost. Dělí se na: pouze kolejová s táhlovým a narážecím ústrojím normální stavby (ASP, UK 25/18) bez táhlového a narážecího ústrojí normální stavby (MUV 69) dvoucestná vozidla SHV zvláštní konstrukce (PKP 25/20)
8
Speciální tažená vozidla
SV nevybavená vlastním pohonem Dělí se na: STV s táhlovým a narážecím ústrojím normální stavby (SDK II, PSE, SČ) STV bez táhlového a narážecího ústrojí normální stavby, speciální podvozky (PV, ZPK 56) SV s vlastním pojezdem nesplňující náležitosti SHV (Minima)
9
Kolejové jeřáby Odpovídají speciálním hnacím vozidlům
Nehodové jeřábové jednotky Speciální předpis pro provoz, údržbu a opravy SŽDC (ČD) V1
10
Podmínky pro provoz stanovuje předpis SŽDC (ČD) D2/81
pro technologické využití stanovuje předpis SŽDC (ČD) S8/3 počet členů obsluhy stanoví SŽDC (ČD) S8/3 pokud obsluhu tvoří více než 1 osoba musí být stanoven vedoucí stroje (u strojů pro práci na TV je stanoven vedoucí práce podle ČSN, EN, SŽDC (ČD) D2 nebo SŽDC (ČD) D7/2)
11
Práce SV Za bezpečnost obsluhy SV i pomocných zaměstnanců z hlediska provozu a za uvedení koleje do provozuschopného stavu po ukončení práce odpovídá vedoucí práce vedoucí stroje se řídí jeho pokyny
12
Vedoucí stroje odpovídá za
technický stav, provozuschopnost a údržbu SV správnou obsluhu SV dodržení předepsané technologie a práce a bezpečnosti provozu bezpečnost obsluhy při práci, údržbě a opravách kvalitu provedené práce a splnění pracovních příkazů používání OOPP všemi zaměstnanci vedení knihy předávky vybavení SV
13
Na dvou-(více-)kolejné trati
je povinen nahlásit vedoucímu práce, že stroj bude při práci zasahovat do průjezdného průřezu sousední koleje zahájit práci až po zajištění informování o jízdách vlaků po sousední koleji (nebo její vyloučení) odpovídá za včasné odstranění pracovních částí z průjezdného průřezu sousední koleje
14
Provoz SV se smí používat jen k účelům určeným
prorážení závějí je zakázáno, pokud SV k tomuto účelu není přímo určeno přeprava osob na SV jen se souhlasem vedoucího stroje při přesunu SV musí být všechny pracovní části zajištěny v přepravní poloze dtto pro vozové jeřáby
15
Dvoucestná vozidla stavební stroje nebo silniční vozidla vybavená zařízením (kolejovými adaptéry), které umožňuje jejich pohyb po kolejích; zpravidla s vlastním pohonem ve smyslu předpisů se za dvoucestné považuje vozidlo, jehož kolejové adaptéry jsou v pracovní (činné) poloze, jinak se jedná o pracovní stroj
16
Kolejové adaptéry ty části dvoucestného vozidla nebo SHV zvláštní konstrukce, které doplňují kolový (případně plazový) pojezd pro bezpečné vedení vozidla kolejí mohou to být i hnací/hnané nápravy nebo podvozky, pokud je jimi dvoucestné vozidlo vybaveno
17
Pokud pneumatiky přesahují průjezdný průřez, musí být strojník seznámen s překážkami, musí je přejíždět se zvednutými pneumatikami nebo pod kontrolou rychlostí max. 5 km/h (pokud pneumatiky zajišťují i brždění, musí se stále alespoň jedna náprava dotýkat kolejnice)
18
Další podrobnosti viz předpis SŽDC (ČD) S8
předpis pro provoz, údržbu a opravy speciálních vozidel
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.