Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak na brownfields IURS

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak na brownfields IURS"— Transkript prezentace:

1 Jak na brownfields IURS www.brownfields.cz
IURS- Institut pro udržitelný rozvoj sídel o.s. Jiřina Bergatt Jackson IURS

2 Co jejich rozvoji pomáhá
Všeobecná konjunktura, stoupající a vyvinutý realitní trh, dobrá lokace, shoda a schopnost majitelů jednat, flexibilní nástroje územního plánování, vhodná propagace obchodních příležitostí…kde to má smysl, důvěryhodné informace kolik, kde, jak rychle brownfields přibývají či mizí…všude, podpora informovanosti a know-how majitelů…vždy a všude, pochopení podstaty problematiky a patřičné dovednosti mezi konzultanty, úředníky, plánovači …všude, podpora přípravy projektů…kde to má smysl, vhodné dotační tituly…kde to má smysl, vhodné mitigační (dopad omezující) programy… kde to má smyls, pochopení, že někde má cenu dělat téměř nic. IURS

3 Co jsou to brownfields (definice)
Definice brownfields aplikovaná v EU Viz Projekt CABERNET viz Brownfields jsou pozemky a nemovitosti které: byly dotčeny svým předchozím využitím nebo předchozím využitím okolí jsou zchátralé nebo využité pouze částečně nacházejí se zejména v urbanizovaném území vyžadují určitou intervenci, mají-li být znovu smysluplně využívány mohou mít skutečné nebo domnělé problémy s ekologickým znečištěním POZOR: identifikovat co je a co není brownfield je věc subjektivního odborného názoru !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! IURS

4 Co jsou to brownfields (definice)
Definice brownfields aplikovaná v EU Viz Projekt CABERNET viz Brownfields jsou pozemky a nemovitosti které: byly dotčeny svým předchozím využitím nebo předchozím využitím okolí jsou zchátralé nebo využité pouze částečně nacházejí se zejména v urbanizovaném území vyžadují určitou intervenci, mají-li být znovu smysluplně využívány mohou mít skutečné nebo domnělé problémy s ekologickým znečištěním POZOR: identifikovat co je a co není brownfield je věc subjektivního odborného názoru !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! IURS

5 Jsou informace o brownfields potřebné?
Informace o dopadech podvyužitého území je důležitá: v místním měřítku (brownfields ovlivňují hodnotu okolního majetku a druh a strukturu podnikání), v úrovni obce ekonomický dopad (z brownfields obcím ale i občanům nepřicházejí příjmy a vytvářejí se náklady a ztráty), sociální dopad (území nevytváří pracovní místa a přispívá k nezaměstnanosti), ekologický dopad (možné ekologické zátěže, ale kuriózně dopad může být i plusový tím, že brownfields prostě zaroste a navrátí se přírodě) dopad na udržitelný rozvoj plýtvání územím a přírodními zdroji, plýtvání lidským potencionálem, plýtvání ekonomickým potencionálem. IURS

6 Jsou informace o brownfields potřebné?
v regionální měřítku: Region potřebuje jednotně evidovaná a relativně přesná (cc %) a pravidelně obnovovaná data, která mohou získaná průzkumem od poučených a dnes již zákonem k tomu určených poskytovatelů obcí a s rozšířenou působností (ORP). V neposlední řadě určité informace pro svá investiční rozhodnutí uvítají také investoři, zejména ohledně trendů vzniku a úbytku brownfields. v národním měřítku Sektory, respektive stát potřebují regionálně srovnatelná, vyhodnotitelná a analyzovatelná data k nastavení svých politik a strategií IURS

7 Kdo potřebuje informace o brownfields
Útvary územního rozvoje aby získaly informace o podvyužitém území a mohly v územně plánovací dokumentaci (UPD) navrhovat pro ně řešení. Útvary strategického rozvoje aby získaly informace o rozvojových barierách v obcích a v regionu a nastavily vhodné strategie, priority a vhodné nástroje, jež by dopady brownfields omezovaly. Investoři aby si snížili rizika svých investičních rozhodnutí. Majitelé: aby si uvědomili situaci svých brownfields, aby mohli tam, kde je to smysluplné, obdržet marketingovou veřejnou podporu, nebo podporu přípravy projektu (je to v zájmu nás všech aby jejich brownfields již brownfields nebyla) IURS

8 Řečnická otázka Kolik obcí a regionů má dnes dostatečné porozumění o druhu a typu brownfield problematiky a porozumění o: evidenci brownfields, jejím obnovování a udržování, kategorizaci brownfields, typu brownfields, distribuci brownfields v regionu? Přestože obce a regiony vynaložily nemalé prostředky na evidenci brownfields stále nemají evidenci, která je: vypovídající o profilu a typu problému brownfields v regionu, analyzovatelná, pro různé aspekty brownfields problematiky, použitelná pro přípravu opatření místních a regionálních strategií, použitelná pro řešení problematiky v rámci územního plánování, eviduje a sleduje jak úbytek, tak přírůstek brownfields a časové řady. IURS

9 Komu přísluší brownfields evidovat
Nový stavební zákon staví problematiku identifikace brownfields do úrovně ORP V UAP jsou data o brownfields pořizována pod hlavičkou „Jev 4“ OPR je velmi vhodná jednotka pro: detailní identifikaci jednotlivých brownfields, zjišťování vlivu brownfields na místní území, pro zvažování podpory pro brownfields na místní bázi (důležité, zejména tam, kde existuje dobré místní podnikatelské prostředí). Je to ale naprosto nevhodná jednotka pro zvažování vlivu brownfields na rozvoj regionu. Zde je nutné širší strategický nadhled a vnímat problém na regionální bázi. IURS

