Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
Novinky v legislativě EIA a možné dopady na těžební průmysl
Mgr. Lukáš Záruba odbor posuzování vlivů na ŽP, oddělení SEA (MŽP)
3
1) Vývoj po dubnové novele zákona EIA (č. 39/2015 Sb
1) Vývoj po dubnové novele zákona EIA (č. 39/2015 Sb.) 2) „Malá“ novela zákona EIA 3) Velká novela stavebního zákona a související novela EIA 4) Transpoziční novela zákona EIA
4
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015
nové definice (navazujícím řízení, dotčená veřejnost), závaznost výstupů z procesu EIA, coherence stamp, širší možnost účasti veřejnosti na povolování včetně žalobní legitimace, kontrola a „zezávaznění“ stanovisek EIA vydáno 6 metodických sdělení: 1) ověřování „starých“ stan. EIA (244/1992 Sb.) zrušeno 2) ověřování „nových“ stan. EIA (100/2001 Sb.) zrušeno 3)zpracování dokumentů (ne)autorizovanými osobami 4) výklad pojmu průmyslové využívání odpadů 5) výklad pojmu výroba nebo zpracování polymerů 6) kontrola (ověřování) stanovisek EIA
5
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015
dosud neukončené infringementové řízení další požadavky Evropské komise - využitelnost stanovisek dle zákona č. 244/1992 Sb. ???? v Informačním systému EIA lze dohledat mnoho „starých“ stanovisek EIA k těžebním záměrům pokud by měla být využita jako podklad pro rozhodování, tj. chybí vydání některého z povolení, musí být tato stanoviska EIA ověřena dle přechodných ustanovení novely zákona EIA Metodické sdělení MŽP k ověřování „starých“ stanovisek EIA ověřuje se soulad stanoviska EIA se zákony transpon. EIA směrnici soulad starých stanovisek s požadavky zákonů transponujích EIA směrnici je vyloučen!!! – vydání nesouhlasného závaz. stanoviska!
6
Novela zákona EIA – vývoj po dubnu 2015
Natura 2000 – týká se i nových stanovisek!!! stanovisko neobstojí, nebylo-li postupováno dle §§ 45h a 45i zák. č. 114/1992 Sb. došlo-li od procesu EIA k dovyhlášení/změně naturové lokality, je nutné před ověřením stanoviska EIA vydat nové stanovisko dle § 45i zákona č. 114/1992 Sb. pokud nové stanovisko nevyloučí významný vliv – vydá se nesouhlasné ověř. stan. Nepoužitelnost stanovisek dle zák. č. 244/1992 Sb. Důsledky vydání nesouhlasného závazného stanoviska? původní stanovisko EIA se neruší bude nutné opětovně zpracovat oznámení EIA, resp. dokumentaci, a záměr podrobit novému procesu EIA, resp. alespoň zjišťovacímu řízení, a to v rozsahu/etapě/části, ve kterém je nutné vydat chybějící povolení může se stát, že záměr nově nenaplní žádný bod přílohy č. 1 k zákonu a nebude tudíž EIA podléhat
7
„Malá“ novela zákona EIA
představuje výjimku z nepoužitelnosti stanovisek dle 244/1992 Sb. dojednána s EK k 9 prioritním infrastr. projektům (TEN-T), které jsou v pokročilém stádiu povolování nový § 23a zákona EIA: - vždy rozhoduje MŽP - nevydá se nesouhlasné závazné stanovisko k nesouladu, ale nové závazné stanovisko EIA, které vlivy posoudí a případně navrhne v podmínkách způsob jejich eliminace, snížení či kompenzace - vychází se z aktuálního stupně projektové dokumentace, z aktuálního stavu v území - platnost stanoviska 5 let, nelze prodloužit
8
Koncepční novela stavebního zákona
Novela stavebního zákona a souvisejících zákonů Předpokládaný termín nabytí účinnosti polovina roku 2017
9
Koncepční novela stavebního zákona
Gesce: MMR Přínos: zavedení společného povolení Fakta: nevztahuje se na těžební záměry – změna využití území (stavební zákon) x povolení těžby (z. o hornické činnosti) nelze sloučit na nevýhradním ložisku se nicméně dle novely spojí proces EIA s povolením změny využití území bude sloučeno Aktuální stav: PSP ČR
10
Koncepční novela stavebního zákona
Důvody novelizace (identifikované problémy): urychlení a zjednodušení povolovacího procesu Programové prohlášení vlády Principy koncepční změny: - vedení společného povolovacího procesu, do kterého se integrují dosud samostatně vedené procesy (tj. zejména územní a stavební řízení, proces EIA)
