Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Poznatky z kontrolní činnosti - rok 2018
1. – 3. října 2018 Ing. Petra kudová
2
Vrchní vodoprávní dozor rok 2018
Dle plánu kontrol výkonu přenesené působnosti krajů a hl. m. Prahy na léta 2017 – (MV) bylo kontrolováno 5 vodoprávních úřadů Krajský úřad Plzeňského, Libereckého, Pardubického, Moravskoslezského kraje a Krajský úřad Kraje Vysočina. Kontrolovány spisy za období let 2015 až 2017. Nad rámec běží i kontroly výkonu přenesené působnosti obecních úřadů obcí s rozšířenou působností (Mze). Kontrola 20 vodoprávních úřadů. Kontrolovány spisy za období let 2016 a 2017. Výkon státní správy na úseku vodního hospodářství je prováděn na velmi dobré úrovni Nebyly zjištěny žádné vážné nedostatky, jak po stránce procesní, tak po stránce odborné.
3
Nejčastější pochybení a doporučení
Spis vést v souladu s ust. § 17 správního řádu označit spisovou značkou uvést soupis všech jeho součástí, včetně příloh, s určením data, kdy byly do spisu vloženy vložit záznam o tom, kdo je v dané věci oprávněnou úřední osobou K žádosti o stavební povolení k vodním dílům je povinným pokladem pravomocné územní rozhodnutí, nebo veřejnoprávní smlouva nahrazující územní rozhodnutí anebo územní souhlas. Vodoprávní úřad v písemnosti, kterou nařizuje termín a předmět ústního jednání, upozorní účastníky řízení a dotčené orgány nejméně 10 dnů před ústním jednáním, že závazná stanoviska a námitky, popřípadě důkazy, mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak k nim nebude přihlédnuto (ust. § 115 odst. 8 vodního zákona). Protokol o ústním jednání obsahuje náležitosti dle ust. § 18 odst. 2 a 3 správního řádu podpisy všech přítomných osob nelze nahradit prezenční listinou
4
Nejčastější pochybení a doporučení
Upustí-li vodoprávní úřad od ústního jednání, určí lhůtu, která nesmí být kratší než 10 dnů, do kdy mohou dotčené orgány uplatnit závazná stanoviska a účastníci řízení své námitky, popřípadě důkazy (ust. § 115 odst. 8 vodního zákona). Účastníkům řízení musí být před vydáním rozhodnutí ve věci dána možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí (ust. § 36 odst. 3 správního řádu). NSS 8 Afs 21/ ze dne (souběžně s ozn. o zah. řízení se stanoví jednak lhůta, ve které lze navrhovat důkazy a rovněž následná lhůta, ve které se lze vyjádřit k podkladům rozhodnutí) NSS 2 As 60/ ze dne (v odvolacím řízení se účastníci řízení vyzývají, aby se vyjádřili k podkladům jen tehdy, pokud jde o podklady nově pořízené odvolacím správním orgánem)
5
Nejčastější pochybení a doporučení
Je-li účastník v řízení zastoupen, doručuje správní orgán písemnosti pouze zástupci (zmocněnci), s výjimkou případů, kdy má zastoupený v řízení něco osobně vykonat, např. dostavit se na předvolání správního orgánu (ust. § 34 odst. 2 správního řádu). NSS 5 As 19/ ze dne (primárně doručovat zmocněnci, pokud ten je nečinný, kontaktovat zmocnitele, příp. v časové tísni, kontaktovat oba současně) Rozhodnutí, popř. usnesení, obsahuje (ust. § 68 odst. 1 správního řádu): výrokovou část (náležitosti - ust. § 68 odst. 2 správního řádu) odůvodnění (náležitosti - ust. § 68 odst. 3 správního řádu) poučení účastníků (náležitosti - ust. § 68 odst. 5, 6 správního řádu)
6
Nejčastější pochybení a doporučení
Závazné stanovisko obsahuje (ust. § 149 odst. 2 správního řádu): závaznou část odůvodnění Ve výrokové části rozhodnutí uvádět: u věcné příslušnosti vodoprávního úřadu i odstavec, tj. ust. § 106 odst. 1 vodního zákona; místní příslušnost vodoprávního úřadu, tj. ust. § 11 správního řádu; označení hlavních účastníků řízení podle § 27 odst. 1 správního řádu (ust. § 68 odst. 2 správního řádu) Závěr č. 35 poradního sboru MV ze dne (pojmový znak rozhodnutí, jehož neuvedení by mohlo být důvodem pro zrušení rozhodnutí)
