Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohuslav Sedláček
1
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
2
OBSAH PREZENTACE OP LZZ – ÚSPĚŠNĚ UKONČEN OPZ – ÚSPĚŠNĚ ZAHÁJEN
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE
3
OP LZZ – ÚSPĚŠNĚ UKONČEN
Věcné zaměření: podpora zaměstnanosti a sociálního začleňování, rozvoj veřejné správy Příjemci: zejména firmy, NNO, vzdělávací a poradenské instituce, subjekty veřejné správy (ÚP ČR, ministerstva, kraje, obce) Projekty: realizovány od pol. roku 2008 do konce roku 2015 Vynaložené prostředky: 102 % alokace (59.64 mld. Kč), rozpočet OP LZZ byl plně využit 19. května 2016 odeslal řídicí orgán poslední souhrnnou žádost o platbu Základní údaje o OP LZZ Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost byl určen pro čerpání prostředků z Evropského sociálního fondu zejména v oblastech aktivní politiky zaměstnanosti, vzdělávání ve firmách, sociální integrace a modernizace veřejné správy. První výzvy na předkládání projektů byly vyhlášeny začátkem roku Mezi subjekty, které od poloviny roku 2008 do konce roku 2015 realizovaly v těchto oblastech projekty, patřily firmy, neziskové organizace, vzdělávací a poradenské instituce nebo subjekty veřejné správy (úřad práce, ministerstva, kraje, obce). Celkový rozpočet představoval 58,3 mld. Kč (2,2 mld. €). Vyčerpáno bylo téměř 60 mld. Kč – takový je aktuální objem žádostí o platbu příjemců autorizovaných řídicím orgánem. To znamená, že rozpočet OP LZZ byl plně využit a nedojde k vracení nedočerpaných prostředků. Pozn. peníze proplácené příjemcům: nejprve je autorizuje řídicí orgán, poté je zaúčtuje Platební a certifikační orgány (na Ministerstvu financí) a nakonec je certifikuje Evropská komise (tzn. proplatí ČR prostředky vynaložené ze státního rozpočtu)
4
OP LZZ – ÚSPĚŠNĚ UKONČEN
Na grafu je patrné, že žádosti o platbu autorizované řídicím orgánem a zaúčtované Ministerstvem financí přesáhly 100 % alokace a Česká republika tak úspěšně vyčerpala celou alokaci programu. Předpokládá se, že tyto výdaje budou certifikovány do konce roku 2016. Pozn. peníze proplácené příjemcům: nejprve je autorizuje řídicí orgán, poté je zaúčtuje Platební a certifikační orgány (na Ministerstvu financí) a nakonec je certifikuje Evropská komise (tzn. proplatí ČR prostředky vynaložené ze státního rozpočtu)
5
OP LZZ – ÚSPĚŠNĚ UKONČEN
Výsledky: plnění věcných cílů OP LZZ proběhlo nad rámec původních očekávání 124 výzev pro předkládání projektů v celkové výši 81 mld. Kč 5,5 tis. projektů v celkovém objemu téměř 72 mld. Kč kurzy absolvovalo více než 2,7 mil. osob vytvořeno téměř 63 tis. nových pracovních míst vzniklo i 36 zařízení péče o děti předškolního věku pro téměř 650 dětí Realizace OP LZZ probíhala bez zásadnějších problémů a plnění věcných cílů předčilo původní očekávání. Pro předkládání individuálních a grantových projektů bylo vyhlášeno 124 výzev v celkovém objemu 81 miliard Kč. Právní akt byl vydán pro projektů v celkovém objemu 71,8 miliardy Kč. Částky přesáhly stanovenou alokaci programu, neboť existoval (jak se ukázalo, tak oprávněný) předpoklad, že ne všechny výzvy budou zcela vyčerpány, a rovněž projektům nebude proplacena celá původně přidělená částka dotace (např. některé výdaje nebyly posouzeny jako uznatelné). Kurzy úspěšně absolvovalo osob, bylo vytvořeno téměř nových pracovních míst. Většinu pracovních míst byla vytvořena v rámci veřejně prospěšných prací, neboť OP LZZ nebyl primárně zaměřen na vytváření nových pracovních míst. Za zmínku rovněž stojí to, že ve dvou výzvách zaměřených na vznik a provoz zařízení péče o děti předškolního věku bylo podpořeno 36 projektů (resp. zařízení) a v nich vytvořeno 642 míst pro děti data platná k 27. květnu 2016
