Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Interoperabilita Přednášející: Radek Čech České dráhy, a.s., www.cd.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Interoperabilita Přednášející: Radek Čech České dráhy, a.s., www.cd.cz."— Transkript prezentace:

1 Interoperabilita Přednášející: Radek Čech České dráhy, a.s.,

2 co to je TSI provoz a řízení dopravy Interoperabilita Na základě již od roku 1996 účinné směrnice 1996/48 ES o interoperabilitě transevropského vysokorychlostního železničního systému byla v roce 2001 přijata nová směrnice 2001/16/ES, které upravuje podmínky interoperability konvenční železnice. Propojeností (tj. interoperabilitou) se rozumí zabezpečení základních technických a provozních podmínek na vybrané síti drah s cílem zajistit podmínky pro bezpečnou a nepřerušenou jízdu drážních vozidel. Praha

3 Směrnice o interoperabilitě (1)
TSI provoz a řízení dopravy Směrnice o interoperabilitě (1) Stanoví členským státům, aby v případě nově budovaných nebo modernizovaných drah byly v zájmu jejich technické konstrukční a bezpečnostní propojenosti dodržovány jednotné technické specifikace interoperability (propojenosti – dále jen TSI). Povinnosti se dotýkají především vlastníků a provozovatelů drah a drážních vozidel – pro uvedení prvků interoperabilitu do provozu resp. po jejich rekonstrukci musí být splněny TSI. TSI vyjdou jako rozhodnutí resp. nařízení Evropské komise. Praha

4 Směrnice o interoperabilitě (2)
TSI provoz a řízení dopravy Směrnice o interoperabilitě (2) Rozdělují železniční systém do řady subsystémů (strukturální a provozní) zahrnujících infrastrukturu i dopravu. Pro každý subsystém se stanovují základní požadavky na konstrukční a provozní podmínky. Pro subsytémy nebo jejich části jsou zpracovány TSI. Některé TSI upravují části různých subsystémů. Praha

5 TSI provoz a řízení dopravy
V TSI jsou podrobně definovány vzájemné vazby s dalšími podsystémy, na jejichž základě se tvoří evropské normy. V zájmu zabezpečení provozní propojenosti železnic jsou členské státy Unie povinny na vybraném okruhu sítě železniční dopravní cesty garantovat dodržení stanovených konstrukčních, výkonových a bezpečnostních parametrů. Praha

6 TSI provoz a řízení dopravy
Vyhláška č. 352/2004 Sb. Upravuje základní požadavky na provozní a technickou propojenost součástí interoperability Definuje jednotlivé subsystémy podle zmocnění obsaženém v novele zákona o dráhách. Právní úprava je zcela převzata z obou směrnic EU pro interoperabilitu. Vyhláška obsahuje definice základních požadavků na strukturální a provozní subsystémy evropského železničního systému, stanovuje základní požadavky na konstrukční a provozní podmínky jednotlivých subsystémů. Je převzat systém vedení registrů součástí dopravní cesty dráhy a kolejových vozidel. Praha

7 TSI provoz a řízení dopravy
Nařízení vlády č. 133/2005 Sb. Je prováděcím předpisem k zákonu č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky. Účinné je od 1. května 2005. Upravuje postupy pro posuzování shody součástí interoperability a subsystémů interoperability a vydávání příslušných osvědčení notifikovanou (autorizovanou) osobou.Notifikovaná osoba bude posuzovat shodu s TSI, přesný postup včetně seznamu posuzovaných prvků, metod měření apod. je součástí TSI. Praha

8 Vydaná TSI – vysokorychlostní systém
TSI provoz a řízení dopravy Vydaná TSI – vysokorychlostní systém Doposud bylo vydáno pro vysokorychlostní dráhy (rychlost nad 200km/h) celkem 5 rozhodnutí pro jednotlivé subsystémy dráhy a pro drážní vozidla s účinností od 30. května 2002; je to soubor rozhodnutí č. 2002/730/ES až 2002/735/ES, s jejichž textem se můžete seznámit na webové stránce Praha

