Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLaura Doležalová
1
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Zásoby podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
Jsou hmotné statky, které dosud nebyly použity k určenému účelu Představují krátkodobější vázání kapitálu Soustavně mění svoji podobu Jednorázově se spotřebovávají nebo se z příslušné činnosti získávají V podniku vyrovnávají časový nesoulad mezi nákupem, výrobou a prodejem a umožňují, aby tyto činnosti probíhaly hospodárně
3
Zásoby materiálu ( do podniku vstupují a budou v něm spotřebovány) Zásoby nedokončené výroby a polotovarů vlastní výroby ( byly v podniku vytvořeny a budou se v něm dále zpracovávat) Zásoby výrobků ( v podniku byly vytvořeny a budou se prodávat) Zásoby zboží ( do podniku vstupují a budou se prodávat)
4
Jsou přírodní látky, které prošly zpracováním a jsou určeny k jednorázové spotřebě Každý podnik potřebuje obvykle více druhů materiálu Podle toho k jaké činnosti materiál v podniku slouží rozlišujeme: 1/ základní materiál a suroviny- při výrobě vstupují do výrobku a tvoří jeho podstatu 2/ pomocné a provozovací látky – netvoří podstatu výrobku, pouze přispívají k užitným vlastnostem výrobku(barviva, mořidla, knoflíky)
5
3/ náhradní díly – slouží k opravám strojů 4/ drobný hmotný majetek – podnik jej nepovažuje za DM, slouží k opakovanému použití ( nářadí, přípravky, stoly, židle)
6
Nedokončená výroba – jsou to produkty, které prošly jednou nebo několika výrobními operacemi, už nejsou materiálem, ale ještě nejsou hotovým výrobkem Polotovary vlastní výroby – jsou to produkty u kterých je dokončena ucelená část výrobního procesu, mohou existovat a prodávat se samostatně Výrobky – jsou to produkty, které prošly všemi výrobními fázemi i výstupní technickou kontrolou, takže mohou být předmětem prodeje
7
Jsou všechny statky, které podnik nakupuje za účelem prodeje Prodává je beze změny svým zákazníkům Zbožím mohou být i vlastní výrobky, jestliže jsou prodávány ve vlastních prodejnách
8
1. Pořizovací cena – oceňujeme jí zásoby pořízené nákupem, je to smluvní cena materiálu + vedlejší náklady spojené s pořízením( přeprava, clo, pojistné, provize) 2. Vlastní náklady – oceňujeme jimi zásoby pořízené vlastní činností, tvoří je vynaložené přímé náklady na výrobu+ poměrná část nepřímých nákladů 3. Reprodukční pořizovací cena – oceňujeme jí zásoby získané darováním, jako vklad společníka atd., stanoví ji odhadce
9
1/ Stanovte pořizovací cenu nakupovaného materiálu: smluvní cena Kč 31 000,--, náklady na jeho přepravu činí Kč 2 500,--, pojistné při přepravě Kč 110,-- 2/Podnik se zabývá šitím pánských obleků. Při své činnosti používá: látku, mazací olej, knoflíky, nitě, nůžky, přípravky pro střihy, náhradní díly k šicím strojům
10
Biňovec, K. Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky. Fortuna, 2004. ISBN 80- 7168-747-2. Švarcová Jena, ing a kolektiv, Ekonomie, stručný přehled. Ing. Jena Švarcová, Ph.D., CEED nakladatelství a vydavatelství, 2006. ISBN 80-903433-3-3. Klínský Petr, Munch Otto, Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1- 4. Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-862-2.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.