Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpánka Kašparová
1
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová jananej@mzk.cz
2
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Obsah prezentace •Úplně od začátku •Základní škola je pravé místo •Jenom opisujeme ? •Začarovaný kruh •Informační výchova
3
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Úplně od začátku (zamyšlení) •Základní výchova (rodina, okolí) •Úcta k práci druhého •Slušnost, morálka souvisí to s naším tématem?
4
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Základní škola (příliš brzo?) •Často mylný přístup, že citování se uplatňuje až u odborných prací (práce na středních a vysokých školách) •Ale co školní časopisy? •A například referáty apod.? •Neměli bychom začít už zde?
5
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Jenom opisujeme? Klukovina nebo trestný čin? •Zdůraznění významu duševní práce •Vysvětlení rozdílu mezi dovednostmi počítačové gramotnosti (kopírování textů apod.) a informační gramotností (obsah textu) •Sankce (alespoň výtka, pokárání, poukázání na podvod)
6
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 A co prevence? Metody práce s informacemi – již při zadávání úkolů: a)Zadat několik zdrojů b)Ověřit si, zda tam jsou relevantní informace c)Vyžadovat pravidelně komplexní práci a využívání informačních zdrojů (tradiční i elektronické) d)Důsledně vyžadovat citování pramenů e)Motivovat! k uvádění zdrojů, hodnotit výrazně pozitivně
7
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Začarovaný kruh •Děti musí někdo naučit, že mají právo na informace, ale také musí dodržovat určitá pravidla •Musí se učit proč a jak uvádět použité materiály (třeba i krátký text z internetu) a později správně citovat (a opět nejen povinnost citování, ale i výhody správné citace)
8
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Začarovaný kruh •Učitelé nevyužívají školní knihovny, informační zdroje, neumí pracovat s informacemi •Nevěnují dostatečnou pozornost zpracovávání úkolů •Zbytečně rezignují a to je špatné (často se toto jednání omlouvá tím, že mládež zvládá práci na počítačích, na internetu, že jí v tom nelze zabránit)
9
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Můžeme to změnit? Kdo? •Školní knihovny •Veřejné knihovny •Problém učitelů ale i knihovníků •Silný argument pro spolupráci a zajištění kontinuity v práci všech typů knihoven (veřejných, školních, vysokoškolských)
10
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Informační výchova •Prvky informační výchovy ve výuce: - samostatné racionální studium - metody diskuse, obhájení získaných poznatků - interpretace textů - citování literatury - vedení k vytváření vlastního informačního systému
11
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 … i pro učitele •Akreditované knihovnické kurzy pro učitele – vždy velký důraz na citování zdrojů •Bude nutné více se věnovat informační a citační etice a jejímu vysvětlování žákům a studentům •Novinka – akreditovaný kurz práce s informacemi pro učitele (nutná spolupráce a využívání školní knihovny a implementace informačních metod do výuky celým pedagog. sborem)
12
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 … a co knihovníci? •I s knihovníky je třeba se daným tématem více zabývat, právě ze zmíněného pohledu informační výchovy a působení na učitele •MZK připraví pro knihovníky veřejných knihoven jednodenní semináře na téma plagiátorství a informační etiky.
13
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Literatura Brdička, Bořivoj. Etický kodex pro práci žáků a učitelů s informacemi. Dostupné z WWW:http://www.spomocnik.cz Činčera,Jan. Informační etika : sylabus k bakalářskému studiu informační vědy. Brno : Masarykova univerzita, 2002. 81 s. ISBN 80-210-2981-1
14
Seminář IVIG 2008, 25. 9. 2008 Děkuji za pozornost a PhDr. Martině Machátové z MZK Brno za konzultaci a rady
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.