9 TSI provoz a řízení dopravy
Základní parametry Pro konvenční dráhy (rychlost do 200 km/h) byly vydány základní parametry TSI, a to : Rozhodnutí Komise č. 2004/446/ES ze dne 29. dubna 2004 o základních parametrech technických specifikací interoperability "hluk", "nákladní vozy" a "telematika v nákladní dopravě" podle směrnice č. 2001/16/ES, Rozhodnutí Komise č. 2004/447/ES ze dne 29. dubna 2004 měnící Přílohu A Rozhodnutí Komise č. 2002/731/ES ze dne 30. května 2002 o technických specifikacích pro interoperabilitu systémů třídy A (ERTMS) subsystému "Řízení a zabezpečení" transevropského vysokorychlostního železničního systému podle směrnice č /16/ES. Přestanou platit poté, co se TSI stanou účinnými Praha

10 Připravované TSI TSI provoz a řízení dopravy
Platné a účinné je TSI telematické aplikace v nákladní dopravě Pouze platné jsou TSI Řízení a zabezpečení, Hluk působený drážními vozidly Schválené ve fázi překladu jsou TSI Nákladní vozy, Provoz a řízení dopravy V přípravě jsou TSI pro: Bezpečnost v tunelech, Podmínky pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu s předpokladem schválení v červnu 2006 / Praha

11 TSI řízení a zabezpečení
TSI provoz a řízení dopravy TSI řízení a zabezpečení TSI stanovuje pravidla pro budování nového systému – Evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS), který má části: Evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS) Komunikační systém GSM-R Sledování horkých ložisek Detekční systémy – otevřený bod Elektromagnetická kompatibilita mezi vozidly a zabezpečovacím systémem – otevřený bod Praha

12 Přílohy TSI řízení a zabezpečení
TSI provoz a řízení dopravy Přílohy TSI řízení a zabezpečení Příloha A – stanovuje technické standardy systému ERTMS Příloha B – stanovuje technické parametry dosud používaných zabezpečovacích a komunikačních systémů, které je možné dále provozovat do skončení jejich životnosti (v ČR LS a TRS) Praha

13 Použití ERTMS GSM-R je nutné budovat při
TSI provoz a řízení dopravy Použití ERTMS GSM-R je nutné budovat při jakékoliv nové instalace radiové části systému řízení a zabezpečení v případě modernizace již provozovaného systému, při které dojde ke změně funkce nebo výkonnosti systému Starší systémy je nutné udržovat ve stávajícím stavu, jedinou výjimku představují modifikace nezbytné pro zmírnění bezpečnostních závad systému U ETCS je situace volnější Praha

14 Obsahuje odkazy na technické požadavky ERTMS
TSI provoz a řízení dopravy Příloha A Obsahuje odkazy na technické požadavky ERTMS Databázi technických předpisů vede ERA – V současné době je závazná verze s tím, že Výborem 21 byla schválena verze , ale Komisí dosud nebyla vydána Formální přijetí Komisí lze očekávat v nejbližších dnech, bude-li vůle měnit nedávno schválené rozhodnutí – formální problém Praha

15 TSI Provoz a řízení dopravy
TSI bylo schváleno Výborem pro interoperabilitu a bezpečnost v červnu 2005 EK zajišťuje v současné době překlad do všech jazyků členských států Po ukončení procesu revize překladu TSI bude TSI formálně přijato EK ve všech jazycích ČS Následně vyjde v Úředním věstníku EU Platnost je stanovena 6 měsíců od data přijetí EK Praha

16 TSI provoz a řízení dopravy – obsah (2)
Omezení provozu Provozní pravidla ERTMS Profesní kvalifikace Bezpečnostní a zdravotní prohlídky ČR musí stanovit harmonogram implementace TSI Budou stanoveny priority a harmonogram Praha