6
OP LZZ – ÚSPĚŠNĚ UKONČEN
rozdělení financí dle oblastí v mld. Kč Nejvíce peněz šlo v rámci OP LZZ na aktivní politiku zaměstnanosti (34 %). Největší zájem o finanční prostředky byl v oblasti sociální integrace a rovných příležitostí, kde byly schváleny projekty za 15 mld. Kč, požadováno ale bylo 44 mld. Kč. Také v oblasti vzdělávání zaměstnanců (adaptabilitě) byl zájem žadatelů ve finančním vyčíslení více než dvojnásobný oproti projektům schváleným a realizovaným. Rozdělení prostředků OP LZZ na prioritní osy: 26 % alokace Prioritní osa 1 – Adaptabilita (vzdělávání zaměstnanců ve firmách) 34 % alokace Prioritní osa 2 – Aktivní politiky trhu práce (pomoc nezaměstnaným) 25 % alokace Prioritní osa 3 – Sociální integrace a rovné příležitosti (podpora osob ohrožených sociálním vyloučením a zvyšování jejich zaměstnatelnosti, rozvoj poskytování sociálních služeb) 9 % alokace Prioritní osa 4 – Veřejná správa a veřejné služby (modernizace, zvyšování efektivity veřejné správy a kvality a dostupnosti služeb) 2 % alokace Prioritní osa 5 – Mezinárodní spolupráce (sdílení a rozvoj zkušeností se zlepšováním podmínek na trhu práce a rozvojem lidských zdrojů) 4 % alokace Technická pomoc (provoz programu)
7
OP LZZ – ÚSPĚŠNĚ UKONČEN
počty projektů dle oblastí v tisících Finančnímu vyčíslení dle jednotlivých oblastí odpovídají také počty projektů. V oblasti adaptability pracovní síly bylo z registrovaných žádostí realizováno pouze necelých 40 % projektů, v oblasti sociální integrace a rovných příležitostí dokonce jen 26 %. Obdobný zájem ze strany žadatelů je očekáván i v navazujícím operačním programu Zaměstnanost. Prioritní osa 1 - Adaptabilita Prioritní osa 2 - Aktivní politiky trhu práce Prioritní osa 3 - Sociální integrace a rovné příležitosti Prioritní osa 4 - Veřejná správa a veřejné služby Prioritní osa 5 - Mezinárodní spolupráce
8
POKRAČUJEME: OP LZZ OPZ
S koncem OP LZZ příjem peněz z EU do oblasti zaměstnanosti rozhodně neskončil. Jednotlivé priority jsou součástí nového operačního programu, který úspěšně odstartoval a navazuje tak na aktivity započaté v minulém programovém období. Nadále jsou podporovány aktivity na rozvoj zaměstnanosti, sociálního začleňování, rovných příležitostí a veřejné správy.
9
OPZ – ÚSPĚŠNĚ ZAHÁJEN OP Zaměstnanost, schválený Evropskou komisí , se díky kvalitní přípravě na straně řídicího orgánu (pravidla pro žadatele a příjemce a první informace o plánovaných výzvách byla uveřejněna již v dubnu 2015) rozjel prakticky okamžitě po tomto datu - 1. výzva byla vyhlášena hned Do dnešního dne pak bylo napříč všemi oblastmi vyhlášeno již 62 výzev v hodnotě 53,6 mld. Kč. Celková alokace pro OPZ je 70,2 mld. Kč, což znamená, že 76 % finančních prostředků je do těchto výzev již alokováno. Ke dni žadatelé zaregistrovali projektové žádosti v hodnotě 42,5 mld. Kč a řídicí orgán vydal právní akty v hodnotě 23,4 mld. Kč.