10 Co umožní evidence jevu 4 v ORP
Evidence pořizovaná v rámci obnovy dar UAP umožní : označit nemovitost jako brownfields evidovat její atributy v databázi zobrazit graficky a polohově ve vrstvě 4 veřejně publikovat „jako vrstvu problémového výkresu“ IURS

11 Co je potřeba dořešit ohledně evidence
Využitelnost a „publikovatelnost“ brownfields evidencí pořizovaných v rámci obnovy dat pro UAP pro jiné účely než územní plánování (strategické plánování). Kdo, proč a jak a co se bude v ORP a evidovat. Jaké odvody dat může  region od ORP v rámci  procesu obnovy UAP v zákonem požadované dvouleté bázi očekávat. Jak mohou a chtějí obce a regiony s poskytnutými daty nakládat. Jestli a jak je možné tyto odvody využít pro regionální databázi a kdo bude jejím „vlastníkem“. Je potřeba vyjasnit, jeli možné vrstvy problémového výkresu publikovat samostatně. IURS

12 Právní otázky Evidence brownfields sedí na dvou židlích, to je „regionální rozvoj“ a „územní plánování“. Tyto discipliny u nás nejsou dostatečně provázané fyzicky, fakticky ani právně. Analytika brownfields z pohledu regionálního rozvoje bude vždy potřebovat input z GIS údajů obsažených v UAP, jelikož tento přístup je schopen podstatně zredukovat a tudíž zlevnit sběr nutných dat. Zákonná povinnost pro obce a ORP evidovat „Jev 4“ způsobuje následující: výkonem úkonů státní správy se ve veřejném zájmu stigmatizují nemovitosti soukromých majitelů pojmem “brownfield“, pro nezbytné vyhodnocení problematiky se evidují určité údaje vztahující se k takto identifikovanému soukromému majetku fyzických a právnických osob (druhu vlastnictví, počet majitelů, druh věcných břemen atd.). Otázka vyvstává: jsou informace obsažené v UAP využitelné pro důvody jiné než pro potřeby UP, spadají brownfields do kategorie „informací o životním prostředí“, kde Arthurská dohoda dává veřejnosti právo vědět? IURS

13 Podpora „kterých“ brownfields projektů je smysluplná
kategorie A – brownfields řešitelná zejména komerčními způsobem a bez „tvrdé“ veřejné podpory (určitá „měkká“ podpora je i zde v některých případech opodstatněná) kategorie B – brownfields řešitelná pouze s pomocí určité míry veřejné intervence, nejlépe tak, aby se z nich stala brownfields typu A ( prokázaná udržitelnost takto podpořených projektů je nezbytná), kategorie C – brownfields, která v současné době nemají řešení, ale tam kde je možné je určitou formou veřejné intervence posunout do kategorie B, veřejná podpora začíná být smysluplná v případě, je li využití udržitelné, kategorie D – riziková brownfields, která je nutno řešit v rámci veřejného zájmu (kontaminace umožňuje OPŽP, OPPI a některé ROP; rizikové a nerozvojové demolice umožňuje omezeně OPŽP a ROP Střední Morava) IURS

14 Jaké prostředky budou podporovat regeneraci brownfields
Naprostá většina prostředků směřujících do obnovy brownfields bude soukromá. Veřejná podpora by se měla soustředit zejména na „měkké prostředky“, které by měly umožňovat soukromým prostředkům snáze jednat. Vhodnou veřejnou podporou může být i neformální podpora nebo například vhodné plánovací dohody a flexibilní přístup k nástrojům územního plánování. Účinná je i veřejná podpora pomocí nástrojů propagace a marketingu. Výhodná je „měkká podpora“ znalostí a dovednosti majitelů a jejich konzultantů. Velmi efektivní je podpora přípravy projektů. Další vhodnou formou veřejné podpory jsou nástroje zvýhodnění úvěrového financování brownfields. Úplně naposled zvažovat veřejnou podpora formou přímé finanční pomoci. Nad rámec financování nákladové mezery strategicky vybraných a jasně udržitelných projektů, by měla být veřejná finanční podpora poskytována pouze pro oblast brownfields kategorie D, kde neřešená brownfields představují společenská, nebo zdravotní rizika. IURS

15 God bless „SF“ Jelikož bylo dostatečně lobováno jak na úrovni EU, tak na úrovni přípravy jednotlivých OP, podařilo se brownfields „propašovat“ do mnoha dotačních titulů současné řady SF. Mimo tematických Operačních programů (OP), jsou to zejména Regionální operační programy (ROP) pro investiční projekty a další možné dotační tituly podporující vzdělávání, dovednosti, marketing, přípravu projektů, zájmovou či institucionální platformu, výzkum atd… Většina ROP má nastavené indikátory sledující regenerace (a některé přímo brownfields) jak z pohledu regenerace území, tak také z pohledu regenerace ploch nemovitostí. IURS

16 Avšak……. Co je a co není rozvoj na brownfields není v ROP vždy jasně uvedeno a co je a není brownfield je subjektivní posudek. Jednotlivé projektové žádosti a často i celé Integrované plány rozvoje měst (IRPM) sice skloňují slovo brownfield, často se však za tím skrývají pouhé rekonstrukce. Různé tituly SF umožní různé věci, problém je, že u investičních projektů skutečně problematických brownfields je absorpční rozjezd poměrně dlouhý, jelikož dát dohromady smysluplný brownfields projekt je finančně i časově náročnější a riskantnější. Ne vždy se uskutečnila vhodná podpora majitelů a absorpce přípravy projektů. IURS

17 Děkuji Vám za pozornost
Jiřina Bergatt Jackson IURS


Stáhnout ppt "Jak na brownfields IURS"

Podobné prezentace


Reklamy Google