Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Renata Schejbalová Konference AŘG 3.4.2013, Přerov
2
Vývoj počtu žáků na SŠ a VŠ Studenti na VŠ Struktura zájemců o pedagogické obory Nezaměstnanost absolventů Koncepce pregraduální přípravy učitelů Doporučení
3
11/12 nastoupilo na VŠ 80% SŠ žáků 03/04 jen 42% Zdroj: UIV
4
06/07: na VŠ zapsáno 75 000 studentů ◦ dle metodiky OECD 60% populace ◦ 2000: 25% populace ◦ tj. více než ekonomicky vyspělejší země např. Německo, Rakousko, Švýcarsko 09/10: na VŠ zapsáno 95 000 studentů ◦ dle metodiky OECD 61,5% populace 58% růstu ve prospěch veřejných VŠ 42% růstu ve prospěch soukromých VŠ Zdroj: Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015, www.msmt.cz
5
Zvyšuje se hlavně počet soukromých škol Na veřejných VŠ vznikají nové fakulty ◦ 2005-2009 17 nových fakult Rozmach nových detašovaných pracovišť Zdroj: Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015, www.msmt.cz
6
Zdroj: MŠMT, ČSU
12
zájem o studium pedagogiky klesl ◦ 2000: 22% uchazečů o studium na VŠ ◦ od 2005: 15%-17% pouze každý čtvrtý uchazeč je mužského pohlaví skladba uchazečů dle typu SŠ ◦ 46%-49%: gymnázia ◦ 54%-51%: odborné školy, konzervatoře, SOU Zdroj: Motivace, priority a kvalita uchazečů o studium na VŠ, Vybraná zjištění z projektů Vektor a Národní srovnávací zkoušky
13
Zdroj: aktualne.cz, 27.2.2013
16
grémium konstatovalo, že současný stav, kdy: ◦ každá VŠ a někdy i fakulta si stanovuje sama rozsah základních složek učitelské přípravy ◦ realizace pedagogicko-psychologické složky učitelské přípravy se výrazně liší mezi fakultami stejného typu ◦ absolvent učitelství má nedostatečnou praxi na školách, kde má vyučovat ◦ absolvent učitelství někdy nemá ani soubornou, tím méně státní zkoušku z pedagogiky a psychologie je nadále neudržitelný
17
grémium dospělo k závěru, že i při dodržení autonomie VŠ je třeba: ◦ předložit rámcovou koncepci pregraduální přípravy učitelů ZŠ a SŠ ◦ definovat rámcové požadavky na podobu učitelské přípravy, aby absolvent byl jako učitel profesně připraven Zdroj: www.msmt.cz/vzdelavani/koncepce- pregradualni-pripravy-ucitelu-zaklanich-a- strednich-skol, cit. 18.3.2013
18
změny v přijímání ◦ psychotesty ◦ logopedické vyšetření rozdělení studia ◦ bakalářské neučitelské, odborné, oborově předmětové ◦ magisterské učitelské způsobilosti (pedagogicko-psychologické dovednosti) pedagogická praxe – „klinický rok“ na škole
19
jaký by měl být učitel ◦ nemusí být 100% odborník, ALE ◦ mít vztah k dětem (psychotesty) ◦ umět látku podat, předat, vyložit ◦ přirozená autorita
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.