10
OPZ – ÚSPĚŠNĚ ZAHÁJEN Audit designace – podmínka, aby Evropská komise proplatila (certifikovala a refundovala) České republice peníze poskytnuté příjemcům na projekty Kontroluje nastavení operačních programů – zda jsou řídicí orgány schopny dobře zastávat svou roli (nastavení pravidel a kontrol, řízení rizik, administrativní kapacita) řídicí orgán OPZ prošel auditem designace s výsledkem „bez výhrad“ nyní je třeba dokončit audit designace Platebního a certifikačního orgánu (MF) a monitorovacího systému (MMR) S úspěšným zahájením souvisí i skutečnost, že dne vydal Auditní orgán MF ČR závěrečnou zprávu tzv. auditu designace řídicího orgánu OPZ. Audit designace, který je nezbytným předpokladem pro certifikaci výdajů a jejich refundaci z Evropské komise, prověřuje vnitřní kontrolní prostředí, řízení rizik, řídicí a kontrolní činnosti a monitorovací činnosti řídicích orgánů. OPZ úspěšně prošel s výrokem „bez výhrad“ (jako první operační program), což potvrzuje kvalitní přípravu a nastavení programu i souvisejících procesů. Nyní je ale třeba dokončit ještě audity Platebního a certifikačního orgánu na ministerstvu financí a také monitorovacího systému. Možné výsledky auditu: Bez výhrad (soulad) S výhradou (nesoulad, částečný soulad) – přijata dostatečná nápravná opatření Záporný výrok (nesoulad, částečný soulad)
11
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE - ADAPTABILITA
Podpora odborného vzdělávání zaměstnanců (POVEZ) příjemce: MPSV alokace: 1 mld. Kč, vyčerpáno: 900 mil. Kč období realizace: cíle projektu: podpora zvyšování kompetencí, odborných znalostí a dovedností stávajících i nově přijímaných zaměstnanců celkem podpořeno: 43 713 zaměstnanců (plán 33 651) navazující projekt v rámci OPZ z názvem POVEZ II byl zahájen a má za cíl proškolit téměř 100 tis. zaměstnanců Podpora odborného vzdělávání zaměstnanců (POVEZ) Aktivity projektu probíhaly v těsné spolupráci s Úřadem práce ČR, který byl partnerem projektu s finančním příspěvkem, a zároveň jeho přímým realizátorem. Odbor 35 MPSV měl za úkol projektové řízení a administraci projektu. Projekt POVEZ byl zaměřen zejména na vzdělávání zaměstnanců těch zaměstnavatelů (případně na vzdělávání OSVČ), kteří i přes negativní vývoj ekonomiky měli na trhu stabilní pozici s možností přechodu k růstu. Cílem projektu bylo podpořit zvyšování kompetencí, odborných znalostí a dovedností stávajících i nově přijímaných zaměstnanců. Zaměstnavatelé kladli důraz na vzdělávání svých zaměstnanců v oblasti ICT dovedností, v managementu, účetnictví a v marketingu; vysoký význam mělo rovněž zvyšování jazykových znalostí. Pro téměř dvě třetiny zaměstnavatelů byly důležité kurzy zaměřené na obsluhu strojů a zařízení. Nejen na základě počtu podpořených osob – , ale i uvedením většiny zaměstnavatelů, že zapojení v projektu mělo pozitivní dopad na zvýšení kvalifikace zaměstnanců a díky projektu POVEZ začali využívat lidské zdroje efektivněji a zvýšili svou konkurenceschopnost, byly cíle projektu naplněny. Navazující projekt v rámci OPZ – POVEZ II Registrační číslo projektu: CZ /0.0/0.0/15_021/ Název projektu: Podpora odborného vzdělávání zaměstnanců II Název příjemce: Úřad práce České republiky Rozpočet: 3 000 Kč. Doba realizace: – MI (Plán): Celkový počet účastníků – Hlavním cílem projektu je pomoci zaměstnavatelům v odborném vzdělávání stávajících i nově přijímaných zaměstnanců a samotných podnikatelů tak, aby mohli pružně reagovat na měnící se situaci a podmínky na trhu. Projekt tak usiluje o udržení a zvýšení konkurenceschopnosti a adaptability firem a zaměstnanců, včetně adaptability starších pracovníků. Podporováno tedy bude výhradně vzdělávání odborné.
