Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŽaneta Veselá
1
Září 2008 IURS 1 ÚAP OBCÍ - jev 4 Radka Bürgermeisterová POZNÁMKY K ZAVÁDĚNÍ, SPRÁV Ě A AKTUALIZACI ÚAP OBCÍ
2
Září 2008 IURS 2 Úvod Důvodem této prezentace je vyjasnit přístup k identifikaci jevu 4 a využití získaných dat pro územní plánování I jako podklad pro plánování místního a regionálního rozvoje. Autorka se dlouhodobě zaobírá problematikou opětovného využití území a udržitelným územním rozvojem.
3
Září 2008 IURS 3 Obsah prezentace Co se pořizuje v jevu 4 Kdo požaduje evidenci jevu 4 Role ÚÚP a KÚ OÚP Co je třeba evidovat Jak evidence odpovídá potřebě Návrh rozdělit jev 4 Rozdělení na jev 4a,4b,4c a 4d Širší využití těchto dat Zkušenost z praxe 1-3 Doporučení
4
Září 2008 IURS 4 Co se pořizuje v jevu 4 Plochy znehodnoceného území určené k obnově nebo opětovnému využití (vyhláška 500/2006, příloha 1, část A, sledovaný jev 4). Pojem „plochy k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území“ v sobě také zahrnuje plochy označované jako „brownfields“.. Evidence brownfields ploch je většinou spravovaná krajskými úřady, RA nebo i agenturou Czechinvest, obsahuje údaje o počtu, výměře, dřívějším využití a možném znečištění v různé podrobnosti a formě.
5
Září 2008 IURS 5 Co jsou to brownfields Definice uznávaná v Evropě zní – brownfields jsou plochy, které: –jsou dotčeny předcházejícím užíváním pozemků, –jsou opuštěné nebo nedostatečně využívané, –mají skutečné nebo možné problémy s kontaminací –vyžadují určitou veřejnou intervenci (nepeněžní nebo peněžní), aby mohly být vráceny k využívání
6
Září 2008 IURS 6 Kdo požaduje evidenci jevu 4 St. zákon č. 183/2006 Sb § 25-29 ÚAP Vyhláška 500, § 4-5 tento požadavek vysvětluje Příloha 1, část A a B k této vyhlášce vymezuje co a v jaké úrovni sledovat (kraje tyto plochy nesledují) Metodika UUR dále sjednocuje přístup viz www.uur.cz/images/konzultacnistredisko/Metodic keNavody/MetodikaUAP/metodika_UAP_2007080 9.pdf www.uur.cz/images/konzultacnistredisko/Metodic keNavody/MetodikaUAP/metodika_UAP_2007080 9.pdf www.uur.cz/images/konzultacnistredisko/Metodic keNavody/MetodikaUAP/metodika_UAP_2007080 9.pdf Kraje koordinují pořizování ÚAP v ORP
7
Září 2008 IURS 7 Jaká je role ÚÚP a KÚ OÚP Jako příklad uvádím Liberecký kraj: KÚ rozděluje jevy dle procentuelního podílu spolupráce s ÚÚP na kategorie A-C, viz www.kraj- lbc.cz/public/oupsr/ns006_uap_kategorizac e_23f09fe9bc.rtf. Do které kategorie spadá jev 4 není na webu uvedeno (předpoklad B nebo C) www.kraj- lbc.cz/public/oupsr/ns006_uap_kategorizac e_23f09fe9bc.rtf www.kraj- lbc.cz/public/oupsr/ns006_uap_kategorizac e_23f09fe9bc.rtf Poskytovatelem údaje je ÚÚP (viz metodika ÚÚR která uvádí, nemá-li obec platný ÚP, zjišt´ují se tyto plochy rozborem území) Odkaz na právní předpis vztahující se k jevu 4-zákon 183/2006, §19 část 1 a-j, l,m,o a §43, vyhláška 501/2006, §3 (vymezuje plochy větší než 0,2ha)
8
Září 2008 IURS 8 Co se vlastně eviduje Neexistuje definice ani metodický výklad „plochy k obnově“, „plochy k opětovnému využití“ a „znehodnoceného území“. Není přesně stanoveno co a jak evidovat v národní, krajské nebo místní úrovni. Podkladem pro evidenci těchto ploch má být platný ÚP a nemá-li obec platný ÚP, plochy se zjistí průzkumem na místě. ÚP je dokument s horizontem 10 let a nemůže zachytit dynamiku změn vážících se k evidenci jevu 4. Evidence ÚAP se obnovuje každé dva roky, data poskytnutá ÚP jsou neaktuálním ÚAP a měla by se doplňovat místním šetřením. Brownfields evidence RRA se prozatím neobnovuje.
