Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
2
Finanční kontrola v PO kraje
Právní předpisy k finanční kontrole zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb.
3
Finanční kontrola v PO kraje
Systém finanční kontroly podle zákona o finanční kontrole (§ 3 zákona č. 320/2001 Sb.) veřejnosprávní kontrola (část druhá zákona), vykonává ji kraj u jím zřízených příspěvkových organizací a u žadatelů, resp. příjemců dotací z rozpočtu kraje finanční kontrola podle mezinárodních smluv (část třetí zákona) vnitřní kontrolní systém (část čtvrtá zákona), za jeho zavedení a fungování odpovídá ředitel příspěvkové organizace
4
Finanční kontrola v PO kraje
Vnitřní kontrolní systém – řídící kontrola hlavní povinnosti ředitele příspěvkové organizace: vymezit pravomoci a odpovědnosti vedoucích a ostatních zaměstnanců příspěvkové organizace při veškerém nakládání s veřejnými finančními prostředky (např. do pracovních náplní zaměstnanců, organizačního řádu)
5
Finanční kontrola v PO kraje
stanovit funkce: příkazce operace (je jím vždy ředitel, ten může pověřit touto funkcí i jiné vedoucí zaměstnance) správce rozpočtu hlavní účetní v případě malých rizik v hospodaření s veřejnými prostředky lze funkce správce rozpočtu a hlavní účetní sloučit zapracovat postupy řídící kontroly do vnitřních předpisů příspěvkové organizace (např. do oběhu účetních dokladů, může být i samostatná směrnice k finanční kontrole) zabezpečit vedení průkazných záznamů (dokladů) o všech operacích s finančními prostředky a řídících kontrolách
6
Finanční kontrola v PO kraje
Předběžná řídící kontrola (§ 26 zákona č. 320/2001 Sb., § vyhlášky č. 416/2004 Sb.) schvalovací postupy ve 2 fázích: právní fáze znamená kontrolu před právním úkonem organizace, kterým jí vzniká závazek nebo nárok finanční fáze znamená kontrolu před uskutečněním veřejných výdajů nebo jiných plnění
7
Finanční kontrola v PO kraje
odpovědnost za předběžnou řídící kontrolu před vznikem nároku má příkazce operace, před vznikem závazku příkazce operace spolu se správcem rozpočtu odpovědnost za předběžnou řídící kontrolu po vzniku nároku nebo závazku má příkazce operace a hlavní účetní
8
Finanční kontrola v PO kraje
Průběžná řídící kontrola (§ 27 zákona č. 320/2001 Sb., § vyhlášky č. 416/2004 Sb.) průběžná řídící kontrola ověřuje správnost, úplnost a přesnost průběhu operací, zjišťuje a pomáhá odstraňovat nesrovnalosti při uskutečňování operací (např. kontrola včasnosti plateb ze vzniklých závazků) průběžnou kontrolu zajišťují vedoucí zaměstnanci a další zaměstnanci, kteří mají její výkon stanoven ve funkční náplni, případně zaměstnanci pověření jejím výkonem
9
Finanční kontrola v PO kraje
Následná řídící kontrola (§ 27 zákona č. 320/2001 Sb., § 24 vyhlášky č. 416/2004 Sb.) následná řídící kontrola ověřuje výsledek operací po jejich ukončení a závěrečném vyúčtování, na vzorku operací se kontroluje oprávněnost, hospodárnost, účelnost a efektivnost vynaložených finančních prostředků následnou kontrolu zajišťují vedoucí zaměstnanci a další zaměstnanci, kteří mají její výkon stanoven ve funkční náplni, případně zaměstnanci pověření jejím výkonem
10
Finanční kontrola v PO kraje
Řídící kontrola – doporučení vnitřní směrnice upravující finanční kontrolu by měla zahrnovat postupy řídící kontroly, stanovené pravomoci a odpovědnosti vedoucích zaměstnanců, příkazce operace, správce rozpočtu a hlavního účetního, jejich podpisové vzory, náležitosti písemných záznamů o řídící kontrole písemné záznamy o řídící kontrole mohou být samostatným dokumentem nebo lze záznam uvést přímo na existující dokument (doklad) s poznámkou, že se jedná o řídící kontrolu včetně data a podpisů odpovědných osob podle platných podpisových vzorů
11
Finanční kontrola v PO kraje
pro zjednodušení předběžné řídící kontroly před vznikem závazku lze využít možnosti limitovaného příslibu (§ 13 odst. 8 a 9 vyhlášky č. 416/2004 Sb.) tak, aby bylo zajištěno financování běžných provozních potřeb, kdy není předem znám dodavatel a výše platby
12
Finanční kontrola v PO kraje
Vnitřní kontrolní systém – interní audit (§ zákona č. 320/2001 Sb., § vyhlášky č. 416/2004 Sb.) funkčně nezávislý útvar nebo zaměstnanec podléhající přímo řediteli příspěvkové organizace interní audit zajišťuje nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému organizace
13
Finanční kontrola v PO kraje
vedoucího útvaru interního auditu v příspěvkových organizacích jmenuje a odvolává statutární orgán příspěvkové organizace po projednání s ředitelem krajského úřadu v případě malých rizik při hospodaření s veřejnými prostředky může kraj u příspěvkových organizací ve své působnosti nahradit interní audit výkonem veřejnosprávní kontroly
14
Finanční kontrola v PO kraje
Roční zprávy o výsledcích finančních kontrol (§ 22 zákona č. 320/2001 Sb., § a přílohy vyhlášky č. 416/2004 Sb.) vždy po skončení kalendářního roku mají příspěvkové organizace povinnost zpracovat roční zprávu o výsledcích finančních kontrol a předat ji krajskému úřadu (odboru kontroly) v termínu do prostřednictvím informačního systému MF (modul ročních zpráv) příspěvkové organizace, které nemají zaveden interní audit, předávají tuto zprávu ve zkráceném rozsahu s přílohami č. 1b a 2 vyhlášky, příspěvkové organizace se zavedeným interním auditem předkládají navíc přílohu č. 3
15
Finanční kontrola v PO kraje
Usnesení Rady kraje Vysočina k systému finanční kontroly v příspěvkových organizacích kraje č. 0456/14/2005 ze dne metodickým návodem pro zajištění fungování vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích kraje je metodická pomůcka MF č. CHJ-10 z května 2004 (řídící kontrola v rámci finančního řízení), jejímiž přílohami jsou: - příklady praktického provádění řídící kontroly - nezávazný vzor záznamu o provedení předběžné řídící kontroly - nezávazný vzor vnitřního účetního dokladu - nezávazný vzor kontrolního řádu pro řídící kontrolu
16
Finanční kontrola v PO kraje
ustavení interního auditu v nemocnicích zřízených krajem Vysočina a ve Zdravotnické záchranné službě kraje Vysočina, v ostatních příspěvkových organizacích kraje je interní audit nahrazen výkonem veřejnosprávní kontroly rozhodnutí o ustavení interního auditu nebo o jeho nahrazení veřejnosprávní kontrolou musí být uvedeno ve zřizovacích listinách všech příspěvkových organizací
17
Finanční kontrola v PO kraje
Ing. Michal Ňachaj odbor kontroly Krajský úřad kraje Vysočina září 2008
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.