Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilErik Bláha
1
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Předmětu Jméno autora:Kateřina Turzová Vytvořeno dne:22.10.2012 Metodický popis – anotace:Seznámí žáky s druhy předmětu a jeho funkcí ve větě
2
SKLADBA (SYNTAX) Předmět - Pt
3
Předmět (Objekt) - je významovým doplněním slovesa nebo dějového přídavného jména - s přísudkem je spojen vztahem silné závislosti - rekcí - obsazuje pravovalenční pozici
4
Předmět vyjadřuje: - osobu, zvíře nebo věc, a) které slovesný děj přímo zasahuje b) kterých se slovesný děj přímo týká Př. Byl podobný otci. Venčil psa. Napsal mi dopis. Vyhrál spor.
5
Předmět - může být ve všech pádech kromě 1. a 5.pádu (ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě kdo,co)
6
Typickým pádem předmětu je v češtině 4. p. bez předložky (Napsal dopis.) Může však být i v jiných pádech; ve 2.p pro slovesa vyjadřující dotyk (Dotknout se stropu.) nebo odluku (Zříci se odpovědnosti.) Ve 3. p. u sloves typu dát někomu něco a sdělit někomu něco (Poslat Jitce dopis.) a poměrně často také v 7. p., musí být nutným doplněním slovesa. (Házel koulí.)
7
Předmět je nejčastěji vyjádřen : 1) podstatným jménem V létě sbírám jahody a maliny. 2) zájmenem Rozloučila se s ním. 3) infinitivem Rozhodla se zůstat.
8
Předmět může být vyjádřen: a) prostým pádem (bez předložky) Dostala jsem sladkou pusu. b) předložkovým pádem Čekáme na vlak.
9
!!! POZOR !!! !!! POZOR !!! V některých situacích se můžeme na předložkový větný člen zeptat nejen pádovými otázkami, které určují předmět, ale i tázacími příslovci, které by větný člen zařadily k příslovečnému určení. Musíme mít na mysli, že v těchto situacích má předmět abstraktní význam a příslovečné určení význam konkrétní: Př. Přistoupit na podmínky. – Pt Přistoupit do vlaku. - Pum
10
Vyhledej v následujících větách předmět a urči jejich pád: Četl jsem dobrou knihu. Slyšeli jsme známé hlasy. Váza byla plná květin. Neplýtvejte jídlem. Líbí se mi dívat se na tebe. Studenti dosáhli vynikajícího úspěchu. knihu – 4. p. hlasy – 4. p. květin – 2.p. jídlem – 7.p. mi – 3.p., na tebe – 4.p. úspěchu – 2.p.
11
Doplňte vhodné předměty: Na nebi spatřil barevnou … duhu. Sázel do řádků … brambory. Krmil v zimě … zvěř. Zúčastnil se házenkářského … turnaje. Našel krásný velký … hřib kovář. Na Velikonoce si upletl … pomlázku. Rád se chlubil svou … sbírkou (motýlů).
12
Obměň následující věty tak, aby se z podmětu staly předměty: Mým nejoblíbenějším jídlem jsou kynuté ovocné knedlíky. Nejraději jím ovocné kynuté knedlíky. Mýdlo bylo položeno na umyvadle. Mýdlo jsme položili na umyvadlo. Medvědi se u nás neloví. Medvědy u nás nelovíme. Čaj se pije hořký. Čaj pijeme doma hořký. Pilíře mostu byly podemlety proudy vody. Vodní proud podemlel pilíře mostu.
13
Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.