9
Září 2008 IURS 9 Jak odpovídá evidence potřebě Jak odpovídá evidence potřebě V rámci jevu 4 se objevují 4 okruhy informací 1.Evidence „ploch k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území“ uvedených v ÚP. 2.Evidence „brownfields“ jako podklad pro místní šetření „ploch k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území“. 3.Evidence vyvolaných změn v území určených k opětovnému využití nad rámec brownfields. 4.Evidence „ploch k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území“ nad rámec ÚP. Informace z ÚP není plnohodnotným podkladem pro ÚAP
10
Září 2008 IURS 10 Návrh na rozdělení jevu 4 Jev 4 obsahuje 4 různé okruhy informací. Doporučuji jej dále rozdělit na podsekce (uveden možný příklad) –4a - plochy k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území vycházející z ÚP, –4b – evidence ploch brownfields jako podklad pro identifikaci a sledování dynamiky ploch k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území, –4c – evidence ploch opětovného využití nad rámec definice brownfields –4d - plochy k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území vycházející z průzkumů 4b a 4c a nad rámec ploch identifikovaných v ÚP.
11
Září 2008 IURS 11 Co vypovídá jev 4a Jev 4a: –zaznamenává situaci prezentovanou platným územním plánem, –je podkladem pro sledování a vyhodnocování situace, –je konkrétním dokladem, jak bylo na stav území nahlíženo při pořizování, případně změnách ÚP. Pro porovnatelnost jevu v rámci národní evidence či regionu by bylo vhodné ve vyhlášce 501/2006 nebo jinde vysvětlit o jaká území se jedná.
12
Září 2008 IURS 12 Co vypovídá jev 4b Jev 4b udává kolik znehodnoceného území brownfields se v katastru dané obce nachází. Pravidelná revize dat v rámci obnovy ÚAP umožní sledovat dynamiku tohoto jevu zda-li např.: –přibývá/ubývá, –kde a v jaké velikosti se vyskytuje, –typ současného a předpokládaného využití atd.. Posouzení co je a co není brownfield může být věc osobního názoru. Je proto nutné definovat termín i evidenci Data o povaze, umístění a množství brownfields v území jsou důležitá pro územní plánování (ÚÚP) i pro regionální hospodářský rozvoj.
13
Září 2008 IURS 13 Co vypovídá jev 4c zohledňuje změny v území vyvolané potřebou jiných změn (např. vymístění určitých funkcí) –vymezuje se oproti stavu zaznamenaném v ÚP –dokládá dynamiku změn požadavků využití Pro porovnatelnost jevu v rámci národní evidence či regionu by bylo vhodné ve vyhlášce 501/2006 nebo jinde vysvětlit o jaká území se jedná
14
Září 2008 IURS 14 Co vypovídá jev 4d –zohledňuje plochy určené k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území dle nových údajů z evidence jevu 4b –zohledňuje změny vyvolané jinou nebo novou potřebou v území viz jev 4c (např. vymístění určitých funkcí) –vymezuje se oproti stavu zaznamenaném v ÚP viz jev 4a –dokládá dynamiku změn v území Pro porovnatelnost jevu v rámci národní evidence či regionu by bylo vhodné ve vyhlášce 501/2006 nebo jinde vysvětlit o jaká území se jedná
15
Září 2008 IURS 15 Kdo jiný může využít tato data Data jevu 4a a 4c-d jsou využitelná zejména pro potřeby územního plánování (samospráva a státní správa), Data 4b však mají daleko širší využití, zejména pro plánování regionálního a místního rozvoje (samospráva a soukromý sektor): –indikátory udržitelného rozvoje území (indikátory poměr ploch brownfields/zastavitelné území), –indikátory ekonomického rozvoje území (brownfields/zastavěnému území), –dynamika ekonomického rozvoje (poměr mezi stavem brownfields v nové a starší evidencí) –doklad o profilu, typu a závažnosti problematiky v území –podklad pro místní a regionální rozvojové priority –podklad pro místní, regionální a národní programy –databáze možných rozvojových pozemků –databáze majitelů, kteří potřebují určitý druh veřejné podpory atd.