12
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE – AKTIVNÍ POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI
Odborné praxe pro mladé do 30 let příjemce: ÚP ČR – 14 projektů na úrovni krajských poboček alokace: 1,8 mld. Kč, vyčerpáno: 1,7 mld. Kč období realizace: cílová skupina: mladí do 30 let bez praxe podpořené aktivity: praxe formou mzdových příspěvků na společensky účelná pracovní místa a na mentora, poradenství a rekvalifikace celkem podpořeno: 11 tisíc mladých lidí bez praxe navazující výzva v rámci OPZ s názvem Záruky pro mladé s alokací 1 mld. Kč - realizace projektů od Odborné praxe pro mladé do 30 let Projekt realizován jako součást programu Záruky pro mládež na základě doporučení Evropské rady. Cílem tohoto opatření aktivní politiky zaměstnanosti je dodat účastníkům projektů motivaci a dovednosti, které jsou potřebné k získání a udržení práce. Regionální individuální projekty byly realizovány v letech 2013 až 2015 na krajských pobočkách ÚP. Cílovou skupinou byli uchazeči o zaměstnání do 30 let, na ÚP déle než 4 měsíce (případně i méně), bez rozdílu dosaženého stupně vzdělání, kterým chyběli pracovní zkušenosti nebo měli zkušenosti v souhrnné délce max. 2 roky po ukončení přípravy na povolání. Ve výzvě Záruky pro mladé v rámci OPZ bude rozdělena 1 mld. Kč do 14 projektů v gesci jednotlivých krajských poboček ÚP ČR. Tyto projekty jsou již od v realizaci. Plánovaná podpora cílové skupiny v těchto projektech je cca osob.
13
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE – SOCIÁLNÍ ZAČLEŇOVÁNÍ
Na slidu je video z cyklu pořadů Na cestě do práce – příklad úspěšného projektu z oblasti sociálního začleňování. Pořad se spustí kliknutím na černou obrazovku – ta se následně roztáhne na celou plochu a automaticky spustí. Více videí je ke shlédnutí na youtube profilu Větší šance:
14
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE – ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI
Táta na plný úvazek příjemce: Liga otevřených mužů, o. s. alokace: 4,8 mil. Kč období realizace: 2012 –2015 cíle projektu: zvýšení informovanosti o rodičovských kompetencích aktivních otců zvýšení povědomí zaměstnanců, zaměstnavatelů, NNO i státních orgánů o modelu sdíleného rodičovství optimalizace přístupu zaměstnavatelů k otcům, kteří chtějí čerpat rodičovskou dovolenou nebo se významně zapojit do péče o dítě vytvoření místních partnerství a tematické sítě celkem podpořeno: 73 lidí (+ mediální kampaň) Táta na plný úvazek Projekt byl zaměřen na sdílené rodičovství, a jeho záměrem tak bylo zvýšit počet mužů v ČR (konkrétně ve Zlínském a Olomouckém kraji), kteří provozují aktivní otcovství. Hlavními cíli projektu byly: Zvýšení informovanosti o rodičovských kompetencích aktivních otců. Zvýšení povědomí zaměstnanců, zaměstnavatelů, NNO i státních orgánů o modelu sdíleného rodičovství. Optimalizace přístupu zaměstnavatelů k otcům, kteří chtějí čerpat rodičovskou dovolenou nebo se významně zapojit do péče o dítě. Vytvoření místních partnerství a tematické sítě. CO PROJEKT PŘINESL LIDEM? Projekt přinesl zvýšení informovanosti o aktivním otcovství a modelu sdíleného rodičovství; vytvoření místních partnerství. V projektu bylo podpořeno celkem 73 osob (v rámci odborného semináře, poradenství a školení v základech podnikání). Významný byl ale také přínos projektu vzhledem k široké veřejnosti. V rámci mediální kampaně se podařilo dostat téma aktivního otcovství do celostátních médií, a to do rozhlasu, tisku i televize. Byly mimo jiné uveřejněny články v mainstreamových časopisech o životním stylu a nad původní záměr byl také odvysílán vstup v celostátním vysílání veřejnoprávní televize. Na vytvořených webových stránkách projektu byly (a stále jsou) uveřejňovány příklady dobré praxe v podpoře aktivního otcovství.