17 TSI provoz a řízení dopravy
Certifikace U TSI provoz a řízení dopravy nebude posuzována shoda s TSI (teoreticky je to možné pro některé prvky interoperability – zatím TSI tkové neobsahuje) Potvrzením o naplnění TSI bude bezpečnostní certifikát vydaný Národním bezpečnostním úřadem (Drážní úřad) Pravidla pro implementaci TSI provoz a řízení dopravy stanoví členský stát, zejména časový harmonogram, dotčené tratě a dopad na ostatní subsystémy Praha

18 TSI provoz a řízení dopravy
Výjimky z TSI Od závazných parametrů je možno se odchýlit jen bude-li dosaženo lepších parametrů nebo více ekonomického řešení, nebo bude použito nové technické řešení. Pro alternativní řešení je nutné požádat o udělení výjimky Evropskou železniční agenturu. O udělení výjimky bude na základě novely zákona o dráhách oprávněn požádat Drážní úřad. Žádost bude uplatněna na podnět investora, projektanta popřípadě pořizovatele nebo provozovatele zařízení nebo vozidla. Praha

19 Závaznost technických norem
TSI provoz a řízení dopravy Závaznost technických norem Nezávaznost technických norem vyplývá z ustanovení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky. Uplatnění technické normy nebo jejího ustanovení může být stanoveno jiným právním předpisem. Při návrhu technického řešení stavby nebo zařízení lze použít jiné postupy nebo parametry nebo odchylné technické řešení, za podmínky, že navrhované řešení bude v dokumentaci řádně zdůvodněno a bude prokázáno, že nedojde ke snížení úrovně bezpečnosti nebo spolehlivosti. Uvedené zdůvodnění lze použít jako podklad k žádosti o udělení příslušné výjimky z ustanovení právního předpisu, pokud právní předpis tuto možnost povoluje a při dodržení podmínek právním předpisem pro udělování výjimky stanovených. Příslušný úřad státní správy poté schválí navrhované řešení podle udělené výjimky a vydá individuální právní akt, který v případě stavby představuje rozhodnutí o stavebním povolení podle ověřené projektové dokumentace a v případě drážního vozidla rozhodnutí o schválení typu podle ověřených technických podmínek, dokumentace výrobce a výsledku zkoušek drážního vozidla. Praha

20 Použití ustanovení „dobrovolných“ technických norem
TSI provoz a řízení dopravy Použití ustanovení „dobrovolných“ technických norem Není povinné. Je výhodné v tom, že zaručuje splnění požadavků na technickou úroveň, bezpečnost a funkčnost zařízení apod., při současném vyloučení rozporu s právními předpisy. V případech, kdy je uplatnění ustanovení dobrovolných technických norem nutné pro ochranu veřejných zájmů, může být povinnost uplatnění technické normy nebo jejího ustanovení stanovena právním předpisem. V daném případě je veřejným zájmem dosažení interoperability evropského železničního systému v souladu s požadavky Evropské unie. Praha

21 Národní bezpečnostní úřad
TSI provoz a řízení dopravy Národní bezpečnostní úřad úlohu bezpečnostního orgánu pro provozování drah a drážní dopravy podle článku 16 směrnice 2004/49/ES vykonávat Drážní úřad, V souladu s tímto přístupem tak bude rozšířena působnost Drážního úřadu, aby mohl vykonávat všechny funkce v souladu se směrnicí 2004/49/ES. Drážní úřad se současně pověřuje působností orgánu dozoru nad součástmi provozní a technické propojenosti a strukturálními subsystémy evropského železničního systému v souladu s ustanoveními zákona č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a je mu v této souvislosti stanovena pravomoc přijímat ochranná opatření, která předpokládají směrnice 96/48/ES a 2001/16/ES. Praha

22 TSI provoz a řízení dopravy
Závěr TSI budou platit přímo v podobě i jazykové verzi přijaté EK. Mají větší právní váhu než české zákony a vyhlášky. Je nutné se připravit na jejich vstup v platnost a přizpůsobit jim předpisy ČD, a.s. Praha

23 Děkujeme za pozornost Kontakt TSI provoz a řízení dopravy
Ing. Radek Čech telefon: Praha


Stáhnout ppt "Interoperabilita Přednášející: Radek Čech České dráhy, a.s., www.cd.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google