16
Září 2008 IURS 16 Jaká je zkušenost z praxe 1 Jev 4b je evidován ze dvou důvodů: –pro státní správu (evidence pro vytváření ÚAP a ÚP) –samosprávu (evidence pro plánování regionálního a místního rozvoje) Zájmy se překrývají a přesto zde není dostatečná spolupráce a proto evidence jevu 4b zůstává málo podchycena, zabezpečena a využívána.
17
Září 2008 IURS 17 Jaká je zkušenost z praxe 2 Některé jevy poskytované ÚÚP ze své podstaty umožňují kvalitativní přístup (jev 8, 13, 14, 15, 17, 18, 19,20 atd.). Jevy 4b a 4c také spadají do této kategorie. Jevy 8,13,14,15,17,18,19,20 atd. jsou běžné již z dřívějška, umíme s nimi nakládat, identifikovat je, popsat a evidovat. Tyto jevy ale obvykle nemají podstatný ekonomický a sociální dopad. Jev 4b je nový, má podstatný ekonomický, sociální dopad a je proto velmi vhodné vytvořit jednotnou metodu jeho klasifikace a evidování.
18
Září 2008 IURS 18 Jaká je zkušenost z praxe 3 Jev 4a je objektivní záznam informace z ÚP, snadno identifikovatelný v ÚP v rámci činnosti ÚÚP. Jev 4b je částečně subjektivní, vyžaduje místní šetření a je nezbytné vytvořit sjednocující metodologii. –I když podrobnost evidence pro potřebu státní správy a samosprávy se liší, data jsou stejná. Samospráva si je snadno doplní na základě analýz místních údajů např. z ÚAP či jiných zdrojů. –Sdílení a případné ko-financování sběru těchto dat by velmi podpořilo opětovné využití ploch navržených k obnově ve znehodnoceném území. Jev 4c je vyhodnocení ploch k obnově nebo opětovnému využití, nad rámec brownfields. Jev 4d sumarizuje vlivy jevu 4b a 4c zvažované nad rámec informací obsažených v ÚP.
19
Září 2008 IURS 19Doporučení Sjednotit zájmy státní správy a samosprávy při evidenci jevu 4. Určit poskytovatele pro jev 4b: –ÚÚP pro základní evidenci brownfields ploch v území, –RRA nebo podobné pro rozšířenou evidenci a kategorizaci. Vypracovat společný přístup ke sdílení a využívání dat. Pro všechny zúčastněné subjekty vypracovat sjednocující přístup k hodnocení a evidenci. Vytvořit regionální platformy pro podporu opětovného využití ploch zejména v rámci jevu 4b.
20
Září 2008 IURS 20 Shrnutí Vytvořit základní metodologii sběru dat Vytvořit jednotný přístup k problematice Využívat SF pro podporu evidence jevu 4b v rámci společného projektu státní správy a samosprávy: –projekt posílí spolupráci mezi státní správou a samosprávou –vytvoří potřebnou databázi –zajistí větší využitelnost dat –poskytne vzdělání pracovníkům ÚÚP, samospráv a majitelům brownfields –umožní program podpory majitelů brownfields IURS o.s nabízí partnerství a přípravu takového projektu.
21
Září 2008 IURS 21 Děkuji Vám za pozornost Radka Bürgermeisterová 602 307 176 rburgermeisterova@iurs.cz @iurs.cz www.brownfields.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.