Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

© Radek Maca1 Radek Maca odbor 55 – SIPVZ, MŠMT Seminář IVIG, 22. 9. 2005 IVIG v teorii a praxi vzdělávacích institucí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "© Radek Maca1 Radek Maca odbor 55 – SIPVZ, MŠMT Seminář IVIG, 22. 9. 2005 IVIG v teorii a praxi vzdělávacích institucí."— Transkript prezentace:

1 © Radek Maca1 Radek Maca odbor 55 – SIPVZ, MŠMT Seminář IVIG, 22. 9. 2005 IVIG v teorii a praxi vzdělávacích institucí

2 © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné předpoklady •personální -> ICT vzdělávaní (Z, P, S, M) •technické -> co k tomu potřebuji (se však musí odvíjet od cílů výuky) •kurikulární -> nastavuje cíle (kompetence) •legislativní -> jak organizovat vzdělávání právně •organizačně ekonomické -> jak to realizovat a financovat Kurikulární změny – školský zákon 561/2004 •původně: od obsahu k cílům, •nyní od cílů k obsahu –Klíčové kompetence (k učení, k řešení problémů, sociální, občanské, pracovní) •kompetence dle vzdělávacích oblastí (jazyk, matem, přír. vědy, společenské, ICT, …) 1.

3 © Radek Maca3 Informační a funkční gramotnost Gramotnost • běžná (číst, psát, počítat) • funkční (literární, kvantitativní, dokumentová) • Informační (funkční + schopnost efektivně využívat ICT služby) –počítačová –internetová –aplikační (ve vzdělávací oblasti, oboru) Důležité je nejen IG, tedy nejen kompetence k učení, ale taky • jak přemýšlí, jak se chová, jak komunikuje, jak jedná, … …jak žije 2.

4 © Radek Maca4 Jak se člověk vzdělává - učí? a) smyslů –pozoruje –poslouchá, –čichá, –dotýká se –chutná b) činností –čte –píše –počítá –maluje –zpívá –cvičí c) společnosti –hraje si, –baví se, –pracuje, –komunikuje •Ptá se –eeee? –co? –proč? –kdy? –jak? –za kolik? •Hledá odpovědi –komunikací –v uspořádaných zdrojích –v neuspořádaných zdrojích •Hodnotí (porovnává) je –s vlastní dřívější zkušeností –porovnáním s okolím •Vytváří souvislosti –data –informace –znalosti –taxonomie prostřednictvím:jak? 2.

5 © Radek Maca5 Data, informace, znalost, taxonomie data: –jsou „suchá“ sdělení o pojmech, věcech, dějích, jevech –materiály k výuce (výukové objekty) informace: –jsou data v souvislostech (časových, prostorových, vzájemných) –sdílené informace jsou „popsané“ informace znalost: –je struktura kategorií k řazení informací – indiv. názor –sdílená znalost je shodně „popsaná“ znalost skupinou – kol. názor taxonomie: –systém klasifikace –soubor kategorií, umožňující popsat znalosti z různých pohledů (oborového, geografického, historického, filosofického, …) např. zámořské plavby lze „vykládat“ z pohledu uč. Dě, Ze, Fy, Př,... 2.

6 © Radek Maca6 Jak minimalizovat rizika nedostatečné informační výchovy Základ: školský zákon 561/2004 RVP -> ŠVP •standardy vzdělávání dle jednotlivých druhů škol –přechod ke standardům celospolečenským (státní maturita, …) •standard ICT služeb Praxe: •roste množství a dostupnost informací •roste cena za uspořádané (evaluované) informace Evaluační web SIPVZ: katalogy metadat (DC) •různé druhy informací (informační, metodické, vzdělávací, …) •různé typy informací (textové, obrázkové, zvukové, multimediální, …) •různé zdroje (školy, knihovny, muzea, …) 3.

7 © Radek Maca7 Aktuální stav projektů 1. Pilotní projekty Podáno 410 projektů -> podpořeno 275 projektů za 29,5 mil. 2. Rozvojové projekty pro podporu žáků se spec. potřebami Podáno 34 projektů -> podpořeno 11 projektů za 2,1 mil. Kč 3. Rozvojové projekty e-learning: 48 projektů -> podpořeno 17 projektů za 2,5 mil. Kč informační centra: 86 projektů -> podpořeno 36 projektů za 6 mil. Kč Celkem 2004: 578 projektů -> podpořeno 339 projektů za 40,1 mil. Kč Celkem 2005: 1 008 projektů -> podpořeno 506 projektů za 87 mil. Kč Celkem 2003: 490 pilotních projektů -> podpořeno 318 projektů za 38 mil. Kč

8 © Radek Maca8 Školní rok 2005/2006 – školení 2.

9 © Radek Maca9 Nový Evaluační web SIPVZ Kriteria pro filtraci výukových objektů Popis výukových objektů Evaluace výukových objektů Rozšířené vyhledávání

10 © Radek Maca10 různé formy popisu a evaluace výukového objektu Znázornění evaluací

11 © Radek Maca11 Jak najít výukové objekty -> rozšířené vyhledávání Upřesnění témat pro hledání výukových objektů hledaný pojem upřesnění typu objektu hledání v knižním fondu prostřednictvím JIB 4.

12 © Radek Maca12 Příprava výuky s využitím evaluačního webu a úložiště dat Vlastní příprava na výuku (pouhým tažením myši) vybrané výukové objekty z evawebu Zobrazený aktuální výukový objekt 4.

13 © Radek Maca13 zákony 13 w w w. e - g r a m. c z PRO vzdělávání O vzdělávání RVP seznamy škol konference přírodní vědy soutěže DVPP projekty Český jazyk … Ře VýchUč Rod Žák Občan „vzdělávací náměstí“ s nabídkami informací a možností komunikace informace

14 © Radek Maca14 Další informace internet: www.e-gram.cz www.e-gram.cz http://web26.e-gram.cz e-pošta:radek.maca@msmt.czradek.maca@msmt.cz (telefon:296 573 124)


Stáhnout ppt "© Radek Maca1 Radek Maca odbor 55 – SIPVZ, MŠMT Seminář IVIG, 22. 9. 2005 IVIG v teorii a praxi vzdělávacích institucí."

Podobné prezentace


Reklamy Google