11
Koncepční novela stavebního zákona
Stav po novele stavebního zákona: společné povolení EIA územní řízení stavební řízení
12
Koncepční novela stavebního zákona
Hlavní principy koncepční změny: proces EIA provádí nadále orgány ŽP společné povolení lze vydat k obecným stavbám i speciálním (stavby drah, silnic, vodních děl, energetiky) společné povolení vydávají obce III. typu - stanovisko EIA se vydává v průběhu společného řízení jako podklad pro společné povolení proces EIA jen v jedné variantě, nelze měnit základní parametry DÚR - nevydává se coherence stamp
13
Koncepční novela stavebního zákona
Procesní kroky: Zjišťovací řízení zjištění, zda záměr podléhá procesu EIA (tzv. screening) či nikoliv orgán EIA vybere variantu v případě variantního záměru na rozdíl od staveb, u těžebních záměrů může orgán EIA v rámci zjišťovacího řízení navrhnout zpracování variant záměru připomínka TU!!!
14
Koncepční novela stavebního zákona
Procesní kroky: jediná společná (envi + technická) dokumentace bude zpracována již pouze v jedné variantě na jednání vlády navýšen nutný počet podporujících podpisů v definici dotčené veřejnosti (200/500) + omezení platnosti podpis. listiny (18 měs.) posudek v procesu EIA pouze jako interní podklad orgánu EIA (nezveřejňuje a nepřipomínkuje se) má platit obecně - nejen pro stavební, ale i těžební záměry - coherence stamp se nevydává neplatí pro těžební záměry
15
Koncepční novela stavebního zákona
Procesní instituty: Významné negativní vlivy na lokality Natura povolení nelze vykonat, dokud nebudou kompenzace uloženy a zajištěny! Veřejné projednání – pro stavební záměry zrušeno, pro těžební záměry jej orgán EIA může nařídit Stanovisko LRV: Jde o nelogický rozdíl.
16
Transpoziční novela zákona EIA
Cíle novely: transpozice revidované EIA směrnice zjednodušení právní úpravy Hlavní principy a změny: novela se vztahuje obecně na všechny typy záměrů značný rozsah novely - zavedení definice posuzování vlivů na životní prostředí - nová úprava výjimek z působnosti zákona EIA - úprava náležitostí oznámení a dokumentace záměru - úprava platnosti stanoviska EIA - omezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA - celková úprava přílohy č. 1 k zákonu EIA - upřesnění podmínek udělování/odjímání autorizace
17
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Nově vymezený předmět posuzování (§ 2 a § 5 odst. 3) …Posuzují se vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, biologickou rozmanitost, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší, klima, a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky dědictví, vymezené zvláštními jinými právními předpisy a na jejich vzájemné působení a souvislosti. Vlivy na biologickou rozmanitost se posuzují se zvláštním zřetelem na evropsky významné druhy, ptáky a evropská stanoviště… …Při posuzování záměru se hodnotí vlivy na životní prostředí při jeho přípravě, provádění, provozování i jeho případné ukončení, popřípadě důsledky jeho likvidace a dále sanace nebo rekultivace území, pokud povinnost sanace nebo rekultivace stanoví zvláštní právní předpis1a předpis. Posuzuje se běžné provozování i možnost havárie4. Posuzují se vlivy související s běžným provozováním záměru i vlivy vyplývající ze zranitelnosti záměru vůči závažným nehodám nebo katastrofám, které jsou pro daný záměr relevantní… Připomínka TU!!! MŽP vypracuje metodiky do účinnosti novely
18
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Nová definice navazujícího řízení (§ 3 písm. g)) g) navazujícím řízením takové řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů1a, které povoluje umístění nebo provedení záměru posuzovaného podle tohoto zákona; - územní řízení - stavební řízení - společné územní a stavební řízení - opakované stavební řízení - řízení o dodatečném povolení stavby - řízení o povolení hornické činnosti - řízení o stanovení dobývacího prostoru - řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem - řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami - řízení o vydání integrovaného povolení - řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje - řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k nakládání s odpady - řízení o změně rozhodnutí vydaného v řízeních podle bodů 1 – 12 k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska vedené k záměru nebo jeho změně, které podléhají posouzení podle tohoto zákona