15
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE – VEŘEJNÁ SPRÁVA
Podpora meziobecní spolupráce příjemce: Svaz měst a obcí ČR alokace: 597 mil. Kč období realizace: 2013 – 2015 cíle projektu: vytvořit podmínky pro dlouhodobý rozvoj meziobecní spolupráce nastartovat spolupráci z úrovně samotných obcí (dobrovolnost) vytvořit strategické dokumenty za jednotlivá území získat podněty pro legislativní úpravy výsledky: zapojených obcí a měst, 186 vytvořených strategií území Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností Hlavním cílem projektu bylo vytvoření základů pro dlouhodobou a systémovou podporu meziobecní spolupráce v ČR. Dílčí cíle byly: Vytvořit nezbytné odborné a organizační kapacity pro rozvoj meziobecní spolupráce v územích SO ORP. Zmapovat území SO ORP z hlediska vybraných typů služeb v samostatné působnosti obcí a zpracovat strategie řešení z pohledu daných území. Nastavit efektivní komunikační mechanismy v území SO ORP pro zajištění spolupráce obcí a koordinaci vybraných oblastí služeb v samostatné působnosti. Zajistit výměnu zkušeností v rámci ČR i ze zahraničí - posílit přesvědčení o výhodnosti spolupráce obcí při rozvoji daného území a zvýšit důvěru obcí v meziobecní spolupráci. Připravit legislativní prostředí a podmínky pro institucionalizaci meziobecní spolupráce v ČR. Cílové skupiny: Územní samosprávné celky a úřady samosprávných celků, jejich orgány a jimi zřízené nebo založené organizace a jejich zaměstnanci - konkrétně obce, dobrovolné svazky obcí a jejich zaměstnanci Politici územních samosprávných celků včetně volených zástupců územních samosprávných celků - konkrétně volení představitelé obcí Naplněným očekáváním bylo zpracování strategií rozvoje území. Projekt významně finančně podpořil a rovněž rozšířil meziobecní spolupráci v ČR. Na základě projektu byla zahájena diskuze o vhodných formách meziobecní spolupráce. Obce si tak nyní více uvědomují, že některé problémy je lepší řešit společně. Projekt byl především zdrojem podnětů a impulsů pro další rozvoj spolupráce obcí. Projekt také upozornil na řadu problémových okruhů v území, které se začaly řešit.
16
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE – MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
Zpátky ze dna: zaostřeno na ženy příjemce: Jako doma - Homelike, o.p.s. alokace: 3,7 mil. Kč období realizace: 2012 – 2014 cíl projektu: sdílení zkušenosti ze zahraničí v oblasti práce se ženami bez přístřeší a aplikace dobré praxe na české prostředí zahraničními partnery projektu byly 3 neziskové organizace, které se dlouhodobě věnují problematice bezdomovectví ve Velké Británii, Finsku a Dánsku výsledky: pilotní program odzkoušen s 20 klientkami bez domova Zpátky ze dna: zaostřeno na ženy V rámci projektu byla vytvořena tematická síť sdružující vedle žadatele, zahraničních NNO a českých partnerů projektu další subjekty z řad NNO, veřejné správy, zaměstnavatelů a akademické sféry s cílem vytvořit reintegrační program pro ženy bez přístřeší. Tento pilotní program byl pilotně odzkoušen s 20 klientkami bez domova z Arcidiecézní charity Praha. Na tento projekt navázal příjemce iniciativou „Kuchařky bez domova“, kdy zapojené ženy vaří pro širokou veřejnost a aktivně tak narušují představy o tom, že jsou neschopné, neochotné pracovat apod. Díky jídlu dochází k prolamování bariér mezi lidmi s domovem a lidmi bez domova a ženy se tak aktivně podílejí na odstraňování stereotypů, které se jich týkají. Navíc jim tato aktivita zásadně zvyšuje možnost zapojení se na trh práce (vyřízení potravinářských průkazů, základy práce v gastronomii apod.). Oba turnusy byly velice úspěšné a s většinou žen příjemce dále spolupracuje. Myšlenka kuchařek bez domova se ukázala natolik nosná a inovativní, že za ni příjemce obdržel ocenění Pavla Maurera za charitativní počin roku s gastronomickým přesahem. Na základě evaluací účastnic i zkušeností ze samotných programů vznikl manuál pro neziskové organizace, který shrnuje integrační program, věnuje se specifikům ženského bezdomovectví a nabízí doporučení, jak spolupracovat s ženami bez domova. Jako další výstup projektu vznikl krátký film k tématu ženského bezdomovectví a osvětové spoty, odvysílané Českou televizí. Dále vznikla souhrnná zpráva kvalitativního šetření obsahující identifikaci rizikových faktorů, které vedou k bezdomovectví žen včetně potřeb, které ženy mají vůči svým sociálním a kariérním podmínkám.
17
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.