7
Nejčastější pochybení a doporučení
všechna právní ustanovení, podle nichž bylo rozhodováno, tj. příslušný §, odstavec, písmeno, bod; u stanovení podmínek, popř. povinností, příslušné ustanovení právního předpisu, dle kterého jsou stanoveny; náležitosti vyžadované vyhláškou č. 432/2001 Sb., (od vyhláškou č. 183/2018 Sb.) zejména určení polohy v souřadnicích X, Y označujících polohopis v souřadnicovém systému JTSK; konkrétně citovat obsah stanovisek dotčených orgánů či vyjádření účastníků řízení nebo je přiložit přílohou, která bude nedílnou součástí rozhodnutí; NSS 3Ads 96/ ze dne (správní orgán může odkázat na přílohu, v níž podrobně uvede obsáhlé údaje) součástí dokumentace zpracované dle vyhlášky č. 499/2006 Sb., je i dokladová část obsahující doklady o splnění požadavků dle jiných právních předpisů
8
Nejčastější pochybení a doporučení
vymezit okruh účastníků řízení pro výrok o nakládání s vodami a pro výrok povolení stavby; NSS 10 As 77/ ze dne KS České Budějovice 51 A 12/ ze dne [účastenství o povolení k odběru podzemní vody je vymezeno vodním zákonem (ust.§ 115 odst. 16, věta první vodního zákona); právní úprava od s použitím správního řádu nepočítá]. do podmínek stavebního povolení nepatří: upozornění na dodržování dalších povinnosti vyplývající z jiných právních předpisů odkazy na normy
9
Nejčastější pochybení a doporučení
informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků se uvádí do části rozhodnutí „odůvodnění“ (viz ustanovení § 68 odst. 3 správního řádu) NSS 9 As 71/ ze dne NSS 6 As 60/ ze dne (z odůvodnění musí být seznatelné, z jakého důvodu se považují námitky účastníka za liché, mylné anebo vyvrácené) Dostatečné odůvodnění NSS 1 As 51/ ze dne (uvést všechny skutkové a právní důvody, které pohnuly správní orgán k vydání rozhodnutí)
10
Nejčastější pochybení a doporučení
Poslední část rozhodnutí označovat jako „Poučení účastníků“ (ust. § 68 odst správního řádu): účastník řízení může proti rozhodnutí podat odvolání dle ustanovení § 81 odst. 1 správního řádu odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu, a aby každý účastník dostal jeden (ust. § 82 odst. 2 správního řádu) Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka (ust. § 82 odst. 2 správního řádu)
11
Nejčastější pochybení a doporučení
Zákon o vodovodech a kanalizacích uvádět věcnou příslušnost (ust. § 27 nebo ust. § 28 zákona o vodovodech a kanalizacích) při prodloužení kanalizační sítě vodoprávní úřad rozhodne o upuštění od zpracování nového kanalizačního řádu (ust. § 14 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích) odborného zástupce provozovatele zahrnout jako účastníka podle ust. § 27 odst. 2 správního řádu procesně se postupuje podle správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.), nikoliv podle vodního zákona schválení kanalizačního řádu – může probíhat formou řízení s velkým počtem účastníků dle ustanovení § 144 správního řádu Výklad č. 63 sekce vodního hospodářství ze dne (o zahájení řízení lze účastníky uvědomit veřejnou vyhláškou)
12
Nejčastější pochybení a doporučení
Právní moc Správní orgán, který rozhodl v posledním stupni, vyznačí na písemném vyhotovení rozhodnutí, které zůstává součástí spisu, právní moc (ust. § 75 odst. 1 správního řádu). Prvoinstanční správní orgán Odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak (ust. § 83 odst. 1 správního řádu). Odvolací správní orgán Rozhodnutí odvolacího správního orgánu je v právní moci, jestliže bylo oznámeno všem odvolatelům a účastníkům uvedeným v § 27 odst. 1 správního řádu (ust. § 91 odst. 1 správního řádu).
13
DĚKUJi vám ZA POZORNOST
Kontakty: Ing. Petra Kudová, tel
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.