19
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Nová definice procesu EIA (§ 3 písm. l)) …posouzením vlivů záměru na životní prostředí proces, který sestává z vypracování a projednání dokumentace (§ 8), jejího posouzení (§ 9), vydání stanoviska (§ 9a odst. 1) a jeho zahrnutí do příslušného rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení (§ 9a odst. 3)…
20
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Podlimitní záměry (§ 4 odst. 1 písm. d)) Dosud podlimitním každý záměr, který nedosáhne limitu …podlimitní záměry a jejich změny, pokud jsou uvedeny v bodech 1 nebo 2 tohoto písmene a příslušný úřad stanoví, že budou podléhat zjišťovacímu řízení; tyto záměry a změny záměrů podléhají posouzení, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení: 1. podlimitní záměry, které dosáhnou alespoň 25 % příslušné limitní hodnoty a současně se nacházejí ve zvláště chráněném území nebo jeho ochranném pásmu podle zákona o ochraně přírody a krajiny, 2. změny podlimitních záměrů, které vlastní kapacitou nebo rozsahem dosáhnou alespoň 25 % příslušné limitní hodnoty a v jejichž důsledku podlimitní záměr současně naplní příslušnou limitní hodnotu nebo kritéria podle bodu 1,…
21
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Stanovisko EIA (§ 9a odst. 3 a 4) - dosud 5 let platnost, opakované prodluž., staví se při zahájení říz. …(3) Stanovisko je podkladem pro vydání rozhodnutí v navazujících řízeních. Stanovisko předkládá oznamovatel v žádosti jako jeden z podkladů pro navazující řízení. Stanovisko musí být platné v době vydání rozhodnutí v navazujících řízeních v prvním stupni…. požadavek TU!!! …(4) Platnost stanoviska je 5 7 let ode dne jeho vydání. Platnost stanoviska příslušný úřad na žádost oznamovatele prodlouží o 5 let, a to i opakovaně, pokud nedošlo ke změnám podmínek v dotčeném území nebo poznatků a metod posuzování, v jejichž důsledku by záměr mohl mít dosud neposouzený významný vliv na životní prostředí. Žádost o prodloužení platnosti stanoviska musí být podána před jejím uplynutím; platnost stanoviska neuplyne, dokud není žádost vyřízena. V žádosti o prodloužení platnosti stanoviska oznamovatel popíše aktuální stav dotčeného území včetně souhrnu veškerých změn oproti stavu v době vydání stanoviska a změny. Dojde-li ke zrušení rozhodnutí podle odstavce 3 věty třetí, má se za to, že platnost stanoviska neuplyne dříve než 60 dnů po dni, kdy ke zrušení takového rozhodnutí došlo…
22
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Autorizované osoby EIA (§ 19) zkouška odborné způsobilosti + doložení bezúhonnosti budou podkladem i pro prodloužení autorizace, nejen pro její udělení autorizované osoby bude MŽP pravidelně zkoušet odejmutí autorizace: a) AO 2 krát za poslední 3 roky porušila povinnost pracovat objekt., odborně… b) AO přestala být bezúhonnou/svéprávnou - v případě ad a) lze autorizaci „zachránit“ vykonáním ZOZ zrušeno (3) Podmínkou udělení nebo prodloužení autorizace je bezúhonnost, odborná způsobilost, praxe v oboru v délce nejméně 3 let, jakož i plná způsobilost k právním úkonům svéprávnost. (4) Odborná způsobilost se prokazuje a) dokladem o ukončeném vysokoškolském vzdělání alespoň bakalářského magisterského studijního programu, a b) dokladem o vykonané zkoušce odborné způsobilosti vykonané nejdříve 2 roky před podáním žádosti o udělení nebo prodloužení autorizace a nejpozději v den podání žádosti o udělení nebo prodloužení autorizace.
