Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
Prevence a řešení rizikových jevů ve školách z pohledu České školní inspekce PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
2
ČŠI zjišťuje a hodnotí Postup školy Spolupráce s dalšími orgány
při předcházení vzniku sociálně patologických jevů, při výskytu sociálně patologických jevů. Spolupráce s dalšími orgány OSPOD
3
Česká školní inspekce Inspekční činnost - § 174 odst. 2 školského zákona. Šetření stížností - § 174 odst. 6 školského zákona. ČŠI zjišťuje, zda škola učinila veškerá potřebná opatření v rámci prevence (předcházení sociálně-patologickým jevům) i v rámci následného postupu školy (zajištění, aby se závadové chování neopakovalo a aby byly vztahy náležitě urovnány). V kompetenci ČŠI je posuzování činnosti školy, školského zařízení, resp. jejich představitelů, nikoli jednání jednotlivých žáků.
4
Právní předpisy Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Icon made by Freepik from
5
Metodické pokyny a informace MŠMT
Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č. j.: MSMT-21149/2016). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (č. j.: MSMT2-1291/ ). Pomůcka k nově zakotveným právům a povinnostem pedagogických pracovníků. Přílohy Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j.: MSMT /
6
Metodické pokyny a informace MŠMT
Jsou závazné pouze pro školy a školská zařízení zřizované MŠMT ČŠI např. výslovně zmocněna ke kontrole Minimálního preventivního programu (je-li zřizovatelem MŠMT). Ostatním školám a školským zařízením pouze doporučeno k využití ČŠI tedy nemůže vyžadovat na školách a školských zařízeních jejich aplikaci a dodržování, i tak školy a školská zařízení musí zajistit obecné povinnosti (zejména § 29 školského zákona), byť jiným způsobem, než je zde uvedeno.
7
Sociálně-patologické jevy
Hlavní rizikové oblasti, na které se ČŠI při zaměřuje: Rizikové jevy v chování žáků: záškoláctví, šikana, agrese, kyberšikana, rasismus, xenofobie, extremismus, vandalismus.
8
Definice šikany Popisná definice šikany je uvedena v Metodickém pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, č. j. MSMT-21149/2016, čl. 2, odst. 1. Šikana je agresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi nebo skupině žáků či učiteli, které se v čase opakuje (nikoli nutně) a je založeno na vědomé, záměrné, úmyslné a obvykle skryté snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně a/nebo v případě šikany učitele také profesionálně. Šikana je dále charakteristická nepoměrem sil, bezmocností oběti, nepříjemností útoku pro oběť a samoúčelností agrese.
9
Definice šikany Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhého, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování a ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování či zneužívání. Projevuje se i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků skupinou spolužáků.
10
bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních
§ 29 odst. 1 bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních Školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.
11
školní a vnitřní řád § 30 odst. 1 písm. c)
Ředitel školy vydá školní řád; ředitel školského zařízení vnitřní řád. Školní řád a vnitřní řád upravuje mj. podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. ČŠI nejen kontroluje obsah, ale hodnotí naplňování a efektivitu řádu ve škole.
12
právo na informace § 21 odst. 1 písm. b), e), odst. 2 a 3
Žáci a studenti mají právo b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání, e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádření musí být věnována pozornost odpovídající stupni vývoje.
13
Odpovědnost ředitele školy
§ 164 odst. 1 písm. b) „Odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu se školským zákonem a vzdělávacími programy.“ § 164 odst. 1 písm. c) „Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb.“ § 164 odst. 1 písm. f) „Zajišťuje, aby osoby uvedené v ustanovení § 21 byly včas informovány o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta.“ § 164 odst. 1 písm. h) „Odpovídá za zjištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky ve škole a školském zařízení.“
14
Pedagogický pracovník
povinnost vykonávat dohled během vyučování i o přestávkách pracovněprávní odpovědnost.
15
Vyhláška č. 72/2005 Sb. § 7: Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence. Poskytování poradenských služeb může být zajištěno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.
16
Ve škole jsou zajišťované poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené mj. na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace, průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou.
17
Preventivní program školy
Základní, střední a vyšší odborné školy mj. zpracovávají preventivní program školy koordinaci tvorby a kontrolu realizace zajišťuje školní metodik prevence (příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.), metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů upravuje podrobnosti tzv. minimálního preventivního programu (pro školy a školská zařízení, jejichž zřizovatelem je MŠMT) podléhá kontrole ČŠI, vyhodnocení účinnosti a realizace je součástí výroční zprávy.
18
Vyhláška č. 72/2005 Sb., v platném znění
Školní metodik prevence v rámci poradenské činnosti: vyhledává a orientačně šetří žáky s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytuje poradenské služby těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťuje péči odpovídajícího odborného pracoviště (čl. II Poradenské činnosti odst. 1 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.), zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd, sledování úrovně rizikových faktorů (čl. II Poradenské činnosti odst. 2 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.), výše uvedené zajišťuje ve spolupráci s třídním učitelem.
19
Česká školní inspekce hodnotí postup školy při výskytu sociálně patologických jevů
20
Postup školy projednání rizikových jevů se žákem
(§ 21 odst. 1 písm. b), e) a f) školského zákona, čl. II.III. Poradenské činnosti odst. 1 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.) informování zákonných zástupců (§ 21 odst. 1 písm. b), e) a f) a odst. 2 školského zákona, čl. II.III. Poradenské činnosti odst. 1 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.) spolupráce s dalšími institucemi, které jsou činné v prevenci sociálně patologických jevů dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních (Policie ČR, Střediska výchovné péče, PPP, NNO, OSPOD, krizová centra, SPC, zdravotnická zařízení atd.) písemný záznam o postupu ve věci (vyhláška č. 72/2005 Sb.)
21
Děkuji za pozornost PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA
náměstek ústředního školního inspektora ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka 37, Praha 5
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.