23
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Autorizované osoby EIA (§ 19) žádost o prodloužení se bude nově podávat v posledním půlroce před vypršením doby, na kterou je udělena (7) Autorizace se uděluje na dobu 5 let. Autorizace se v případě, že se nezměnily podmínky, za nichž byla udělena, prodlužuje o dalších 5 let, pokud o to držitel autorizace požádá alespoň 6 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla autorizace udělena. Autorizaci lze prodloužit o dalších 5 let, a to i opakovaně. Žádost o prodloužení autorizace lze podat nejdříve 6 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla autorizace udělena, a nejpozději v den uplynutí doby, na kterou byla autorizace udělena. Ministerstvo zamítne žádost o prodloužení autorizace, pokud nebyla podána ve lhůtě podle věty druhé. Zkoušky AO: požadavek TU!!! Ve vyhlášce bude nově upraveny odlišnosti pro prodlužování autorizace NE písemná část zkoušky při ústní zkoušce budou znalosti ověřovány ve vazbě na některý z typů záměrů, kterými se žadatel ve své praxi zabýval
24
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Nový bod č. 79 přílohy č. 1 Připomínka TU!!! Zjišťovací řízení až od 100 tis. t/rok MŽP: vlivy i do 5 ha již od 10 tis. t/rok, navíc uhlí nebývá pod 100 tis. t/rok
25
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Přechodná ustanovení – staré závěry zjišťovacího řízení 5. Odůvodněný písemný závěr, který byl vydán více než 3 roky přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, pozbývá platnosti dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, nebyla-li přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona předložena dokumentace vlivů záměru na životní prostředí. „Starý“ (před r vydaný) závěr zjišťovacího řízení s požadavky na dokumentaci EIA pozbývá platnosti, nebylo-li v procesu EIA pokročeno. Podobný princip i u vrácení dokumentace k dopracování.
26
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Přechodná ustanovení – platnost stanovisek EIA vydaných do r. 2014 7. Platnost stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí vydaného přede dnem , která přesahuje den nabytí účinnosti tohoto zákona nebo která byla prodloužena na dobu přesahující den nabytí účinnosti tohoto zákona, se posuzuje podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění účinném po dni nabytí účinnosti tohoto zákona; u stanovisek, jejichž platnost uplyne dříve než , lze žádost o prodloužení platnosti podat i po uplynutí doby platnosti, nejpozději však dne Stanoviska EIA vydaná do r jsou stále platná, avšak jejich platnost se posuzuje dle nové právní úpravy, tj. lhůty se v běžících povolovacích procesech nestaví, nicméně o prodloužení jejich platnosti je možné požádat do konce roku 2018, ať platnost vyprší kdykoliv.
27
Transpoziční novela zákona EIA
Hlavní principy a změny: Přechodná ustanovení – platnost stanovisek EIA vydaných do r. 2014 8. Stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí vydané přede dnem 1. 1. 2014, které nenaplňuje bod 7 tohoto článku a které je ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona platné v důsledku přerušení lhůty podle § 9a odst. 3 věty třetí zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, pozbývá platnosti uplynutím dne , nepožádá-li oznamovatel do o její prodloužení; bude-li platnost stanoviska prodloužena, lhůta podle § 9a odst. 4 věty druhé zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění účinném po dni nabytí účinnosti tohoto zákona počíná běžet dnem, kdy k prodloužení došlo. Stanoviska vydaná do r. 2014, jejichž platnost je „nekonečná“ v důsledku zastavení lhůty zahájením povolovacího procesu, pozbývají platnosti ke konci roku 2018, nebude-li požádáno o jejich prodloužení
28
Děkuji za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.